כיצד פועל בודק ממסרי פחת ולמה חשוב שכל חשמלאי ישתמש בו?


כל חשמלאי יסכים עם כך שבדיקת ממסר פחת היא חשובה ביותר, וחשמלאים נוהגים לבצעה כל כמה חודשים, ויש כאלה שיגדילו ויאמרו שאפילו אחת לחודש הם מבצעים את הבדיקה הזו. חשובה במיוחד היא בדיקת התקינות - בכל ממסר פחת קיים לחצן אשר אמור להקפיץ את הפחת בלחיצה אחת פשוטה. עוד דרך שניתן לבדוק את תקינות הממסר היא באמצעות בודק ממסרי פחת, שהוא מכשיר בדיקה ייעודי שיגרום לפחת לקפוץ במידה ויש קצר בחוטים. כאמור, ההמלצה עבור חשמלאים שרוצים
"ללכת על בטוח" היא לערוך בדיקה כזו בכל חודש, אך ישנם חשמלאים שמבצעים אותה גם כל שלושה חודשים או אחת לחצי שנה. 

שוב לדעת שממסר הוא אמצעי מדידה בפני עצמו, מה שאומר שהוא אינו מבצע הפסקה של כל מערכת החשמל בעצמו, אלא מפעיל או מפסיק גורם אחר באמצעות מגע עזר או חיבור מכנאי.

כיצד עובד בודק ממסרי פחת?

ראשית, מנתקים את את כל מכשירי החשמל בבית, על מנת למנוע נזקים אפשריים, הכרוכים בבדיקה עצמה. מומלץ לנתק את כל מכשירי החשמל, ואף את תאורת החירום, על אף שאין חובה לנתק אותה, אבל זוהי גם הזדמנות לבדוק את תקינותה. לאחר הניתוק של כל מכשירי החשמל בבית, לוחצים על הטסטר שבארון החשמל, במידה והפחת לא קופץ - סימן שאינו תקין. במקרים כאלה, מתקדמים לבדיקה באמצעות מכשיר מדידה - בודק ממסר פחת. ישנם סוגים שונים של בודקי ממסרי פחת, כאשר רובם פועלים באופן זהה, אך כמובן הם נבדלים באיכותם. על בודקי ממסרי הפחת יש נורות חיווי, שעם החיבור לחשמל ידלקו ויציגו את תמונת המצב לגבי - האם הפחת תקין או לא. במידה והפחת אינו תקין, המכשיר יסמן עם באמצעות הדלקת נורות ספציפיות על הצג. 

מדוע כל כך חשוב לבדוק את תקינות הפחת מעת לעת?

 הפחת הוא המכשיר שאמור להגן עלינו מהתחשמלות במקרה שאחד ממכשירי החשמל בבית גורמים לקצר. בכל עת שהוא מזהה אחד כזה, הוא קופץ ומוריד את כל החשמל בבית. במידה והפחת לא תקין, קיים סיכון שהוא לא יאתר את הסכנה ויכבה את החשמל, ובמגע עם מכשיר החשמל המקצר, אנחנו עלולים להיפגע. לכן, בבדיקת תקינותו, שככל המרבה בה הרי זה משובח, אנחנו למעשה מוודאים את פעילות ותקינות אחד מאמצעי ההגנה החשובים ביותר במערכת החשמל הביתית. 

בדיקות נוספות שמומלץ לבצע בפחת

כאמור, הפחת הוא אחד הכלים המשמעותיים בהגנה מפני התחשמלות, ולכן יש גם בדיקות ידניות נוספות שניתן לבצע, באמצעות כפתור הטסטר שהוא "בילט אין" בארון החשמל, בסמוך לפחת. זוהי פעולה פשוטה למדי, מורידים את כל החשמל בבית ולוחצים על הטסטר - אם הפחת קופץ - סימן שהוא תקין, אם לא, יש להחליפו באחד חדש. מומלץ לבצע גם את הבדיקה הזו מעת לעת על מנת להיות בטוחים ככל האפשר.

בחשמל - אין דבר כזה בטיחותי מדי

כל חשמלאי צריך לדעת שבדיקות בטיחות, המתבצעות באמצעות ציוד בטיחות לעבודה עם חשמל, הן א'-ב' בעבודות בסביבה של מתח גבוה. מדובר בסכנה ממשית לחיי אדם, ועליכם לערוך כל בדיקה הנדרשת על מנת לוודא שאתם והסביבה שתשאירו אחריכם - בטוחים במאה אחוז. חשוב לעבוד לפי הנהלים ולערוך בדיקות תקינות גם לציוד הבטיחות עצמו.