כפפות לעבודה במתח חי - חובה עבור כל עובד בסביבת חשמל

כשחושבים על בטיחות ועל ציוד לעבודות בחשמל, כפפות הן לא הדבר הראשון שעולה בראש. אך כל חשמלאי מנוסה יודע שכשאשר עובדים עם חשמל, ובמיוחד בסביבה של מתח גבוה, יש להצטייד במגוון אמצעי בטיחות, לרבות כפפות לעבודה במתח חי שיהוו קו מגן וחוסם ראשון מפני התחשמלות. כשעובדים בסביבה של חשמל, אי אפשר להיות "בטוחים מדי", וחשוב לתת את הדעת על כל אמצעי הבטיחות הדרושים, ולחדד את הכללים והנהלים בנוגע לעבודות מסוג זה.

כל עובד ועובד חייב לדעת ולהבין את הכללים

ראשית, חשוב לדעת שלא מספיק שהמעביד יבין את הסיכונים הכרוכים בעבודה בסביבה של חשמל במתח גבוה, אלא להעביר את המידע הזה לכל אחד מהעובדים באופן מסודר ומהימן. זה יכול להתבטא בכנס או ביום עיון שתעבירו להם מעת לעת, בימי רענון וכמובן בבחינות תקופתיות שיוודאו שהם אכן בקיעים במידע שיכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות, ואין זו הפרזה.

יש לבדוק את תקינות הציוד לפני שמתחילים לעבוד

אין זה מספיק להצטייד בכל אמצעי הבטיחות המוצעים בשוק. על מנת לדעת שהעובדים שלכם בטוחים ולא נשקפת סכנה לחייהם כאשר הם עובדים במתח גבוה, יש לערוך בדיקות תקינות לכל פריט מהציוד שלכם - לרבות הכפפות, הקסדות, משקפי המגן ופריטי הלבוש הבטיחותיים. עבור הכפפות יש מתקן ייעודי הבודקת את תקינותן.

לאילו עובדים מומלץ לעשות שימוש בכפפות לעבודה במתח חי

לא רק חשמלאים, גם עובדי בניין העובדים בסביבה של חשמל, מפעילי מכונות חשמליות במתח גבוה, עובדים הנמצאים בסביבה של חוטים חשופים ועוד, עובדי מוסך המטפלים במכניקה חשמלית של רכבים ועוד -  זקוקים לכפפות בידוד מחשמל על מנת לשמור על בריאותם ולעתים לשמור על חייהם ממש.

כיצד תדעו אילו כפפות הן המתאימות ביותר לסוג העבודה שלכם?

כל מעביד יוכל למצוא היום סוגים שונים של כפפות מבודדות לעבודה בחשמל, כאשר ישנם מספר פרמטרים שיסייעו לכם לבחור את הכפפות המתאימות ביותר:

עמידה בתקנים היא א' ב'

ראשית, התקנים בתחום העבודה בחשמל הם מחמירים ביותר ולא בכדי. בחרו את הכפפות שקיבלו את האישור והחותמת כי הן עומדות בכל תקני הבטיחות הדרושים.

להתאים את רמת ההגנה לרמת המתח החשמלי

רמת יעילות הבידוד של כל סוג כפפות עולה בקנה אחד עם רמת המתח החשמלי בסביבתו אתם עובדים. בהנחה שאתם מודעים לעוצמה המדויקת של המתח החשמלי בסביבת העבודה - זו תנחה אתכם לאיזה רמת בידוד של כפפות אתם זקוקים. זהו הפרמטר החשוב ביותר בבחירת הכפפות, וגם כאן, מוטב להיות "בטוחים מדי" מאשר להצטייד בכפפות שאינן מבודדות ברמה מספקת ובכך לא מספקות את ההגנה הדרושה במלואה עבור העובדים שלכם. 

לבחור את הכפפות העמידות ביותר

כפפות איכותיות מחזיקות לאורך שנים ושורדות גם שימוש יומיומי אינטנסיבי. בחרו את הכפפות העמידות ביותר. זכרו שמדובר בחיי העובדים שלכם, וכפפות הנשחקות מהר אמנם עשויות לעשות פחות, אך רמת ההגנה שהן יספקו תפחת באופן משמעותי, מה שעלול לסכן את העובדים שלכם.

שילוב של גמישות ועמידות

חוזק אינו חייב לבוא בסתירה עם גמישות, וההמלצה היא לבחור כפפות שהן גמישות במידה שיאפשרו עבודה קלה ונוחה, ולא יקשו ויעייפו את מפרקי היד והאצבעות של העובד.