למה משמש מד לחות וטמפרטורה ומדוע הוא חשוב כל כך?


חיישני טמפרטורה ולחות הם בין חיישני הסביבה הנפוצים ביותר. חיישני לחות מכונים לפעמים גם מדי לחות. מכשירים אלה משמשים כדי לספק את מצב הלחות בפועל באוויר בכל נקודה נתונה או בכל מקום נתון. התקנים כאלה משמשים בדרך כלל במצבים שבהם תנאי האוויר עשויים להיות קיצוניים או שבהם יש צורך לשלוט בתנאי האוויר מסיבות שונות.

מהי בקרת לחות?

לחות היא נוכחות של מים באוויר. כמות אדי המים הקיימים באוויר יכולה להשפיע לא רק על הנוחות האישית אלא יכולה גם להשפיע על תהליכי ייצור שונים בתוך יישומים תעשייתיים. לדוגמה, בתעשיית המוליכים למחצה, יש לשלוט ולפקח כראוי על רמות הלחות או הלחות כדי להבטיח תהליך עיבוד תקין. בקרת לחות חשובה לעתים קרובות גם עבור אינקובטורים, ציוד נשימה, סטריליזטורים ומוצרים ביולוגיים. בנוסף, נוכחות אדי מים עשויה להשפיע גם על תהליכים כימיים, ביולוגיים ופיזיקליים אחרים.

מדידת לחות וטמפרטורה בסביבות עבודה

מדידת לחות בתוך הסביבה יכולה להיות קריטית בשל העובדה שככל שהלחות גבוהה יותר, כך היא עשויה להרגיש חמה יותר. בתעשיות, מדידת לחות חשובה לעתים קרובות מכיוון שהיא יכולה להשפיע על הבריאות והבטיחות של הצוות, כמו גם על עלות המוצר. כתוצאה מכך, חיישני טמפרטורה ולחות הם לעתים קרובות חיוניים במיוחד.

מדידות לחות וטמפרטורה להערכת מזג האוויר

מדידת הלחות היא גם מרכיב חשוב בדיווחי מזג האוויר מכיוון שנוכחות הלחות מעידה על סיכוי לטל, ערפל או משקעים. לחות יחסית גבוהה יותר מפחיתה את יעילות ההזעה על מנת לקרר את הגוף. זה קורה מכיוון שנמנע אידוי של זיעה מהעור. השפעה זו נמדדת בטבלת אינדקס חום. כתוצאה מכך, לעתים קרובות עשוי להרגיש חם יותר במהלך הקיץ באזורים שבהם יש לחות יחסית גבוהה יותר.

בחירה נכונה של מד לחות וטמפרטורה

בבחירת מד לחות וטמפרטורה, חשוב לזכור מפרטים מסוימים הכוללים:

  • הדירות - היכולת לקבל שוב ושוב את אותן התוצאות של ניסוי מדעי או תצפית מדעית

  • דיוק - נתונים מדויקים וברורים

  • יציבות לטווח ארוך - אפשרות לשלוט באקלים בסביבה באופן יציב ורציף

  • יכולת התאוששות מעיבוי

  • עמידות בפני מזהמים פיזיים וכימיים

  • אריזה - ארוז היטב ובאופן מוגן ותקן

  • גודל - בחירה במד בגודל שמתאים לשימושים שלכם 

  • עלות תועלת - תמורה טובה ביחס למחיר

  מהו סולם ייחוס במד לחות?

המונח "סולם ייחוס" משמש עבור מצב קריאת מד לחות שבו המד לוקח קריאות לחות איכותיות בניגוד לכמותיות. קריאות הלחות האיכותיות הללו מוצגות כערך מספרי שבו המשתמש יכול להשתמש כדי להעריך אם החומר כ"רטוב" או "יבש".

חשוב לציין שהמספרים המשמשים בסולם ייחוס אינם מעידים על אחוז מסוים של תכולת הלחות. במקום זאת, מדידות בסולם הייחוס משמשות כאינדיקציה יחסית לכמה לחות יש בחומר.

לדוגמה, נניח שיש שני מדי לחות שונים. למד אחד עשויה להיות הגדרת מצב ייחוס שמציגה ערכי לחות בין 0-300, בעוד שהשני עובר בין 0-100. קריאה של 12 בסולם 0-100 לא אומרת שלחומר יש 12% MC, זה רק מצביע על כך שתכולת הלחות נמוכה יחסית.

השימוש העיקרי בהגדרת סולם הייחוס במד לחות הוא לתת לו שימושיות מעבר לקריאת לחות בסוג אחד של חומר. באמצעות מצב קריאת מד ייחוס, ניתן לקבל מושג כללי על תכולת הלחות של חומרים רבים ושונים שאין להם סולם קריאה ספציפי.

בחברת "אוריאל שי" ניתן למצוא מדי לחות וטמפרטורה, גלאי עשן ומגוון מכשירי מדידה איכותיים אשר נותנים מענה מצוין לשלל צרכים ושימושים.