סימון ארונות חשמל

ארון חשמל או לוח חשמל, הוא משהו שקיים בכל דירה. אין מערכת חשמלית לדירה או כל חלל אחר שיכולים להסתדר בלעדיו, מהסיבה הפשוטה – כי הוא נקודת הכניסה של חשמל לדירה מהחלק החיצוני של הדירה, והוא זה שמחלק את החשמל לכל נקודות החשמל בבית.

אבל רגע לפני שנבין מהו סימון ארונות חשמל, כדאי שנכיר את התפקידים הנוספים של ארון החשמל. מעבר לזה שהוא נקודת הכניסה של החשמל בבית והניתוב מתבצע ממנו אל נקודות החשמל שמפוזרות בבית, הוא גם זה שבו יש מפסק זרם פחת או בלשון עממית, מפסק מגן נגד התחשמלות כך שהוא גם שומר על בטיחותם של אנשי הבית ומגן עליהם מהתחשמלות, והוא מגן גם בכך שהוא מונע קצרים חשמליים ואת התוצאה שלהם, שריפות. הוא גם המקום להרכיב שעון שבת למי שמעוניין בכך ולא פעם הוא גם מנוצל להכנסת רכיבי תקשורת אחרים כמו נתב האינטרנט והטלפון.

ניתוק מבוקר של מעגל חשמלי

מעבר לכל התפקידים הללו, ללוח החשמל יש גם תפקיד נוסף. הוא זה שמאפשר ניתוק מבוקר של החשמל בבית, מכיוון שכל הנתיכים נמצאים בו. כך לדוגמא אם יהיה לנו קצר חשמלי בבית ולא נדע מיידית מהו המכשיר שמקצר, עם סיוע של לוח החשמל נוכל לעלות על הבעיה. איך? פשוט מאוד. או שברגע שנחבר את המכשיר המקצר המפסק שלו יקפוץ וכך נדע מיידית מהו מקור הקצר, או שנוריד את כל המפסקים ונחבר את כל צרכני החשמל, ונרים את המפסקים אחד אחד עד שאחד מהם לא יעלה כי הוא יקפוץ כל הזמן.

אם לא הייתה לנו את הבקרה הזו, אם לא היה לוח החשמל לא היינו יכולים לשלוט בנקודות החשמל השונות ואי אפשר היה לדעת איפה הבעיה.

מהו סימון ארונות חשמל?

סימון ארונות חשמל כשמו כן הוא, סימון של הנתיכים השונים על מנת שנדע לאן מגיע כל אחד או במילים אחרות, על איזו נקודת חשמל אחראי כל נתיך ונתיך. למה אנחנו צריכים לסמן? מכיוון שאם לא נסמן, אם יקפוץ לנו אחד המפסקים לא נדע למה הוא שייך מה שיקשה עלינו מאוד למצוא את הבעיה. כשיש סימון על כל אחד ואחד מהמפסקים בארון החשמל, אם אחד מהם יקפוץ נדע מיד איפה הבעיה ונוכל לטפל בה במהירות יחסית (על ידי איש מקצוע כמובן)

למה שהנתיך יקפוץ? מהסיבה הפשוטה. כי הוא ירגיש שיש עליו עומס ייתר וכשיש עומס ייתר, המכשיר החשמלי או נקודת החשמל עלולים להינזק ויכול להיגרם גם יותר מזה – שריפה או כל נזק אחר. חשוב לדעת שכל מעגלי החשמל בדירה מחוברים אל אותם פסי צבירה שמחוברים לנתיך, פקק או מפסק שהם למעשה אותו הדבר רק עם שם שהשתנה במהלך השנים.

חשוב לציין שסימון ארונות חשמל הוא לא פעולה מסוכנת. כל אחד יכול לעשת את זה ולא צריך בשביל זה חשמלאי מוסמך. בסך הכול מדובר על סימון של הנתיכים השונים על ידי הדבקת מדבקות עם טקסט עליהם.

פעולות נוספות שניתן לעשות באופן עצמאי בלוח החשמל

סימון בלוח החשמל של איזה נתיך שייך לאיזה מעגל חשמלי הוא אם כן פעולה שכל אחד יכול לעשות ולא צריך בשבילה חשמלאי או כל איש מקצוע אחר. יש פעולות נוספות שכל אחד יכול לעשות בלוח החשמל שכדאי לדעת עליהן:

  • כיוון שעון שבת – בישראל יש לא מעט משפחות שומרות שבת, משפחות שעושות שימוש בחשמל אבל לא מפעילות או מכבות אותו. איך בכל זאת יש להם חשמל ואיך הוא לא פועל כשלא צריך? באמצעות שעון שבת כמובן. שעון שבת הוא עם מפסקים של רבע שעה בדרך כלל, מפסקים שניתן לכוון וכך ניתן להחליט מתי יכבה האור ומתי הוא יידלק. כיוון שעון שבת הוא לא פעולה מסוכנת או כזו שמצריכה להתעסק עם חיווט או כל דבר אחר ולכן לא צריך בשבילה מומחה.
  • הרמת מפסק – יש מצבים בהם יש עומס יתר, קצר או כל תקלה אחרת אשר גורמת לנתיך לקפוץ. לאחר שזה קורה צריך לפתור את הבעיה וכשפותרים אותה, אין שום בעיה להרים את הנתיך שוב על מנת לבדוק אם הבעיה נפתרה. כמובן שאם הנתיך לא עולה או קופץ תוך זמן קצר, כנראה שהבעיה לא נפתרה.
  • ניתוק הזרם או חידוש שלו – כל ניתוק שהוא של הזרם בבית בכלל או של מעגל ספציפי כמו גם חידוש הזרם דרך ארון החשמל, יכולים להתבצע על ידי כל אדם.
  • בדיקת מגן ההתחשמלות – אפשר ואפילו מומלץ לבדוק אחת לכמה זמן את המפסק שמגן מפני התחשמלות. כלאחד יכול לעשות את זה ולאחר שהחשמל "נופל" בבית, אפשר להרים אותו בחזרה.

חשוב לציין, אם יש לכם את הספק ולו הקל ביותר שמה שאתם עומדים לעשות עלול להיות בעייתי או מסוכן, אל תיקחו סיכון. תתייעצו עם חשמלאי אם אתם יכולים לבצע אך הפעולה בעצמכם או לקרוא לו שיגיע אליכם.

שמירה על בטיחות בסביבת הלוח

לוח החשמל צריך להיות עם סביבה בטוחה. הוא צריך להיות עם סיכויים כמה שיותר נמוכים להתלקחות, ולכן לא מומלץ שיהיו בו ניירות או כל דבר אחר שעלול להתלקח. כדאי לוודא גם שהוא מאוורר וחשוב למנוע התחממות ייתר שלו. ההמלצה היא אחת לשנה – שנה וחצי לקרוא לחשמלאי שיבדוק את לוח החשמל, שיוודא שכל מה שצריך להיות מחובר אכן יהיה מחור ושכל מה שצריך להיות מחוזק יהיה מחוזק.

עבור לקטלוג כלים וציוד לעבודות חשמל