שרוול מתכווץ - מהו וכיצד תשתמשו בו נכון?

שרוול מתכווץ - מהו וכיצד תשתמשו בו נכון?

שרוולים מתכווצים בחום יכולים לשמש להרבה מטרות, לא רק שהם מספקים לכבלים שלכם הגנה מפני שחיקה, נזקי כימיקלים ופגעי מזג האוויר, הם גם יכולים לפעול נהדר לריכוז הכבלים יחד ולסימון בצבעים שונים לצורך יצירת בידול הנראה מיידית לעין בין סוגי הכבלים השונים. עטיפת כבלים ע"י שרוול מתכווץ בחום הינה מטלה קלה למדי, ולא צריך להיות חשמלאי או הנדימן כדי לבצע אותה... אבל, בכ"ז, ישנם מספר טריקים, שהם אלה שיוצרים את התוצאה הנכונה, כך שגם אם אתם מקצוענים בתחום, כנראה שתלמדו כאן דבר או שניים.

שרוול מתכווץ

נתחיל בהתחלה - במה שאתם זקוקים לו:

ברור, אתם צריכים את השרוול המתכווץ עצמו, אבל אתם זקוקים גם לאקדח חום או לתנור, שכן, אם אינכם דרקונים יורקי אש, פשוט לא תוכלו, רק בכוחות עצמכם, לייצר את רמת החום הנדרשת כדי לכווץ את השרוולים המתכווצים לקוטר המתאים. אם אין לכם אקדח חום או תנור המתאימים לכך, תוכלו להיעזר גם במייבש שיער שפולט אוויר חם בטמפ' המתאימה, הכל בסדר, לא צריך לעשות מזה פרויקט גדול מידי.

בטיחות קודמת לכל

כמו תמיד, בכל מצב בו עובדים עם אש או אוויר חם, גם כאן תצטרכו לנקוט מספר אמצעי זהירות נאותים, ואלה צריכים להתאים לאמצעי הכיווץ אותו בחרתם. בין מבחר אמצעי ההגנה ניתן למצוא משקפי הגנה לעיניים, מסיכה למניעת שאיפת עשן וכפפות עמידות בחום. כמו כן, מומלץ לאסוף שיער ארוך, ולא ללבוש בגדים רופפים או רחבים שיכולים, איכשהו, להיקלע לנתיב החימום, להתחמם ולהידלק.

בנוסף - אם אתם מפעילים אקדח חום בחלל סגור, ודאו כי האזור מאוורר היטב, גם אם אתם לובשים מסכת הגנה לאף ולפה. ודאו כי אזור העבודה שלכם איננו מכיל כל פסולת אשר עשויה להתגלות כדליקה, ובחיים!!! אל תכוונו את אקדח החום (גם כשהוא מחובר לחשמל אבל כבוי) לכיוון עצמכם או לכיוון יצור חי אחר (אדם או בעל חיים). זה אולי נשמע הגיוני כאשר אתם רואים זאת על הנייר, אבל זוהי טעות כואבת ונפוצה מאד, הרבה יותר נפוצה ממה שאתם יכולים לתאר לעצמכם.

עכשיו, אחרי שאמרנו את כל זה, בואו נראה כיצד עובדים עם שרוול מתכווץ.

שלב 1

בניגוד למה שאמר ג'ורג' קונסטנזה במופע של ג'רי סיינפלד, ההתכווצות של שרוולים מתכווצים בחום, קורית דווקא בחום ולא בקור (מכאן, גם שמם המלא - שרוולים מתכווצים בחום). אבל כמה בדיוק הם יכולים להתכווץ? שאלה מצוינת. בחירת הגודל המתאים של השרוולים המתכווצים למטלה שלכם היא חשובה. וכאן, ישנם שני נתונים שחשוב לדעת: הקוטר הסופי (recovered diameter קוטר השרוול לאחר התכווצות) והקוטר הראשוני (expanded diameter קוטר תחילי של השרוול, לפני ההתכווצות). על מנת לקבל את ההתאמה המקסימלית למטרה הסופית, וודאו כי הקוטר הסופי של השרוול קטן יותר מאשר קוטר הכבל אותו אתם עומדים לבודד. בדרך זו, כאשר השרוול יתכווץ תקבלו בידוד הדוק. אבל, במקביל, הקוטר הראשוני של השרוול צריך להיות גדול דיו, על מנת שהיה ניתן להשחילו בקלות על פני השטח שעתיד להיות מבודד, כמו גם לכל המחברים המצורפים אליו. השכל הישר אומר, כי אם אתם לא יכול להתאים בנוחות את הכבל או הכבלים בתוך השרוול מלכתחילה, כשהוא עדיין איננו מכווץ, כיווצו לא יועיל לכם בהרבה.

שלב 2

לאחר שקבעתם את הקוטר המתאים לשרוול המתכווץ, השלב הבא הוא לחתוך את השרוול לאורך שמיש, ולהיות בטוחים שאתם משאירים מינימום 0.8 ס"מ חפיפה לכיסוי כל צד של בידוד קיים או לכיסוי המחברים. יש לזכור כי שרוולים מתכווצים גם לאורך, ומדובר, בד"כ ב-5-7% לאורך תהליך התכווצות. את רוב השרוולים המתכווצים ניתן לחתוך בקלות במספריים סטנדרטיים, אבל תוכלו להשתמש גם בסכין חיתוך או בקאטר, אם נוח לכם יותר לעבוד איתם.

שלב 3

עכשיו, כאשר יש לכם הכל מדוד וחתוך, הגיע הזמן להחליק את השרוול החתוך על האובייקט אותו אתם רוצים לבודד. אם אתם יוצרים בידוד לכבל חסר בידוד באמצע או לחיבור של שני כבלים חשופים, הקפידו כי השרוול יכסה את הבידוד הקיים בכל אחד משני הצדדים בצורה שווה, כך שכל המקטע יהיה מכוסה לגמרי, הבידוד החדש של השרוול המתכווץ יהפוך להמשך ישיר של הבידודים הקיימים.

שלב 4

לפני הכיווץ, בדקו את ההנחיות הספציפיות לטמפרטורת החימום המומלצת של השרוול המתכווץ בו אתם משתמשים. זוהי אחת הטעויות הנפוצות, בעיקר, מאחר ואקדחי חום הם מוצרים שניתן לרכוש בכל טמבוריה. מה שלא מספרים לכם, זה, שחום בלתי מבוקר עלול לגרום לכיווץ לא אחיד, לנזק פיזי (לכבל או לכם) וכמובן, גם לכישלון הבידוד. דבר חשוב נוסף, הוא לא להשתמש באש פתוחה (היא עלולה להצית את השרוול המתכווץ) - אז כבו את הכיריים והכניסו בחזרה לארגז הכלים את המבערים והלהביורים שלכם. ברצינות, אקדחי חום הם מצרך שאיננו יקר, ולא מסובך לקנות אותו.

שלב 5

אם עליכם לכסות שטח ארוך של כבל בשרוולים מתכווצים, התחילו את הכיווץ בקצה אחד, ובהדרגה כווצו את דרככם אל הקצה השני. עשו זאת ביסודיות, תוך כדי סיבוב מקור החום מסביב לאזור שאתם מבודדים, על מנת להבטיח שהשרוולים מתכווצים באופן שווה וללא בועות אוויר. הפעילו את החום באופן שווה לכל אורכו וקוטרו של השרוול, עד שהוא מכווץ באופן אחיד והוא מתאים לצורה של הכבל, הצינור, או כל אובייקט שהוא אמור לכסות. בסיום הפעולה, יש להרחיק את מקור החום, ולאפשר לכבלים להתקרר לאט ובאופן טבעי, לפני שמכניסים אותם לשימוש ומזרימים בהם מתח.

הקפידו להימנע מחימום יתר. הדבר האחרון שאתם רוצים, הוא שרוול מכווץ שמלא בקימוטי-חום, במיוחד אחרי שהקדשתם כל כך הרבה תשומת לב לביצוע המשימה.
 

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.