כלי עבודה לחשמלאים

זה יכול לתפוס אתכם בזמן הכי לא טוב מבחינתכם. רגע לפני שבת כשמגיעים אליכם אורחים והמקרר לא מקבל חשמל, פקק שקופץ כל הזמן ואתם לא מבינים למה, מזגן שמקצר או כל בעיית חשמל אחרת שבגללה תצטרכו שהחשמלאי יגיע אליכם הביתה וכמה שיותר מהר. אתם איתו בטלפון והוא מנסה להבין את אופי הבעיה. הוא רוצה לדעת מה בדיוק להביא איתו, אילו כלים הוא צריך בשביל להתגבר על הבעיה ותתפלאו, יש לא מעט כלים כאלו. אז הנה קצת מידע על כלי עבודה לחשמלאים, מה הם צריכים אותם בשוטף בשביל שהם יוכלו לטפל בבעיות שונות.

כלי עבודה ידניים

כלי עבודה לחשמלאים מתחילים עם כלי עבודה ידניים שכל איש מקצוע צריך איתו. אלו קודם כל המברגים הידניים שפותחים וסוגרים כל דבר שצריך, מברג שטוח שהינו מברג בעל להב שטוח שמתאים לברגים ספציפיים וכמובן, מברג פיליפס, מברג בעל ראש בצורת פלוס, מברג שהחברה שייצרה אותו לראשונה הייתה חברת פיליפס ובשל כך הוא נקרא ככה עד היום. כמובן שיש את הפלייר שמומחה בשחרור חוטים, ברגים, ברזלים או כל דבר אחר שיכול להיכנס למפתח שלו. הוא משמש כצבת ותופס בחוזקה כל דבר שהוא מתבקש לתפוס. אחריו ברשימה של כלי עבודה ידניים לחשמלאים יש את מפתחות האלן. זהו כלי עבודה בעל ראש בצורת משושה וכולו בצורת האות L אפשר להשתמש בחלק הקצר או הארוך שלו בהתאם לנוחות.

לחשמלאי יש עוד כלי שהוא עובד עימו, כלי ידני ייחודי רק לו ולא לאנשי מקצוע אחרים. הכלי הזה הוא כמובן הטסטר, המברג עם הראש שתפקידו לבדוק האם יש מתח במקומות שונים. כל נגיעה במקור מתח מדליקה נורה בטסטר, וכך ניתן לדעת האם יש מתח חשמלי.

כלי עבודה חשמליים

הבאים בתור ברשימת כלי עבודה לחשמלאים הם כלי העבודה החשמליים. עם כל הכבוד למכשירים הידניים, חשמלאים מבצעים עבודות מורכבות יותר ובשבילם הם צריכים כלים מתקדמים יותר. יש כמובן את המברגה והפטישון שמשמשת גם כמקדחה, כלים שמשמשים בשביל לקדוח בקירות ולבצע עבודה משמעותיות כמו גם בשביל לחזק ברגים ואומים. הם כמובן לא יכולים להיכנס בארגז כלי העבודה ויש להם את הנרתיק שלהם ששומר עליהם בצורה טובה. נרתיק כזה יהיה קודם כל נוח לנשיאה והוא ישמור על הכלי מפני נפילות, רטיבויות או כל דבר אחר.

כלי עבודה ייחודיים לחשמלאי – מכשירי מדידה

לחשמלאי יש גם כלי עבודה ייחודיים לו, כלי עבודה בהם הוא עושה שימוש בכדי לבצע מדידות שונות. הכלים הללו הינם:

  • מד התנגדות - אחד הדברים שצריכים להיבדק על ידי החשמלאי הוא מהי ההתנגדות של אלמנט ספציפי למעבר של זרם חשמלי אליו. מד ההתנגדות הוא המכשיר באמצעותו ניתן לבצע את מדידת ההתנגדות.
  • אמפר מטר – עוד כלי עבודה חשוב מאוד בסל הכלים של החשמלאי הוא האמפר מטר. הוא בודק את כמות הזרם החשמלי שעובר או את העוצמה שלו. הוא נקרא גם מד זרם או מונה זרם חשמל.
  • וולט מטר – הוולט מטר מודד את המתח החשמלי שישנו בין שתי נקודות.

בחירת ארגז כלי עבודה

ארגז כלי העבודה הוא הדבר השימושי ביותר עבור החשמלאי. הוא שם בו המון כלי עבודה כמו גם רכיבי חשמל שונים בהם הוא עושה שימוש ביום יום, ובגלל זה ארגז כזה צריך להיות בעל כמה שיותר תאים קטנים ובשילוב של תאים בינוניים וגדולים. שמים בהם אומים וברגים כמו גם נועלי כבלים וכל מה שצריך בנוסף. בבחירת ארגז כלי עבודה צריך כמובן לוודא שהוא חזק ועמיד. שהוא יכול להחזיק את הכמות אותה אתם צריכים לקחת ושהוא ארגז איכותי שיאריך ימים. הוא צריך כמובן להיות נוח לנשיאה, מכיוון שחשמלאים נושאים אותו לפעמים למרחקים כמו גם לקומות גבוהות. חשוב כמובן שהוא גם יהיה בטיחותי ויהיה בעל נעילה אם צריך אחת כזו.

סולם

סולם מטבע הדברים הוא כלי עבודה בסיסי אצל החשמלאי. הוא צריך הרי להגיע למקומות שונים וחלקם גבוהים, ובשביל זה הוא יצטרך סולם. סולם לחשמלאי צריך להיות מתאים לסוג העבודה. הוא צריך קודם כל להיות בטיחותי וככזה הוא צריך להיות מבודד. סולם לחשמלאי צריך גם להיות נוח ופרקטי בכדי שניתן יהיה לנצל אותו בצורה מיטבית, וסולם טלסקופי עונה על כל אלו. הוא חוסך במקום אחסון, הוא נוח לתפעול ונוח לשינוע ממקום למקום.

פנס

עוד כלי עבודה שחשמלאים צריכים, מכיוון שהם מגיעים לפעמים למקומות חשוכים ולפעמים מבצעים עבודות ללא תאורה ברקע אם בגלל שאי אפשר להיות עם חשמל פעיל בגלל בעיה בטיחותית או בגלל שהם עובדים במסגרת הפסקת חשמל. יש פנסים מסוגים שונים ובעוצמות שונות, פנסים נטענים וכאלו שעובדים על בטריות

פרמטרים לבחירת כלי עבודה

  • בטיחות – בבחירת כלי עבודה לחשמלאים הבטיחות צריכה להיות מעל לכל. עבודת החשמלאי היא גם ככה עבודה מסוכנת יחסית, וחשוב לבחור כלי עבודה שעומדים בתקנים המחמירים ביותר ושמתאימים לעבודות חשמל. אסור להתפשר על משהו שהוא לא בוודאות מתאים, אסור לקחת סיכונים ושווה לשלם מעט יותר ולעבוד בצורה בטוחה
  • איכות – איכות זה אומר חוזק, יכולת עמידה בתנאים קשים יחסית ויכולת לבצע את העבודות הנדרשות. משתלם להשקיע מעט יותר ולקבל תמורה לכסף, במקום להחליף כלי עבודה בטווחי זמן קצרים יחסית.
  • נוחות – לחשמלאי יש עבודה לא פשוטה והוא עובד לעיתים במקומות ובתנאים מורכבים. חשוב שכלי העבודה שמשרתים אותו יהיו נוחים, שיהיו כאלו שאפשר לעבוד איתם זמן רב בלי שצריך לעצור בגללם.

יש מגוון רחב של כלי עבודה לחשמלאים ויש לא מעט חברות שמייצרות אותם. כדאי לערוך בירור מקיף ולהתייעץ עם המומחים בתחום כדי לקבל את ההחלטות הנכונות.