מתח גבוה

כפפות מגן לעבודות חשמל, ובעיקר בעבודה במתח גבוה?

בתחום ציוד המגן האישי, כפפות מגן מציעות את קו ההגנה הראשון נגד מגוון רחב של סיכוני מתח גבוה ומתח נמוך כאחד. לרוב, הן משמשות כדי להגן על הידיים מפני שריטות, חתכים, נוזלים כימיים, ביולוגיים, וסיכוני חשמל למיניהם, ונלבשות במטרה למנוע או לצמצם נזקים לאצבעות, לכפות הידיים, לפרקי האצבעות ולחלק התחתון של הזרוע. במקרים מסוימים, ההגנה הנכונה על הידיים, גם מסייעת להגן על הלובש אותן מפני סכנת מוות.
ציוד בטיחות מתח גבוה

כאשר מדובר בהגנה על הידיים, ישנו מגוון גדול של כפפות המיועדות ליישומים שונים. באופן סכמטי, הקטגוריות האופייניות של כפפות הן: חד פעמיות, כפפות לשימוש כללי, עמידות בפני כימיקלים, עמידות בפני חיתוך וכאלה המיוחדות והמיועדות למשימות ספציפיות. עם זאת, ישנה קבוצה נוספת של כפפות ממנה לא ניתן להתעלם: הכפפות מבודדות החשמל. שימוש בכפפות אלה הכרחי בעת עבודה עם מתח גבוה או מתח נמוך ומיועדות לעובדים על או ליד מתח חשמלי.

נראה כי ישנה חוסר מודעות כללית לצורך במוצרי בטיחות בעבודה עם חשמל בתעשיות רבות, עד אשר מתרחש "אירוע". למרות זאת, שוק ציוד ההגנה האישי שופע משאבים ומוצרים רבים, שמטרתם לספק לעובדים הגנה נאותה בעבודה עם חשמל.

סוגי הסיכונים בעבודה עם חשמל

התחשמלות, הבזק קשת חשמלית (arc flash) ופיצוץ שמקורו בחשמל (arc blast), נחשבים לסיכונים הכרוכים בעבודה עם על או מקורות מתח חשמלי. כל שלושה הסוגים עלולים להתרחש במתקנים התעשייתיים - כאשר בד"כ, מדובר בשימוש בציוד במתח נמוך (מתחת ל-600 וולט AC), אבל גם במתקני חשמל מתח גבוה.

הזרם העובר דרך גוף האדם כאשר הוא הופך לחלק ממעגל חשמלי, גורם נזק לאיברים פנימיים וחיצוניים ולעתים קרובות עלול לגרום למוות. ההשפעה על אדם תלויה בכמות הזרם (הנמדדת ב-amps או ב-milliamps) העוברת דרך הגוף, נתיבו של הזרם בגוף, ואורך הזמן שהגוף נשאר חלק מהמעגל החשמלי. האפקט יכול לנוע בין תחושות עקצוץ קלות לדום לב ולכוויות חמורות של רקמות ואיברים, וכתוצאה מכך, גם למוות.

אנשים רבים מאמינים שהם בטוחים מפני סיכונים חשמליים אם הם פשוט לא נוגעים במעגל בחשמלי. למעשה, רוב הפציעות החשמליות הן כוויות הנובעות מהבזק קשת חשמלית והתלקחותם של בגדים דליקים.

הבזק הקשת החשמלית יוצר פיצוץ, המכונה פיצוץ קשת (arc blast), אשר יכול לגרום לנזק נוסף לאנשים ולרכוש על ידי התפוצצות של ציוד והדף במהירות גבוהה של שברי מתכת. פיצוצים כאלה יכולים להיגרם אפילו מקשתות חשמליות במתח נמוך במפעלים המכילים גזים דליקים, אדים או אבק דליק, כך, על פי חוברת OSHA שכותרתה "בקרת סיכונים חשמליים" ("Controlling Electrical Hazards" ) שפורסמה על ידי משרד התעסוקה האמריקאי ב-2002 (OSHA 3075).

בחירת כפפות עבודה לעבודה עם מתח גבוה

על פי "דרישות וחידושים בציוד מגן אישי לעבודות חשמל במתח נמוך" של המוסד לבטיחות וגיהות, כפפות מבודדות לעבודה במתח גבוה נדרשות לעמוד בדרישות הבאות:

ASTM D120 - 14 - תקן אמריקאי, Standard Specification for Rubber Insulating Gloves, IEC60903 - תקן אירופאי, Live Working - Insulating Gloves.

דרגות כפפות מבודדות לפי רמות מתח במתקן

  • Class 1 Insulating Gloves - Maximum working voltage 7,500V
  • Class 2 Insulating Gloves - Maximum working voltage 17,000V
  • Class 3 Insulating Gloves - Maximum working voltage 26,500V
  • Class 4 Insulating Gloves - Maximum working voltage 36,000V

דרישות האריזה והסימון

כל זוג כפפות צריך להיות ארוז באריזה נפרדת וחזקה מספיק דיה, כדי להגן כראוי על הכפפות מנזק בשינוע שלהן.

על חזיתה של האריזה יהיו מצוינים שמו של היצרן או הספק, סוג הכפפות, אורכן, גודלן, צבען ועיצוב השרוול.

תאריך בדיקתה של הכפפה אשר בוצעה ע"י היצרן יצוין על הכפפה.

בדיקות תקינותן של כפפות המגן

ביצוע בדיקת-ביקורת לפני כל שימוש בכפפות - כפפות הגומי תיבדקנה על ידי ניפוח בתנועה סיבובית או בעזרת משאבה, ובדיקה תנועת אוויר ליד האוזן.

בדיקות תקופתיות של כפפות מגן מבודדות מתח גבוה - כפפות גומי בדרגות 1 ,2 ,3 ,4 - תיבדקנה אחת לשישה חודשים לפחות בתנאי מעבדה מוסמכת למתח פריצת בידוד:

  • Class 1 Insulating Gloves תיבדקנה במתח של 10,000 וולט.
  • Class 2 Insulating Gloves - תיבדקנה במתח של 20,000 וולט.
  • Class 3 Insulating Gloves - תיבדקנה במתח של 30,000 וולט.
  • Class 4 Insulating Gloves תיבדקנה במתח של 40,000 וולט.

לסיכום: כפפות בידוד עשויות גומי מהוות את קו ההגנה הראשון בהגנה מפני מגע עם מתח וקווי חשמל. אבל, הן, כמובן, רק רכיב אחד של ציוד מגן אישי שמטרתו להגן מפני הסכנות שבחשמל. ציוד נוסף כולל כלים מבודדים, בגדים עמידים בפני אש, שמיכות גומי ונעליים מבודדות. כל אלה, בנוסף לכל ציוד מגן אישי אחר המשמש בדרך כלל, כגון קסדות מגן, ציוד לעבודה בגובה, משקפי מגן, ועזרים שמטרתם הגנה על השמיעה.

שמיכות מבודדות חונקות בערה שניתן לחתוך כדי להתאים לכל משימה מפחיתות אף הן את הסיכון. מוטות Hot Stick בהם נעשה שימוש בהפעלת מתגים או בטיפול במוליכים ומקלות פריקת חשמל סטטי עבור הפיזור של מתח סטטי או טעון. גלאי מתח, ציוד הארקה וקרסי הצלה מבודדים, כדי למשוך עובד פצוע מאזור מסוכן - כל אלה, גם הם חיוניים להגנה אישית נאותה מפני הסכנות שבחשמל.
ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.