היישומים והשימושים של קו תמסורת



קווי תמסורת הם אחד המרכיבים החשובים והמהותיים ביותר בכלי רכב ממונעים ובמכונות המופעלות על ידי מנועים. בלעדיהם, הכוח שמייצר המנוע לא היה מגיע כלל לגלגלים או ליעד הסופי של המכונה. קו התמסורת אחראי על העברה יעילה של הכוח בין המנוע לבין היעד הסופי, תוך שמירה על מומנט ומהירות אופטימליים.

במאמר זה נכיר לעומק את מרכיבי קו התמסורת, נבין מה תפקיד כל אחד מהרכיבים וכיצד הם פועלים יחדיו, נסקור את ההיבטים הטכנולוגיים וההנדסיים שמאחורי תכנון יעיל של קו תמסורת ונבחן כיצד השתנה והתפתח קו התמסורת לאורך השנים.

רכיבי קו תמסורת

קו התמסורת מורכב ממספר רכיבים עיקריים:

1. מצמד

המצמד הוא הרכיב שמנתק ומחבר בין המנוע לבין שאר המערכת, זאת אומרת שהוא יכול להפסיק ולחדש את העברת הכוח מהמנוע ליתר מערכת התמסורת. כשהמצמד מנותק, המנוע יכול לפעול בלי שהוא מניע בפועל את שאר הרכיבים. הדבר מאפשר לנתק לחלוטין במקרים כמו עצירת הרכב, מעבר הילוכים, הדממת מנוע ועוד. ככל שהספק המנוע גבוה יותר כך נדרש מצמד בעל עמידות וביצועים גבוהים יותר.

2. תיבת הילוכים והילוכים

תיבת ההילוכים אחראית על שינוי יחס ההעברה בין סיבובי המנוע לסיבובי הגלגלים המניעים. שינוי יחס זה נקרא מעבר הילוכים. קיימים מספר טווחים אופייניים של יחסי העברה.

ומה לגבי ההבדל בין תיבות אוטומטיות לידניות?

  • תיבה ידנית - הנהג אחראי על לחיצה על דוושת המצמד והעברה בין ההילוכים (באמצעות ידית ההילוכים או דוושות מתאימות). זוהי השיטה המקורית שהייתה נהוגה מאז ומעולם בכלי רכב.
  • תיבה אוטומטית - משתמשת במערכת הידראולית ובמחשב בקרה אשר מבצעים את העברת ההילוכים בצורה אוטומטית, ללא מעורבות הנהג. מערכת זו משפרת בצורה משמעותית את נוחות ופשטות השימוש ברכב.  

3. צירי תמסורת

צירי התמסורת אחראים על העברת הכוח הלאה מהמנוע דרך תיבת ההילוכים ועד הגלגלים. הצירים צריכים להיות חזקים וקשיחים מספיק כדי לעמוד במומנט הגבוה הפועל עליהם מבלי להתעקם, להישבר או להחליק.

ברכבים עם הנעה אחורית הם מובילים את הכוח מהמנוע בחלק הקדמי לגלגלים אחוריים. במכוניות עם הנעה קדמית או כלי רכב אחרים כמו אופנועים, הם מחברים את תיבת ההילוכים לגלגלים המניעים הקדמיים.

4. דיפרנציאל

הדיפרנציאל אחראי על אפשרות של הבדלי מהירות בין הגלגלים, בעיקר במצב של פניות. בפנייה, הגלגל החיצוני צריך לעבור מרחק גדול יותר מזה הפנימי ולכן הוא צריך גם מהירות זוויתית גבוהה יותר. בלי דיפרנציאל שמאפשר הבדל זה, הגלגלים היו מחליקים וגורמים לבעיות שליטה ובלאי.

דיפרנציאלים פועלים בצורה מכנית על ידי צמדי גלגלי שיניים בעלי יחסי העברה שונים לגלגלים השונים, או בעזרת חבור מתחלף ויסקואלסטי שמאפשר הבדלי מהירויות בצורה הדרגתית וחלקה.

5. מערכת קירור וסיכה

מערכות קירור וסיכה אמנם לא נחשבות כחלק מובנה מקו התמסורת, אבל הן חיוניות לפעולה תקינה ואמינה שלו. שמן מנוע צריך לספק סיכוך הולם בכל הנקודות בהן יש חלקים נעים ומתחככים ומערכת קירור יעילה חיונית כדי למנוע התחממות יתר של השמן. טמפרטורות גבוהות מידי יכולות לגרום לכשל של השמן ונזק בלתי הפיך לרכיבים יקרים.

עקרונות מנחים בתכנון קו תמסורת

בתכנון של קו תמסורת יעיל ואופטימלי יש מספר שיקולים ועקרונות חשובים שחייבים להילקח בחשבון:

  • מעבר חלק ככל האפשר בין ההילוכים השונים. זאת אומרת, מינימום טלטולים ומכות במעברי הילוכים.
  • שמירה קפדנית על טווחי הסיבוב המומלצים של המנוע (מהירות מרבית ומינימלית). חריגה מטווחים אלו עלולה לגרום נזק כבד למנוע.
  • איזון בין ביצועי הרכב לבין צריכת הדלק. יחסי העברה נמוכים מדי יקטינו את ההספק והתאוצה אבל יגדילו את צריכת הדלק, ולהיפך. יש למצוא את האיזון הנכון ביניהם. 
  • התאמה לייעוד הרכב או המכונה ולמאפייני העבודה שלהם. לדוגמה, משאית תכלול יחסי העברה נמוכים יותר לשם האצה איטית מעמס רב.

לסיכום

קו התמסורת התפתח באופן משמעותי מאוד במהלך המאה ה-20, מהמצאת המצמד ההידראולי ועד לתיבות אוטומטיות משוכללות עם בקרה אלקטרונית. ההתפתחויות אפשרו שיפור ניכר בביצועי הרכב, נוחות הנהיגה וצריכת הדלק. 

כיום אנחנו עדים להמשך מגמות של אוטומציה, שיפורים בעוצמה ויעילות, שילוב מחשוב מתקדם ומעבר לרכבים חשמליים עם קווי תמסורת ייחודיים. הדבר מבטיח המשך קפיצות טכנולוגיות גם בעשורים הבאים.

חברת אוריאל שי משוות מגוון כלים, מוצרים ומכשירים מכלי עבודה ועד מכשירי מדידת חשמל ובדיקת איכות הרשת. כל המוצרים שאתם צריכים במקום אחד.