החל משקעים בינלאומיים ועד שקע סיליקון: אלו סוגי השקעים והתקעים הפופולריים


ישנם שקעים ותקעים רבים אשר לכל אחד מהם שימושים וייעודים אחרים והתאמה למדינות השונות. כדי להבין למה משמש כל שקע, הכנו מדריך על שקעים ותקעים המציין את השימושים שלהם וכיצד הם פועלים.

שקעים ותקעים מחברים ציוד חשמלי לאספקת החשמל של זרם חילופין (AC) ונעשה בהם שימוש בבתים, בנכסים מסחריים, בתעשיות ובאתרים אחרים.

כיום קיימים סוגים שונים של שקעים ותקעים. לשקעים ותקעים חשמליים יש מגוון מפרטים שונים הכוללים מתח, דירוג זרם, סוג הרכבה, מידות פיזיות וסוג מחבר. כמו כן, ראוי לציין שאין תקן אוניברסלי אחד. במקום זאת, נעשה שימוש במספר תקנים עבור תקעים ושקעים במדינות שונות.

סוגי תקעים ושקעים

כאמור ישנם סוגים רבים ושונים של שקעים ותקעים וכל אחד מהם מתאים ליישומים שונים ולתקנים בינלאומיים אחרים. 

אלה כמה מהסוגים העיקריים הקיימים בשימוש:

תקע מסוג C

ידוע גם בשם Europlug. תקע חשמל מסוג C הוא תקע דו-חוטי הכולל שני פינים עגולים. שקעים מסוג C פועלים בדרך כלל על 220V-240V והם ניתנים לשימוש רק עבור מכשירים המשתמשים ב-2.5 אמפר או פחות.

תקעים מסוג C משמשים בדרך כלל ברוב מדינות אירופה. חריגים אירופיים בולטים כוללים את בריטניה, אירלנד, קפריסין ומלטה.

תקע מסוג D

תקע חשמל מסוג D כולל שלושה פינים גדולים ועגולים המוצגים במבנה משולש. תקעים מסוג D מדורגים ב-5 אמפר.

תקעים אלה משמשים בדרך כלל במדינות כולל הודו, סרי לנקה, נפאל ונמיביה.

תקע מסוג E

תקע מסוג E כולל שני פינים עגולים בגודל 4.8 מ"מ. פינים אלו ממוקמים במרחק של 19 מ"מ זה מזה לצד חור לפין הארקה של השקע. תקעים אלה מדורגים ב-16 אמפר.

כמו כן, ראוי לציין כי תקעים חדשים מסוג E יכולים לשלב מגעי הארקה המתאימים לשקעים מסוג F. שקעים חשמליים מסוג E משמשים בדרך כלל במבחר מדינות כמו צרפת, בלגיה, סלובקיה ותוניסיה.

תקע מסוג F

ידוע גם בשם תקע Schuko. תקע מסוג F דומה למדי לתקע חשמלי מסוג E ולכן כולל גם את מגעי הארקה צדדיים לתאימות כפי שהוזכר לעיל. תקעים מסוג F כוללים שני פינים עגולים בגודל 4.8 מ"מ והפינים מרוחקים 19 מ"מ זה מזה. הם מדורגים ב-16 אמפר.

תקעים אלה נמצאים בשימוש במדינות רבות באירופה, כולל גרמניה, אוסטריה, ספרד והולנד.

תאימות תקעים מסוג E ו-F

התקנים השתנו עם הצגת CEE 7/7. תקעים מסוג F יכללו קליפסים להחלקה צדדית פנימית, בעוד שתקעים מסוג E יהיו עם הפין במקומו. לכן בשקעים מסוג F קיים חור כדי להבטיח שניתן יהיה להשתמש בהם עם תקעים מסוג E.

תקע מסוג G

תקע מסוג G כולל שלושה להבים מלבניים הממוקמים בדוגמה משולשת. תקעים אלה כוללים גם נתיכים משולבים. תקעים חשמליים מסוג G מדורגים בין 3 אמפר ל-13 אמפר, בהתאם לשקע.

תקעים אלה נמצאים בשימוש בבריטניה כמו גם במדינות אחרות כולל אירלנד, קפריסין, מלטה, מלזיה וסינגפור.

תקע מסוג J

תקע מסוג J כולל שני פינים עגולים, בנוסף לפין הארקה. הם מדורגים ב-10 אמפר.

תקעים חשמליים מסוג J משמשים בדרך כלל בשוויץ ובליכטנשטיין.

שקע שוקו

שקע שוקו הוא אביזר קצה תלת פאזי בצבע אפור המשמש בדרך כלל מכשירי חשמל תלת פאזיים. השקע מגיע בשתי גרסאות כאשר האחת מיועדת להתקנה על הטיח והשנייה מגיעה להתקנה תחת הטיח בקופסא פנימית.

שקע סיליקון

שקע סיליקון לקיר מגיע במגוון דגמים ומידות ועם הספקים משתנים של חשמל. 

בחנות שלנו ניתן למצוא מגוון דגמים של שקעי סיליקון לקיר וכן מגוון שקעים ותקעים לכל צורך.