מדוע כל בודק חשמל מוסמך צריך מולטימטר איכותי?



מולטימטרים הם כלים יקרי ערך לפתרון תקלות במגוון רחב של רכיבים חשמליים. היישומים האפשריים הם רבים, אך הם משמשים בדרך כלל לבדיקת שקעים בקיר, כבלי חשמל, מכשירים, מוצרי אלקטרוניקה ומערכות חשמל לרכב.

מהו מולטימטר?

מולטימטר הוא מכשיר מדידה המשמש למדידת ערכים חשמליים מרובים. מולטימטרים יכולים למדוד מתח, זרם, התנגדות ו(לפעמים) לבדוק המשכיות.

הרבגוניות המרשימה של המולטימטר נובעת מיכולתו לבדוק את שלוש יחידות החשמל הבסיסיות הכוללות:

מתח - מולטימטרים יכולים לבדוק שתי צורות של מתח: זרם חלופי (AC) וזרם ישר (DC). AC הוא המתח המשמש בחיווט החשמל של הבית שלך, בעוד DC משמש בעיקר בכלי רכב, מערכות סולאריות למגורים ואלקטרוניקה. המתח נמדד בוולט.

התנגדות - זוהי ההתנגדות לזרימת הזרם במעגל והיא נמדדת ב- OHM.

זרם - באופן כללי, זרם הוא כמות החשמל שזורמת במעגל ונמדדת באמפר. כמות האמפר הזורמת במעגל היא ההבדל בין המתח המופעל לבין ההתנגדות הקיימת. מיליאמפר (1/1,000 של אמפר) הם יחידת האמפר הנפוצה ביותר הנמדדת במולטימטר.

בנוסף לבדיקת שלוש הפונקציות הללו, חלק מהמולטימטרים בודקים את ההמשכיות, או היעדר התנגדות בתוך מעגל. לא לכל מכשירי מדידה לחשמל יש פונקציות המשכיות ייעודיות, אך אלו שכן משמיעים צפצוף, הוא נשמע כאשר קיימת המשכיות. אם הגדרה זו אינה קיימת, ניתן להשתמש בבדיקת התנגדות במקום זאת.

לבסוף, ישנם שני סוגים שונים של מולטימטרים: אנלוגי ודיגיטלי. ההבדל העיקרי בין השניים הוא התצוגה שלהם. מולטימטרים אנלוגיים מציגים את המידות שלהם עם מחט הנעה על קנה מידה מתקדם. למולטימטרים דיגיטליים יש מסך LCD המציג את המידות בארבע או חמש ספרות. הבדל נוסף הוא שמולטימטרים אנלוגיים אינם מציעים בדרך כלל פונקציית המשכיות, אם כי חלקם כן.

רכיבי המולטימטר

תצוגה - החלון שבו מוצגות מידות החשמל.

כפתור בחירה - חוגה עגולה המאפשרת לבחור את סוג היחידה החשמלית עבור המדידה. ניתן לעבור בין וולט AC והתנגדות (Ω), אמפר (A) ומיליאמפר (mA). המשכיות מסומנת בסמל דיודה (משולש עם קו בצד ימין) ו/או סמל גלי קול על כפתור הבחירה.

בדיקות - חוטים אדומים ושחורים המשמשים לבדיקה פיזית של הרכיב החשמלי. כל אחד מהם מצויד בקצה מתכת מחודד בקצה אחד ובתקע בננה בצד השני. קצה המתכת משמש לבדיקה של הרכיב הנבדק ותקע הבננה מתחבר לאחת מיציאות המולטימטר. למרות שאין הבדל ממשי בין שני החלקים, הכבל השחור משמש לעתים קרובות לבדיקת חיבורי הארקה ונטרליים, והחוט האדום משמש בדרך כלל לבדיקת חיבורים חמים. כאשר בודקים התנגדות והמשכיות, אין הבדל באיזה סוג בדיקה נעשה שימוש.

יציאות - רוב המולטימטרים מצוידים בשלוש יציאות: COM (או "-"), mAVΩ ו-10A. COM מייצג משותף וזה מה שהבדיקה השחורה מחוברת אליו בדרך כלל. יציאת mAVΩ היא המקום שבו מתחבר החיבור האדום כדי למדוד וולט, התנגדות וזרם. יציאת 10A היא יציאה מיוחדת המשמשת בעת מדידת זרמים גדולים מ-200 mA. למולטימטרים מסוימים יש ארבע יציאות שמפצלות את הפונקציות של הגדרת mAVΩ לשניים, עם הגדרת VΩ אחת עבור וולט והתנגדות והגדרת µAmA עבור זרם.

שיקולי בטיחות

בעת שימוש במולטימטר לבדיקת חשמל חי, חשוב לנקוט באמצעי זהירות מסוימים כדי למנוע כל סיכוי להתחשמלות. אמצעי הזהירות כוללים:

  • לבישת כפפות מבודדות

  • לא להשתמש במולטימטר עם חוטים שבורים או מרוטים

  • לא לבצע בדיקות חשמל בתנאים רטובים

  • לא לגעת בקצות הבדיקות יחד בזמן הבדיקה

כל בודק חשמל מוסמך זקוק למכשירי מדידה איכותיים על מנת לערוך בדיקות חשמל מדויקות ובטוחות. בחברת "אוריאל שי" ניתן למצוא מגוון מכשירים לבדיקת חשמל ומולטימטרים איכותיים ומתקדמים אשר עונים על כל צורך וכל סוג של בדיקה.