מה זה בודק חשמל?

מה זה בודק חשמל?

"בודק חשמל" הוא אחד מהמונחים הללו, כאשר הוא מוצא מחוץ לקונטקסט שלו, תוכלו לשייך לו כמעט כל פירוש שתרצו. הנה, למשל, "בודק חשמל" יכול להיות אדם - חשמלאי בעל סיווג נישתי ספציפי במיוחד, מצד שני, "בודק חשמל" יכול להתגלות גם כמכשיר שמטרתו לבדוק הימצאות חשמל. וכאן, בסיווג הזה אנחנו מתחילים להסתבך, כי מכשיר בודק חשמל יכול לבדוק בידוד של קו חשמל, יכול להיות טסטר (אותו מברג מוכשר הבודק את הימצאותו של החשמל בשקע), יכול להיות אוו-מטר, מולטי-מטר, או כל "מטר" שתרצו וקשור למדידות שחשמל משחק בהן תפקיד כלשהו.

מה קורה כאשר בודק חשמל הולך על שתי רגליים?

בודק חשמל הוא אחד מסוגי ההסמכות והרישיונות המוענקים לעובדים בתחום החשמל. אם תחפשו בגוגל "בודק חשמל" תגיעו לאינספור חשמלאים, שהתואר הרשמי שלהם הוא "חשמלאי בודק" והסמכתם בהתאם לכך, אבל הם מכנים את עצמם (וכך גם לקוחותיהם מכנים אותם) "בודק חשמל". אם כך, מהי באמת הכשרתו של בודק חשמל?

על פי תקנות החשמל (רשיונות), תשמ"ה-1985, מתחלקים חשמלאים בודקים לשלושה סיווגים:

  1. רישיון חשמלאי-בודק סוג 1 - אשר ניתן במידה והמבקש אותו עבד במשך חמש שנים או יותר כחשמלאי-טכנאי. העבודות אותן הוא יכול לבצע (על פי תק' תשנ"ד-1994) הן בדיקות של מתקנים חשמליים בעלי עצמת זרם של עד 3X80 אמפר במתח נמוך. בנוסף להן, הוא יכול לטפל בעבודות חשמל אשר תוכננו ובוצעו על ידו, בכפוף להגבלות בתקנות (הנוגעות להשגחה ולפיקוח).
  2. רישיון חשמלאי-בודק סוג 2 - אשר ניתן במידה והמבקש אותו עבד במשך חמש שנים או יותר כחשמלאי-הנדסאי. העבודות אותן הוא יכול לבצע הן העבודות המותרות לביצוע בסיווג חשמלאי-בודק סוג 1, בדיקות של מתקנים חשמליים בעלי עצמת זרם של עד 3X250 אמפר במתח נמוך. בנוסף להן, הוא יכול לטפל בעבודות חשמל אשר תוכננו ובוצעו על ידו, בכפוף להגבלות בתקנות (הנוגעות להשגחה ולפיקוח).
  3. רישיון חשמלאי-בודק סוג 3 - אשר ניתן במידה והמבקש אותו עבד במשך שנתיים או יותר כחשמלאי-מהנדס. העבודות אותן הוא יכול לבצע בדיקות בכל מתקן חשמלי, לערוך כל תכנית חשמל ולבצע כל עבודת חשמל ללא הגבלה (אפשרות הנגזרת ממעמדו המקדים ומניסיונו כחשמלאי-מהנדס).

בדיקות חשמל מבוצעות מסיבות רבות. למשל, לצורך קבלת רישיון הפעלה לעסק, בדיקות תקופתיות בעסק, לצורך אישורי החשמל בעת בניית בית או שיפוץ של דירה, או, אפילו במקרים של תקלות שבות ונשנות ולא פתורות במערכת החשמל הביתית שלכם. הבחירה בבודק החשמל המתאים עבורכם, כאמור, מתבצעת על פי הסיווגים שפירטנו קודם.

בודק חשמל משתמש בבודק חשמל... רגע, מה?

אם כך, צלחנו את ההגדרה של בודק חשמל בהצלחה, וכעת, אנחנו עוברים למכשירים בודקי החשמל. בדיקת חשמל הינה שם כולל לכל הפעילויות הכוללות מדידה של פרמטרים מסוימים של חשמל. אלה יכולים להיות מכשירים לבדיקת בידוד (במתח גבוה או עד ל-1000 וולט), מכשירים לבדיקת הארקות, מכשירים לבדיקת התנגדות מסת האדמה, מולטי-מטרים, טסטרים, בודקי מצברים דיגיטאליים, חוטי בדיקה, מכשירים משולבים מתקדמים לבדיקת מתקני חשמל, או, בעצם, כל מכשיר שבודק פרמטר ספציפי אחד או יותר, אשר לחשמל (במתח גבוה או נמוך) ישנה נגיעה אליו.

גם כאן, ברור שהשאלה המתבקשת היא "איך אני יודע לאיזה בודק חשמל אני זקוק?". וגם כאן, כמו בנוגע לבודק החשמל האנושי, התשובה תלויה בצורך שלכם: אם אתם זקוקים למדידת זרם חשמלי, תזדקקו לאמפר-מטר (או לטסטר, אם ממש מדובר בבדיקה בסיסית), אם אתם רוצים למדוד התנגדות, תזדקקו לאוהם-מטר, אם אתם לא בטוחים מה אתם צריכים, או מעדיפים לרכז מספר אפשרויות במכשיר אחד - רב מודד (או מולטי מטר) הוא המכשיר לו אתם זקוקים, ואנחנו יכולים להמשיך בכך עד מחרתיים, אבל, סביר להניח שבזמן אמת, כאשר תזדקקו למכשיר, ההגדרות שלכם לגבי צרכיכם תיראנה שונות מעט מאשר "רשימת המכולת" שכתבנו כאן. הסיכויים הטובים יותר הם שהגדרה של מי שאיננו מבין בחשמל תישמע קצת כמו "אני צריך את המכשיר הזה שעושה "ביפ" כשיש זרם בשקע"

אין הביישן למד, ואין הקפדן חוטף זרם

ברוב המקרים, וכאן מגיעה העצה הטובה הבאה שלנו עבורכם, אם אין לכם ידיעה מדויקת של הצרכים שלכם ושל הצורך שעבורו אתם זקוקים למכשיר מסוים (נכון לכל תחום, אבל נכון במיוחד בתחום החשמל!) אל תרכשו את המכשיר בחנות לא מוכרת ואלמונית ברשת, אלא ותרו על ההרפתקה הווירטואלית (ועל הנוחות שלה, לכאורה) וגשו פיזית לחנות העוסקת במכשירי מדידה חשמליים, או, לחילופין, רכשו בחנות ישראלית, בה תוכלו להתייעץ טלפונית עם נציג החנות. הסיבה להמלצה על חנות ישראלית דווקא אמורה להיות ברורה: אם אינכם בעלי ניסיון בתחום, סביר להניח שתתקשו להסביר לנציג דובר עברית למה אתם זקוקים. אתם באמת רוצים לסבך את זה על ידי הוספת המימד של תקשורת בשפה זרה, נפוצה ככל שתהיה (אפילו אנגלית)?

וזכרו, כאשר אתם מתקשרים להזמין בודק חשמל, הוא בטוח יביא איתו מכשיר בודק חשמל אחד או יותר.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.