מוט הצלה - קו הגנה אחרון בעבודות במתח חשמלי




במהלך עבודות חשמל, על העובד להצטייד בשלל אמצעים שיגנו על גופו מפני הסיכונים הרבים הכרוכים בעבודה מסוג זה. ישנם סיכונים אותם לא ניתן למנוע באמצעות אמצעים טכניים, וכאן נכנס לתמונה ציוד המגן האישי.

ציוד המגן האישי מהווה מחסום מבדד אחרון בהגנה על  העובד מפני התחשמלות, והוא בדרך כלל כולל משקפי מגן, מגן פנים, קסדות, נעלי בטיחות,

כפפות מבודדות ולבוש מתאים. בעבודה בסביבה של מתח חשמלי גבוה, לרוב יצטיידו העובדים גם באמצעי הגנה כמו מודדי מתח וציוד נוסף לבדיקות מקדימות, כיסויים, מחיצות ומוט הצלה

מהי ההגדרה המדויקת למתח נמוך ולמתח גבוה?

התאם לתקנות החשמל העדכניות, מתח נמוך מוגדר כמתח ההשורר

בין שני מוליכים באותה שיטת אספקה, העולה על מתח נמוך מאוד ואינו עולה

על 1000 וולט בזרם חילופין או 1500 בזרם ישר.

מתח גבוה מוגדר  כמתח העולה על 1000 וולט בזרם חילופין או על 1500 וולט בזרם ישר, בין שני מוליכים כלשהם באותו מעגל, ואינו עולה על 52 קילוולט בזרם חילופין או 74 קילוולט בזרם ישר.

הסכנות הכרוכות בעבודה בסביבה של חשמל במתח גבוה

כל מעסיק וכל עובד, הנמצא בסביבת עבודה חשמלית של מתח גבוה, צריך להכיר היטב את הסיכונים אליו הוא נחשף. סיכוני העבודה העיקריים בעבודה בחשמל במתח גבוה הם: התחשמלות, קשת חשמלית, שריפה

רעש מזיק. חשוב לדעת כי קשתות חשמליות מהוות חלק ממיפגעי הבטיחות החמורים ביותר עבור העובדים בסביבה של חשמל. כמו כן, העבודה המתח גבוה כרוכה בסכנות פיצוץ פיצוץ או קשת הכוללות חשיפה לטמפרטורות גבוהות על פני פרקי זמן קצרים, וגלי לחץ אינטנסיביים מהפיצוץ. פציעות הקשורות לקשת גורמות לכוויות קשות, עיוורון, ואובדן שמיעה וזיכרון מגל הלחץ, עצמות שבורות, ואף מוות.

לא מספיק להתאבזר בציוד בטיחות - יש לעורר את מודעות העובדים

כאמור, העבודה בסביבה של חשמל במתח גבוה, כרוכה בסיכון משמעותי בנוגע לבריאות הגופנית ואף לחייהם של העובדים. הצטיידות בציוד בטיחות לעבודה עם חשמל היא הדבר הראשון והבסיסי שהמעסיק צריך לעשות, אם כי אין להסתפק בכך. עליו להסביר לעובדים ולוודא שהם מבינים את הסיכונים, וכמובן לתדרך אותם היטב כיצד להשתמש בציוד הבטיחות. אמצעי בטיחות שהעובד אינו משתמש בהם כראוי, שווים כקליפת השום ולא ימנעו תאונה או סכנה בזמן אמת.

מעבר לכך שהעובדים צריכים להכיר היטב את אמצעי הבטיחות ולדעת בדיוק כיצד להשתמש בכל אחד ואחד מהם בזמן אמת, עליהם גם לדעת לערוך את הבדיקות המקדימות, שיוכיחו כי אלו תקינים ומוכנים לשימוש, לפני כל יציאה לעבודה במתח גבוה. על נהלי ותקנות העבודה עם ציוד הבטיחות לעבודה במתח גבוה להיות ברורים.

מוט הצלה יסייע למנוע התחשמלות

מוט הצלה, הידוע גם כמוט חילוץ, הוא חובה כחלק מרשימת ציוד הבטיחות המחלקתי. תוכלו למצוא באתר מוט חילוץ איכותי ואמין במיוחד, עם חתך אחד בלבד, עשויי פוליאסטר וצינור פיברגלס באורך 32 מ"מ, בעל  אטמים חסינים בפני לחות בכל קצה, מגן יד, מגן אחיזה, ראש מטרי M-10 וו וו חילוץ.