ציוד בטיחות לעבודה במתח: הכרחי עבור כל מעסיק בעבודות חשמל

 

מהו ציוד הבטיחות האישי שאתם מוכרחים לספק לעובדים שלכם, במידה וסביבת העבודה מתאפיינת בחשמל במתח גבוה? כך תדעו לזהות מהם המכשירים והאביזרים ההכרחיים והאם הם מתאימים לסוג העבודות שלכם

בכל סוג עבודה הכרוכה בסיכון מסוים, חשוב מאוד לתת את הדעת להיבט הבטיחות ולהגן על בריאות ואף על חיי העובדים. על אחת כמה וכמה כשמדובר בחשמל. במדינות מערביות ומתקדמות, כמו בישראל, נושא הבטיחות וחיי האדם נמצא בראש סדר העדיפויות, והוא אף מעוגן בחוקים ברורים ונוקשים, שכל מעביד חייב לעבוד בכפוף אליהם.

בתקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי), המתעדכנות מעת לעת בהתאם למצב בשטח ולכלי העבודה החדשים שיוצאים, תמצאו הגדרות מדויקות וספציפיות מאוד לציוד הבטיחות האישי הנדרש לעובדים ולאופן בו מתאימים להם אותו, על מנת למנוע סיכונים ברמה הגבוהה ביותר. 


את רשימת התקנים המחמירים, תוכלו למצוא ולעיין בהם במרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות ובספריית מכון התקנים הישראלי. 

עוסקים בעבודות חשמל? זהו הציוד שאתם זקוקים לו

לפי תקנות הבטיחות בעבודה - אלו הם הפריטים ההכרחיים של ציוד בטיחות לעבודה במתח
במידה ואתם עובדים עם חשמל:

  • קסדת מגן או כיסוי ראש להגנה מפני קשת חשמלית

  • הגנה על הפנים והעיניים: הכוונה על מסכות המגנות על הפנים, כאשר לעתים הן כבר "בילט אין" לקסדת הראש. הסעיף הזה תקף במיוחד במקרה שאתם עובדים במתקן שיש בו מתח חשמלי שהתפרקותו עלולה לגרום לפגיעה בעיניים.
    - הגנה על כפות הידיים:
    הכוונה לשימוש בכפפות מבודדות ייעודיות עבור חשמלאים.
    - הגנה על כפות הרגליים:
    הכוונה לנעליים או מגפיים מבודדות, שתוכננו באופן ספציפי להגנה על העובדים בעבודות חשמל במתח גבוה.

חשוב לדעת: ניתן להשיג ערכת ביגוד שלמה להגנה

במידה והעובדים שלכם מצויים בסביבה של מתח גבוה, מומלץ שלא לקחת את הסיכון ולהבטיח שאתם מכוסים מכף רגל ועד ראש, תרתי משמע. כדאי לדעת שהחברות המתמחות בציוד בטיחות לעבודה עם חשמל, מציעות לא פעם ערכות מגן שלמות, שלרוב מכילות את כל מה שהחשמלאי זקוק לו לצורך עבודה בטוחה - קסדה או כיסוי ראש אחר, כיסוי מגן לפנים (או קסדה המשלבת כיסוי ראש עם הגנה לפנים), משקפי מגן, כפפות מבודדות, לעתים הערכות מכילות גם סרבל שלם ללבישה על כל הגוף ועוד. במרבית המקרים הערכה תגיע ארוזה היטב בתוך תיק נוח לנשיאה, עשוי חומר שמגן על התכולה היטב.

אמצעי בטיחות נוספים שחשוב להכיר

מעבר לציוד הבסיסי שלעיל, ישנם אמצעים ומכשירים נוספים, שבמסגרת עבודות חשמל מסוימות - הם לא פחות מהכרחיים. מומלץ להקצות ארון לאחסון המכשירים והכלים הבאים:
- בודק מתח - להגברת הבטיחות, מומלץ כזה המצויד במוט
- מוט הצלה - המיועד לניתוק עובד הנמצא בסכנת התחשמלות

  • כפפות מבודדות למתח גבוה+ בודק כפפות פניאומטי, שיבטיח את כשירותן
    - שטיח גומי מבודד למתח גבוה
    - מערכת מקצרים למתח גבוה

  • מטף כיבוי

איך תדעו שרכשתם את ציוד הבטיחות המתאים ביותר?

כאמור, ציוד הבטיחות הוא נושא שאין להקל בו ראש, במיוחד אם סביבת העבודה שלכם כוללת חשמל במתח גבוה. חשוב לוודא שהציוד שאתם רוכשים מתאים באופן ספציפי לסביבת העבודה שלכם וכמובן להבטיח שקניתן את הציוד מהיצרן האמין והאיכותי ביותר. בחרו ביצרן מוכר, שנהנה ממוניטין גבוה, ולא פחות חשוב - כזה שעומד בתקנים המחמירים ביותר, כאשר לכל סוג ציוד ישנה רשימת תקנים המיועדת לו. את הרשימות המעודכנות תוכלו למצוא בקלות באתר המוסד לבטיחות וגיהות - תחת הקגוריה - "דרישות וחידושים בציוד מגן אישי לעבודות חשמל במתח נמוך".