מדריך ללוחצי נעלי כבל

עבודות חשמל שונות דורשות הרכבת נעלי כבל חדשות ולעתים בתדירות גבוהה. במקביל, לחיצת נעלי כבל שנעשית שלא כהלכה, עלולה להיות מקור לתקלות במערכות חשמל ואף לסיכון חיים בגללן. דמיין למשל את התסריט הבא: נעל כבל במכונה עם רעידות רבות, נלחצה באופן חובבני על ידי חשמלאי "חאפר" כלשהוא, עם מכשיר לא מתאים. נעל הכבל מקובעת כעת למשטח מתכת כלשהוא עם בורג, אולי אפילו בסיוע דסקית קפיצית (ספרינג שייבה) שתחזיק אותה במקום מעט טוב יותר, מול הרעידות. אלא ש"החוליה החלשה" היא תמיד מקור הצרות ובמקרה זה, נעל הכבל מחוברת בצידה השני לכבל באופן חלקי. הרעידות ישחררו אותה בהדרגה וייגרמו בכך לנקודת תורפה חשמלית שמחריפה במערכת ולבסוף ייגרמו לנתק. הכבל החשוף ייפול בשלב זה מנעל הכבל אל.. מי יודע לאן. והמתח החשמלי שבו יגרום אולי לקצר שתוצאותיו? לך תדע. ככה לא עובדים מקצוענים. לכן, חשוב מאוד לעבוד עם מכשיר לחיצת נעלי ייעודי ואיכותי. מה כדאי לדעת על מכשירים אלה?

במבט כללי

נעל הכבל מושחלת על קצה החוט (כשבידוד הקצה חשוף), ממוקמת כך במכשיר הלחיצה ומקובעת למקומה. המכשיר מחזיק אותה בתוך מבנה טבעתי שמותאם לגודל נעל הכבל. בכדי להתאים זאת לגדלים שונים של נעלי כבל, ניתן להחליף מתאם טבעתי זה ובחלק מהכלים ישנו מבנה מסתובב, שכל סיבוב שלו מתאים את המכשיר לעבודה עם נעל כבל מגודל אחר. כמובן, יש לבחור בכלי לחיצה שמתאים לגדלים האופיניים של נעלי הכבל שמתכוונים ללחוץ.

ישנם לוחצי נעלי כבל למטרות ייעודיות, דוגמת לחיצת נעלי כבל מבודדות (insulated connectors). מצד שני, יש גם לוחצים רב שימושים, שמציעים אפשרויות ללחיצת דברים נוספים מעבר לנעלי כבל (כסופיות חוט) ולחיתוך.

לוחצים ידניים

לעבודות חשמל רבות מדובר בנעלי כבל קטנות ושם הכח הדרוש לשם לחיצתן אינו גדול. לוחץ נעלי כבל ידני, יהיה  הפתרון הפשוט ולרוב גם הזול ביותר לכך. אפילו לוחץ בסיסי למדי מסוג זה, יכול לאפשר ללחוץ נעלי כבל במגוון רחב יחסית ביחס לדרוש, להיות קל משקל ולא לתפוס מקום רב בסט הכלים הקבוע שלך.  

לוחצים הידראוליים

לוחצי נעלי כבל מבוססי מקור כח הידראולי מקלים על העבודה, במיוחד כשמדובר בלחיצת כמויות גדולות של נעלי כבל. חשוב מכך - הלחיצה חייבת להתבצע עד הסוף ולקבע את נעל הכבל בצורה האידיאלית - חזקה מספיק להחזיק היטב, אך לא חזקה מדי באופן שהורס את הכבל. אסור לקחת בנושא זה סיכונים. לכן, אם מדובר בנעלי כבל בגודל גבולי מבחינת היכולת ללחוץ אותן ידנית כראוי, עדיף ללכת על פתרון הידראולי או חשמלי.

לוחצים חשמליים

לוחצים חשמליים יישתמשו לרוב בסוללות נטענות, כך שניתן יהיה לקחת אותם לכל מקום, ללא תלות במקור כח חיצוני אחר. מכשירים אלה, עשויים להיות מותאמים עבור סוללות נטענות מכמה יצרנים שונים וכתוצא מכך נהנים גם מיותר גמישות ברכישתן.

לוחץ רצ'ט

לוחצים מבוססי רצ'ט מאפשרים תהליך לחיצה הדרגתי ונשלט מאוד. בכל לחיצה של ידיות הלוחץ, מנגנון הרצ'ט

לוחץ בקצות המכשיר בטווח קטן מאוד ונועל אותו במצב זה, עד ללחיצה הבאה על הידיות. תודות לתהליך זה, הלחיצה קלה יותר וניתן ללחוץ גם נעלי כבל גדולות יחסית, באופן ידני. חסרון מסוים של גישה זו, הוא הזמן הממושך יותר שלוקח לבצע רצף לחיצות.

נוחות שימוש

לגבי כל סוגי הלוחצים, משמעותית מאוד נוחות השימוש. עובד שמשתמש בכלים לא נוחים, במיוחד בעבודה השוטפת, עשוי להינזק, בעיקר בפרקי הידיים. כתוצאה מכך, העסק יעמוד בפני עובדים לא מרוצים, אבדן ימי עבודה עקב מחלה, תשלום דמי מחלה ואפילו תביעות. במכשיר לחיצה ידני, משמעותי קודם כל רוחב הפתיחה שנדרשת לזרועות - כמה שהרוחב קטן יותר, כך התפעול קל יותר ובעיקר ביד אחת. תכנון הכלי משפיע על מידת הכח הדרושה ומבחינה זו, יש הבדלים רבים בין כלים ויצרנים שונים. אם פתיחת קצה המכשיר בחזרה בסוף תהליך הלחיצה מתבצעת אוטומטית, זו היא תכונה נוספת שעשויה לחסוך זמן ומאמץ. אורך ידיות האחיזה משמעותי מבחינת הכח הנדרש ללחיצה ויש דגמי לוחצים מסויימים, שכוללים ידיות טלסקופיות.

עוד היבט חשוב של נוחות שימוש, הוא קלות הנשיאה השוטפת של המכשיר בערכת כלים. אם עובדים במקום קבוע, המכשיר יכול להיות בתוך הארגז הייעודי שלו, אבל אם עובדים בשטח, הכלי יהיה בפני עצמו, כחלק מאוסף כלים, בארגז כלים קטן או אפילו עליך, בחגורת כלים. במצב כזה, עדיף כמובן כלי קטן וקל ככל הניתן, שגם עמיד ככל הניתן בפני נפילות.

לסיום, נציין כי בתחום זה"ראש קטן" הוא דווקא יתרון - הוא מאפשר להכניס את הכלי ולהשתמש בו גם במקומות צרים.

מגוון תכונות נוספות

כמובן, רשימת התכונות במוצרים מסוג זה אינסופית וכל אחד צריך להחליט מה חשוב לו יותר ומה פחות. אלה כמה דוגמאות תכונות בולטות נוספות, שאולי תרצה לקחת בחשבון: מהירות הלחיצה עשויה להיות משמעותית, כאשר מהירות של פחות משניה וחצי נחשבת מהירה. לשם הפשטות, יש מכשירים כאלה שמתופעלים באמצעות כפתור בודד וצג קטן בלבד. מכשירים רבים מגיעים עם תיק נשיאה. במכשירים עצמם, כלולה לעתים תאורת LED להארת אזור העבודה והם מספקים חיווי קולי או ויזואלי, על תקלות ועל מצב טעינת הסוללה.

לסיכום

כן, ניתן ללחוץ נעלי כבל גם באמצעות אותו פלאייר רב תכליתי רגיל, ישן וחלוד, שבוודאי נמצא בארגז הכלים שלך. ניתן, אבל מאוד לא כדאי. כפי שקראת, לוחץ נעלי כבל איכותי מוצע במבחר גדול של יכולות וגם של מחירים. לכן, עבור מי שעוסק בכך אפילו בתדירות נמוכה, משתלם לרכוש לוחץ איכותי.