איזה כלי עבודה ידניים חייבים להיות בכל ארגז כלים ביתי?

איזה כלי עבודה ידניים חייבים להיות בכל ארגז כלים ביתי?

אין ספק כי כל בית זקוק לארגז כלים המצויד בכלי עבודה ידניים לתיקונים הביתיים הפשוטים. זה מאד שימושי לארגן את כל כלי העבודה במקום אחד, במקום שהם יסתובבו בכל הבית, ובדיוק ברגע האמת, לא תצליחו למצוא אותם (כמו שבד"כ קורה). בעלי בתים פרטיים יכולים לארגן לעצמם חדרון או מוסך בו הם מחזיקים את הכלים, כולל כלי עבודה ידניים על סטנדים מקובעים לקיר, אבל, רובנו, אלה שאין באפשרותנו להקצות לכלי העבודה שטח אחסון מסודר משלהם, מסתדרים עם ארגז כלים אחד (או יותר), בהםם  מסודרים כלי העבודה לפי ייעודם (למשל, ארגז כלי עבודה לרכב, ארגז כלי עבודה לעבודות חשמל, ארגז כלי עבודה לתיקוני אינסטלציה וכד').

כלי עבודה ידניים

ארגז הכלים

לארגז/תיק המאחסן את כלי העבודה חלק חשוב מאד ביכולתו של בעל הארגז להסתדר עם כלי העבודה שברשותו. ישנם סוגים רבים של ארגזי כלי עבודה והם נבדלים האחד מהשני בגודלם, בחומר ממנו הם עשויים, בפונקציונאליות שלהם, ובקריטריונים נוספים. למשל, אם אתם מאחסנים כלי עבודה חדים (כמו שפיץ פלאייר או פלאייר-קאטר) עדיף שתבחרו ארגז מחומר קשיח (כמו פלסטיק) ובעל תאי הפרדה, על מנת שהלהבים לא יפגעו בכלים אחרים או בשלמות החומר ממנו עשוי ארגז הכלים. לעומת זאת, אם אתם זקוקים לאחסון מספר קטן של כלי עבודה, לא עומד לרשותכם שטח אחסון גדול או שאתם מתניידים עם כלי העבודה שלכם בין חדרי הבית, תיק בד איכותי יכול להספיק לשם כך.

כלי עבודה ידניים

רוב הא.נשים (וכן, הפעם בכוונה נקטנו בלשון זו, כי ישנן נשים רבות שהן בעלות ארגז הכלים שבבית) מעדיפים להחזיק מספר מצומצם של כלי עבודה, או, במידה וישנם רבים מידי, לחלק אותם בין מספר ארגזי כלים ייעודיים. בדרך כלל, ערכת כלים ביתית כוללת פטיש קטן לתליית תמונות, צבת ומספר מברגים מסוגים שונים (כולל מברגים שטוחים ומברגי פיליפס). פריט שימושי נוסף בארגז יכול להיות מולטי-מטר מופעל סוללה, במידה ובעל הארגז חש בטוח לטפל בנקודות חשמל. מלבד רכיבים מרכזיים אלה, מומלץ שהארגז יכיל גליל של סרט בידוד שחור, כמה אזיקונים, ברגים שונים, אומים, מסמרים ומקדחה/מברגה ידנית נטענת קטנה.

פטיש

אחד הכלים השימושיים ביותר בארגז הוא הפטיש. פטיש קטן וזול, בד"כ יספיק, לתלות תמונה מדי פעם מדי פעם, ליישר מסמר מכופף, או לדפיקה על מפתח הברגים כדי לשחרר אום עקשן. ישנם סוגים שונים של פטישים, חלקם, מיועדים למטרות מיוחדות. אבל פטיש קטן בעל ידית עץ, לרוב, יספיק לרוב משימות הבית.

צבת, פלאיירים, קאטרים וכד'

כאן, לרוב אין אף פעם יותר מידי, לא רק מכיוון שהמשפחה הזו כוללת די הרבה סוגי כלים, אלא גם שכל כלי כזה מגיע בגדלים שונים, עם יכולות שונות ומשופרות, באיכויות שונות וכד'.

מברגים

כמו הפלאיירים, גם מברגים מגיעים בהרבה צורות וגדלים. אם אתם מעדיפים אחידות ויזואלית, תוכלו לרכוש סט של מברגים בצורות ובגדלים שונים. לחילופין, דרך טובה לצמצם את כמות המברגים שמסתובבת בארגז הכלים שלכם, היא רכישת מברג בעל ראשים מתחלפים. מדובר בידית, אשר לה מצורף סט של ראשים מתחלפים, אשר מאפשרת לצמצם את מספר המברגים בארגז לאחד בלבד. אבל, מצד שני, יש להקפיד להשיב את הראשים למקומם, אחרת כל הרעיון יורד המוצלח לטמיון.

מולטי-מטר

אמנם, מבחינת ההגדרה הטכנית היבשה, מולטי-מטר או אוומטר (רב-מודד) אינם נחשבים לכלי עבודה ידניים, אבל, בגלל השימושיות הרבה שלהם, אין ספק ששמור להם מקום של כבוד בכל ארגז כלים ביתי, ולפחות אחד מהם חייב להיכלל בתוכו.

קופסאות המיש-מש

באופן בלתי נמנע, ארגז הכלים הביתי לעתים קרובות הופך להיות מקום ריכוז לאטמים, גומיות, באנדים, ברגים, אומים, מסמרים, ומה לא. זה הגיוני לגמרי. תוכלו לאחסן את כל הפיצ'יפקס הקטנים והסוררים האלה בקופסאות פלסטיק קטנות שקופות, בסדרן מאורגן המכיל כמות תאים גדולה, או בכל דרך שדמיונכם הפורה יצליח להעלות, ובלבד, שהם לא יסתובבו חופשיים בארגז הכלים.

לסיכום: הרכבת ארגז כלים ראשון בסיסי איננה אמורה להיות מלאכה קשה מידי. למעשה, אם אתם עצלנים, תוכלו לקנות כיום את אחת מהערכות המגיעות כשהן כוללות את כל מה שצריך ארגז כזה להכיל, עם ארגז כלים ומקומות המיועדים לכל אחד מהפריטים (דבר, שבניגוד לארגז הכלים אותו אתם מרכיבים לבד, מאפשר מיד לראות את החלל הריק הנותר, כאשר לא החזרתם כלי מסוים למקומו). ניתן למצוא ערכות כאלה כמעט בכל תחום, כשבחלק מהערכות, אפילו לא תצטרכו להוסיף את ה"מתכלים" למיניהם (כמו ברגים, אטמים, מסמרים וכד'), כי מתכנני הערכות כבר ציידו אותן גם בהם.

ומילה אחרונה לסיום: כמו בכל תחום, גם בתחום כלי עבודה ידניים ישנם כלים יקרים מאיכות טובה, כלים שנחשבים לפחות טובים, וכלים שרצוי שלא להתקרב אליהם, מאחר והם לא רק נשברים, אלא גם עלולים להסב נזקים לכם או למכשיר/ציוד/משימה בה אתם מטפלים. אין זאת אומרת שכל הציוד שלכם חייב להיות יקר ואיכותי, אפשר בהחלט לחפף פה ושם, אולם רצוי מאד שכל הכלים שמפעילים לחץ (למשל, מגלי חוטים וקאטרים) או הכלים הדורשים הפעלת לחץ יהיו מאיכות טובה וממתכת אמינה. כאן, כבר לא מדובר באי נעימות בלבד, אלא בכלי שעלול להתפרק לכם ביד, ומהתנופה (הפעלת לחץ, אמרנו?) עלול להשתחרר ולפגוע בכם. זה מאד לא נעים, ומסוכן. לכן, ברכישת אותם כלים ספציפיים, מומלץ שלא לקנות חיקויים סיניים זולים ולא לרכוש את הכלים דרך הקניונים הוירטואליים הגדולים כמו איביי ואמזון, אלא רק בחנויות וירטואליות מוכרות שבהן איכות המוצרים ידועה ומובטחת לכם.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.