מהן עמדות טעינה לרכבים חשמליים?


עמדת טעינה לרכב חשמלי היא ציוד המחבר רכב חשמלי (EV) למקור חשמל כדי להטעין מכוניות חשמליות, רכבים חשמליים קלים כמו אופניים חשמליים וקלנועיות וכן רכבים היברידיים. לחלק מתחנות הטעינה יש תכונות מתקדמות כמו מדידה חכמה, יכולת סלולרית וקישוריות לרשת, בעוד שאחרות בעלות מאפיינים בסיסיים יותר.

עמדות טעינה נקראות גם ציוד אספקת רכב חשמלי (EVSE) ומסופקות במקומות עירוניים ובינעירוניים על ידי חברות פרטיות או ציבוריות. תחנות אלו מספקות מחברים מיוחדים התואמים את מגוון תקני מחברי הטעינה החשמליים.

העלות עבור השימוש ב-EVSE משתנות מתעריפים קבועים חודשיים או שנתיים, לקוט"ש ועד לתעריפים לפי שעה. כל תחנת טעינה קובעת את התעריפים שלה והיא משתנה בין המדינות השונות ובין התחנות השונות.

סוגי עמדות טעינה

סוגים שונים של EVSE מספקים מהירויות טעינה שונות. עמדות טעינה לרכבים חשמליים ברמה 1 משתמשות בתקע 120 וולט (V), זרם חילופין (AC) ודורשות מעגל ייעודי, המציע כ-12 קילומטרים של טווח עבור כל שעת טעינה. תחנות רמה 2 נטענות באמצעות תקע 240V, AC ודורשות התקנת טעינה ביתית או ציוד טעינה ציבורי. תחנות רמה 2 מספקות טווח של 12 עד 30 קילומטרים לכל שעת טעינה. מטענים ברמה 2 הם הנפוצים ביותר ונטענים בערך באותו קצב כמו מערכת ביתית.

מטענים ברמה 3 ידועים גם כמטענים מהירים DC. רמה 3 משתמשת בתקע 480V, זרם ישר (DC). הם עוקפים את המטען המשולב ומספקים חשמל DC לסוללה באמצעות יציאת טעינה מיוחדת. מטענים מהירים DC מספקים טווח של עד 60 קילומטרים לכל 10 דקות של טעינה אך אינם תואמים לכל כלי הרכב. בנוסף, כמה תחנות טעינה ראויות, כמו Tesla Supercharger, מיועדות לטעינה במהירות גבוהה משמעותית.

ככל שגדל הביקוש לתחנות טעינה נגישות יותר לציבור, יש צורך גדול יותר בציוד התומך בטעינה מהירה יותר במתחים ובזרמים גבוהים יותר שאינם זמינים כעת מ-ESVE למגורים. ברחבי העולם, מספר רשתות הרכב החשמלי הולך וגדל כדי לספק מערכת של עמדות טעינה נגישות לציבור לטעינת EV.

תקע טעינה מסוג 2  - הסטנדרט הנפוץ באירופה וישראל

נציבות האיחוד האירופי בבריסל בחרה במערכת מצמדי טעינה משותפת לכלי רכב חשמליים ותקע הטעינה מסוג 2 שפותח על ידי mennekes גרמניה, הומלץ לשימוש בכל אירופה.

כאמור ישנם 3 סוגים של תקעי טעינה נפוצים ששונים זה מזה. מכיוון שסוג 1 מאפשר טעינה חד פאזית בלבד, הוא מיושן מבחינת הרשתות התלת פאזיות באירופה. רשתות תלת פאזיות נתמכות רק על ידי סוג 2 וסוג 3. ברחבי אירופה היו תומכים בשתי המערכות. מנקודת מבטם של הצרכנים, מערכת אחת רצויה לאירופה במיוחד מכיוון שרק שיטת חיבור מאוחדת מאפשרת לאנשים לטעון סוללות בכל מקום, מה שמבטיח ניידות בינלאומית זמינה ונוחה.

משום כך, נציבות האיחוד האירופי בחרה במשותף עבור כלל אירופה מערכת מצמד טעינה לניידות חשמלית מסוג 2 שפותחה על ידי חברת Mennekes.

מצמדי הטעינה של Mennekes נמצאים כיום בשימוש ביותר מ-10,000 נקודות טעינה באירופה ובישראל בפרט. המוצרים הנוכחיים נבנו על הניסיון שנצבר בפרויקטי פיילוט רבים. יחד עם חברות חשמל ויצרניות רכב, Mennekes פיתחה פתרונות שהופכים את הטענת הרכבים החשמליים לפשוט, קל ובטוח יותר. 

חברת Mennekes נחשבת כיום לחברה המובילה בתחום טעינת רכבים חשמליים ומוצריה בעלי תקן איכות קפדני ומתקדם.

חברת אוריאל שי משווקת מגוון מוצרי טעינה של חברת מנקס, תוך התאמה מושלמת לרכבים חשמליים שונים ומגוונים. עמדות הטעינה של חברת מנקס מציעות פתרונות רחבים למגוון רכבים חשמליים ומאפשרות להטעין את הרכבים באופן פשוט, מהיר ונוח.