איך עובדים כבלי טעינה לרכב חשמלי ומהם הסוגים הקיימים בשוק?


ההבדל הגדול ביותר שבעל רכב יחווה בין רכב עם מנוע בעירה פנימית (ICE) למכונית חשמלית הוא האופן שבו הם מתדלקים. בעוד שמילוי רכב ICE בבנזין או דיזל הוא פשוט יחסית, מכוניות חשמליות דורשות מהנהגים לפעול אחרת. בדיוק כמו כל דבר חדש, המעבר לניידות חשמלית פירושו להסתכל על סדרה חדשה של כללים ומינוחים.

אחד הנושאים שהכי מבלבלים אצל בעלי מכוניות חשמליות הוא סביב טעינת כבלים ותקעים. מכיוון שאין (עדיין) מחבר אוניברסלי למכוניות חשמליות, נקודות טעינה, כבלי טעינה ותקעים מגיעים בצורות וגדלים רבים. הם שונים בהתאם לכל מדינה, סוג הרכב וסוג נקודת הטעינה שבה אתם מתכוונים להשתמש.

סוגי כבלי טעינה לרכב חשמלי

כבלי טעינה במצב 1

עם כבל מצב 1, ניתן פשוט לחבר מכונית חשמלית לשקע AC רגיל באמצעות כבל מאריך ותקע רגיל. כתוצאה מכך אין תקשורת בין הרכב לנקודת הטעינה, כלומר אין מערכות בטיחות מיוחדות או הגנה מפני זעזועים.

טעינה מסוג זה שימושית עבור כלי רכב חשמליים קלים כמו אופניים חשמליים וקטנועים, אך אינה נחשבת בטוחה עבור מכוניות חשמליות והיא אסורה בחלקים רבים של העולם.

כבלי טעינה מצב 2

כאשר אתם רוכשים מכונית חשמלית, היא תגיע בדרך כלל עם מה שמכונה כבל טעינה מצב 2 כסטנדרט. כבלי טעינה לרכב מסוג זה מתחברים למכונית החשמלית שלכם בצד אחד ולשקע ביתי רגיל בצד השני. הכבל מגיע גם עם התקן לשליטה והגנה בתוך הכבלים (IC-CPD) אשר אחראי על הבקרה והתקשורת של תקע הקיר הסטנדרטי והמכונית החשמלית.

שיטת טעינה זו ללא ספק נוחה, מכיוון שרוב השקעים הביתיים מספקים כוח של עד 2.3 קילוואט בלבד, אך הטעינה בשיטה זו עשויה להימשך זמן רב.

כבלי טעינה מצב 3

כבלי מצב 3 הם כיום הכבלים הנפוצים ביותר בעת טעינת מכונית חשמלית ברחבי העולם. סוג זה של כבל טעינה מחבר את הרכב לנקודת טעינה ייעודית לרכב חשמלי - כמו אלה שנמצאים במשרדים ומקומות עבודה, בבתים, במקומות מגורים וחניונים מסחריים וציבוריים. כבלים אלו אחראים על השליטה, התקשורת וההגנה על תהליך הטעינה ומתחברים בדרך כלל לתקעי טעינה כמו סוג 1 או סוג 2.

כבלי טעינה מצב 4

מכיוון ששלושת המצבים הראשונים שולחים כוח AC לרכב, והכוח הזה מומר באמצעות ממיר AC/DC מובנה, הם עומדים בנפרד ממצב 4. כבלי טעינה של מצב 4, לעומת זאת, משמשים במיוחד לטעינת DC וכך הכוח מומר לפני שהוא מועבר לרכב.

טעינה מסוג זה אמנם מהירה אך היא מעבירה הרבה יותר כוח ישירות למצבר של מכונית חשמלית, הכבלים חייבים להיות מחוברים באופן קבוע לתחנת הטעינה ולעיתים נעשה קירור נוזלים כדי להתמודד עם החום.

מהו תקע טעינה לרכב חשמלי?

תקע טעינה הוא המחבר שנכנס לשקע הטעינה של מכונית חשמלית. תקעי טעינה ושקעים משתנים גם בהתאם למותג הרכב, רמת הטעינה והמדינה שבה הם מיוצרים.

סוגי תקע טעינה לרכב חשמלי

תקע טעינה מסוג 1

תקעים מסוג 1 נמצאים בשימוש הנפוץ ביותר עם דגמי רכב שנמצאים ביפן ובצפון אמריקה. הם חד פאזיים ויכולים לספק הספק של עד 7.4 קילוואט.

תקע טעינה מסוג 2

תקעים מסוג 2 - המכונים גם "Mennekes" בהתייחס לחברת mennekes גרמניה שתכננה אותם במקור - הם תקן התקע הרשמי של האיחוד האירופי. לתקעים תלת פאזיים אלו קיבולת העברת הספק גבוהה יותר מתקעים מסוג 1, והם מספקים עד 22 קילוואט לטעינה פרטית ועד 43 קילוואט לטעינה ציבורית.

תקע טעינה GB/T

סין פיתחה מערכת טעינה משלה המכונה בסטנדרטים הלאומיים של Guabiao כ-GB/T. ישנן שתי וריאציות של תקעי GB/T: אחד לטעינת AC ואחד לטעינה מהירה DC. תקע הטעינה של GB/T AC הוא חד פאזי, ומספק עד 7.4 קילוואט. למרות שזה נראה זהה לתקע מסוג 2, הפינים והקולטנים הפוכים.

באתר של חברת אוריאל שי, תוכלו למצוא כבלי טעינה לרכב חשמלי באיכות הטובה ביותר.