למה מיועד שקע סיקון תלת פאזי?


ישנם סוגים שונים של שקעים ותקעים, כאשר לכל אחד מהם ייעודים ומאפיינים משלו. מדינות שונות, מכשירי חשמל שונים וסוגי מתח חשמלי הם רק חלק מהמאפיינים של סוגי שקעים שונים. אחד מהשקעים הללו הוא שקע סיקון. מהו השקע הזה ולמה הוא מיועד? אלה הדברים שחשוב לדעת על שקעי סיקון.

מה זה שקע סיקון?

שקע סיקון הוא סוג של שקע, אך בשונה משקע סטנדרטי הוא מאסיבי וגדול יותר. לרוב, השימוש בשקע סיקון נעשה בסביבות תעשייתיות ובמפעלים שמשתמשים במכשירי חשמל מאסיביים ועוצמתיים אשר צורכים חשמל רב. 

עם זאת, בשנים האחרונות ניתן למצוא שקעי סיקון גם בבתים פרטיים ודירות מגורים. המאפיין העיקרי של שקע סיקון הוא התאמתו למכשירי חשמל עוצמתיים. שקעי סיקון מיועדים לחיבור מכשירי חשמל אשר צורכים חשמל רב כמו מכונת כביסה, מקרר וכיריים אינדוקציה.

מהם הסוגים השונים של שקעי סיקון?

ישנם שני סוגים של שקעי סיקון: שקע סיקון תלת פאזי ושקע סיקון חד פאזי. ניתן להבדיל ביניהם בעיקר באמצעות צבעם. שקע סיקון חד פאזי מגיע בצבע כחול ומיועד לחיבור רק כאשר תשתית החשמל במבנה היא חד פאזית. לעומת זאת שקע סיקון תלת פאזי מגיע בצבע אדום וניתן להשתמש בו כאשר תשתית החשמל במבנה היא תלת פאזית.

מהם ההבדלים בין שקע תלת פאזי לשקע חד פאזי?

כוח חד פאזי הוא מעגל חשמל דו-חוטי זרם חילופין (AC). בדרך כלל, יש חוט חשמל אחד - חוט פאזה - וחוט נייטרלי אחד, כאשר זרם חשמלי זורם בין חוט החשמל לחוט הנייטרלי. מתח תלת פאזי הוא מעגל מתח AC בעל שלושה חוטים כאשר כל אות AC פאזי נמצא במרחק של 120 מעלות חשמלית.

הבדל מרכזי בולט בין חד פאזי לעומת תלת פאזי הוא שספק כוח תלת פאזי מתאים יותר לעומסים גבוהים יותר. ספקי כוח חד פאזיים משמשים לרוב כאשר עומסים טיפוסיים הם תאורה או חימום, ולא מכשירי חשמל גדולים.

הבדל חשוב נוסף בין כוח תלת פאזי לעומת כוח חד פאזי הוא העקביות של אספקת החשמל. בגלל השיאים והצניחה במתח, ספק כוח חד פאזי פשוט אינו מציע את אותה עקביות כמו ספק כוח תלת פאזי. שקע תלת פאזי מספק כוח בקצב קבוע ואחיד.

ספקי כוח תלת פאזיים יעילים יותר. ספק כוח תלת פאזי יכול להעביר פי שלושה כוח מאשר ספק כוח חד פאזי, תוך צורך בחוט נוסף אחד בלבד (כלומר שלושה חוטים במקום שניים). לפיכך, ספקי כוח תלת פאזיים, בין אם יש להם שלושה חוטים או ארבעה, משתמשים בפחות חומרי הולכה כדי להעביר כמות מוגדרת של כוח חשמלי מאשר ספקי כוח חד פאזיים.

הכירו את היתרונות והחסרונות של שקעי סיקון

לשקע סיקון יש יתרון בולט במיוחד - הוא מסוגל להחזיק מכשירי חשמל עוצמתיים אשר צורכים חשמל רב. בנוסף שקעי סיקון ידועים באמינותם. שקעים מסוג זה נשרפים לעיתים רחוקות במיוחד ועמידים מאוד לאורך זמן.

אך לשקע סיקון יש גם חסרונות. החיסרון המשמעותי ביותר של שקע סיקון הוא בנראות שלו. משום שמדובר בשקע מאסיבי וגדול מאוד, הוא בולט ועשוי לפגוע באסתטיקה של החלל. עבור מפעלים וסביבות תעשייתיות, לא מדובר בגורם משמעותי אך בשימושים ביתיים, השקע יכול לבלוט במיוחד ולפגוע במראה הכללי של החלל. עם זאת, ניתן למצוא פתרונות תכנוניים אסתטיים שמסתירים את השקע ושומרים על מראה אסתטי בחלל.

שמירה על בטיחות בעבודה עם שקעי סיקון

עבודה עם חשמל היא לא עניין של מה בכך. חשמל טומן בחובו סכנות רבות והוא עלול לגרום להתחשמלות, קצר חשמלי ושריפה. משום כך, כאשר אתם ניגשים להתקין שקע מכל סוג שהוא ובמיוחד שקע סיקון, חשוב להשתמש בשירותיו של חשמלאי מקצועי כי למנוע סיכונים אפשריים. 

חשוב לבצע חיבורים תקינים לשקעים ולהתאים לכל מכשיר חשמלי את השקע המתאים לו. התקנת שקעי סיקון מיועדת לחיבור למכשירי חשמל עוצמתיים ולכן השתמשו בשקעים הללו רק עבור המטרה שלשמה הם נוצרו.

בחברת "אוריאל שי" ניתן למצוא מגוון שקעי סיקון תלת פאזי וחד פאזי אמינים ואיכותיים. היכנסו ומצאו את השקעים והתקעים המתאימים עבורכם.