כיצד ניתן לדעת מתי צריך שקע תלת פאזי או חד פאזי?


אם יש דבר אחד שמשותף לכל מכשירי החשמל במטבח ובחללים נוספים בבית או במבנה תעשייתי, זה ההספק החשמלי שהם דורשים. כל מכשיר, מבלנדרים ומקררים ועד מיקרוגל ותנורים, כולם דורשים חיבור חשמל.

עם מכשירי חשמל, אחת השאלות הנפוצות ביותר היא "מה ההבדל בין חשמל חד פאזי לתלת פאזי?". מכיוון שדרישות החשמל עשויות להשתנות מאוד בין מכשיר החשמל השונים, חיוני להכיר את ההבדלים כדי להבטיח שההשקעה תשתלם לכם במטבח.

שקע חד פאזי לעומת תלת פאז

יבמילים פשוטות - לחשמל חד פאזי יש רק חוט חשמל אחד. מתח תלת פאזי משתמש בשלושה חוטי חשמל. לשניהם יהיה גם חוט נייטרלי אחד וכמעט בכל המקרים גם חוט הארקה. ככזה, כוח תלת פאזי מספק זרם קבוע ואמין יותר והוא נפוץ במכשירי חשמל גדולים הנפוצים בעיקר במטבחים ובתעשייה.

מכשירים חד פאזיים של עד 13 אמפר 3kW, בדרך כלל יהיו מותקנים עם תקע בעל שלושה פינים.

כל מכשיר חד פאזי מעל דירוג 13 אמפר 3kW לא יסופק עם תקע - ואולי אפילו ללא כבל חשמל. מכונות אלו דורשות חיווט קשיח, על ידי איש מקצוע, לאספקת חשמל מתאימה.

מכשירים תלת פאזיים הם בדרך כלל עם חוט קשיח. בנסיבות מסוימות (כגון חללים תעשייתיים עם מספר רב של מכשירים תלת פאזיים), יתכן שהמתחם יהיה מצויד בשקעי קומנדו תלת פאזיים - שקעים ותקעים מדורגים תעשייתיים שנועדו להעביר בבטחה כמויות גדולות של חשמל.

חשוב לדעת שלא תמיד ברור אם מכשיר הוא חד פאזי או תלת פאזי רק לפי המראה שלו. הקפידו לבדוק את פרטי המכשיר לפני הרכישה.

לכל מכשירי החשמל יש דירוג אמפר (לרוב מקוצר לאמפר או אפילו "A"). זהו מדד הזרם החשמלי בו משתמשת המכונה כאשר היא פועלת בעוצמה מלאה.

מכשירים עם חשמל חד פאזי לרוב מצוידים בתקע בעל שלושה פינים. ליתר בטיחות, התקע מצויד בפתיל להגנה מפני עליות חשמל. מוצרים מסוג זה כוללים בדרך כלל את הסמל "תקע מצויד".

עבור מכשירי חשמל הדורשים כוח גדול בהרבה, לא יהיה ניתן לספק חשמל על ידי חיבור תקע רגיל. לכן, מכשירים מסוג זה הם חד פאזיים ובעלי חיווט קשיח.

האם כדאי לבחור במכשירי חשמל חד פאזיים או תלת פאזיים?

גם מכשירי חשמל חד פאזיים ותלת פאזיים מתאימים למטבח ולשלל שימושים ולכן לא ניתן לקבוע מה מהם טוב יותר. למרות שתלת פאזי מייצר יותר חשמל ובדרך כלל באופן חלק יותר, ייתכן שהוא לא יתאים לחלל שלכם.

אם רוב מכשירי המטבח שלכם מחוברים עם חוט קשיח, ייתכן שיש להם חיבור תלת פאזי. אתם יכולים לגלות כמה כוח היחידות שואבות על ידי בדיקת מדריכים למשתמש או באתרי היצרן. למכשירים מסוימים עשויה להיות גם לוחית דירוג שאמורה לספק מידע זה.

לרוב, חללים המספקים חשמל לשלל מכשירי חשמל, כמו המטבח, יצריכו שקע תלת פאזי שמאפשר הספק חשמלי גבוהה יותר שיכול לספק חשמל באופן חלק ותקין עבור כל מכשירי החשמל המותקנים בחלל. אם החשמל נוטה לקפוץ לעיתים קרובות, ייתכן שהגיע הזמן להתקין שקע תלת פאזי שיפתור את הבעיה ויחסוך לכם תקלות חוזרות ונשנות במערכת החשמל.

בשוק קיימים כיום מגוון סוגי שקעים שמתאימים לשלל צרכים. חשוב לבחור היטב את השקע המתאים ביותר לכל צורך ולכל חלל. בחנות בחברת "אוריאל שי" תוכלו למצוא מגוון שקעי תלת פאזי ותלת פאזי וכן שקעים מסוגים שונים שיתאימו לכל צורך. 

לצפייה בסוגי השקעים השונים שנמכרים אצלנו, לחצו כאן