חותך כבלים

 
 
עבודתו של החשמלאי היא עבודה מורכבת, עבודה שמצריכה לא מעט תשומת לב לכל פרט ופרט, עבודה לפי שלבים וכמובן, שהכול יהיה בזהירות הדרושה. עבודתו של החשמלאי דורשת שימוש בלא מעט ציוד לחשמלאיים, מכשירים שבאמצעותם הוא מבצע את עבודתו וגם עורך את הבדיקות הדרושות על מנת לוודא שהכול עובד כמו שצריך.
בין המכשירים הללו יש מכשירים ידניים ומכשירים חשמליים (ברובם נטענים) מכשירים קטנים וגדולים, ולצרכים שונים. אחד מהם הוא חותך הכבלים שיכול להגיע בווריאציות שונות. כמובן שכשחושבים על חותך כבלים הדבר הראשון שעולה בראש הוא הקאטר הידוע, והוא אכן אחד ממשפחת חותכי הכבלים אבל רק אחד. מסתבר שיש לו לא מעט אחים לא פחות מוצלחים ממנו.

חותכים שונים לצרכים שונים

אם כל הכבלים היו באותו גודל ובאותו קוטר, לא היה צריך סוגים שונים של חותכי כבלים. אבל יש כבלים בקטרים שונים, בגדלים שונים ומחומרים שונים מה שאומר שצריך להתאים את חותך הכבלים לכל אחד ואחד מהם. יש כבלים מפלסטיק ויש כבלים מאלומיניום, יש כבלים מפלדה ומחומרים אחרים. כך גם הקוטר של הכבלים שמשתנה מאחד לאחד ובהתאם לצורך. כמובן שלא כל חותך כבלים יכול לחתוך כל כבל וכשמחפשים חותך כבלים צריך לקחת את הדברים הללו בחשבון ולעשות את הבחירה הנכונה.

חותכים עם מקור כוח חיצוני

מרבית הכבלים הם כבלים לא עבים מידי, בקוטר לא גדול מידי וגם מחומרים שמאפשרים חיתוך ידני. לפעמים צריך להפעיל יותר כוח ולפעמים צריך להפעיל פחות כוח, אך יש כבלים שכוח ידני לא יוכל להתמודד איתם. הכוח הידני הוא כידוע מוגבל והוא תלוי גם במי שעושה בו שימוש, ובדיוק בגלל זה יש חותכי כבלים שעובדים על מקור כוח חיצוני.
מה זה אומר? זה אומר שיש חותכי כבלים שמופעלים על ידי כוח הידראולי. לא משנה מי הוא זה שעושה בהם שימוש, המערכת ההידראולית היא מכפיל כוח שמאפשר לחתוך כמעט כל כבל. גם הכבלים העקשניים ביותר נחתכים באמצעות חותך כבלים עם מערכת הידראולית, כך שגם מי שלא מצליח לחתוך ידנית, יכול למצוא פתרון. ויש עוד פתרון לחיתוך של כבלים עקשניים או כבלים בעלי קוטר גדול.
הפתרון הינו חותכי כבלים חשמליים. חותכי הכבלים הללו מקבלים את כוחם ממערכת החשמל והם יכולים להתמודד גם עם כבלים עקשניים במיוחד. אם אתם כבר חושבים על חותך כבלים חשמלי, כדאי שתיקחו את זה עוד צעד אחד קדימה. ומהו אותו צעד אחד קדימה? הכוונה היא לחתוך כבלים נטען, מה שאומר שאתם לא חייבים להיות מחוברים לחשמל חי. הנה היתרונות שבשימוש בחותך כבלים עם סוללה נטענת:
  • בטיחות – הדבר החשוב ביותר בעבודתו של החשמלאי כמו גם בעבודות של אחרים הוא הבטיחות. לא משנה כמה העבודה תהיה איכותית, אם חלילה יקרה אסון היא לא תהיה שווה כלום. עבודה בטיחותית ורשת שמירה על כללים שונים, וזה אומר קודם כל זהירות מחשמל ועבודה עם מכשירים חשמליים בטוחים יותר. כשחותך כבלים הוא עם חוט שמחובר לחשמל, תמיד יכול להיות מצב בו תהיה איזו שהיא תקלה ויקרה אסון. העדיפות היא כמה שפחות להיות מחוברים לחשמל חי וחותך כבלים עם סוללה נטענת הוא פתרון מצוין. כמובן שכדאי לקחת חותך כבלים שיש לו יותר מסוללה אחת, ובדרך כלל יהיו שתי סוללות. זה טוב בכדי שכשעובדים עם סוללה אחת מטעינים את השנייה וכך ניתן לעבוד ברציפות וללא הפסקה.
  • הגעה לכל מקום – כשעובדים חותך כבלים שמתחבר לחשמל, אי אפשר להגיע לכל מקום. אפשר להגיע בהתאם לטווח של הכבל החשמלי וזה מאוד מסורבל לחפש כל פעם נקודת חשמל קרובה למקום בו עובדים. גם במקרה כזה, אין כמו חותך כבלים עם סוללה נטענת. לא צריך להיות בטווח מסוים של מרחק מנקודת חשמל וניתן למעשה לעבוד בכל מקום. למעשה, חותך כבלים שעובד על סוללות נטענות מאפשר לעבוד גם בתנאי חוץ, גם באתרי בנייה ובכל מקום אחר.
  • נוחות – אחד הדברים הפחות נוחים וכפי שכתבנו גם פחות בטיחותיים הוא להתנהל עם כבל חשמלי. כשמדובר על עבודות שונות, צריך לא פעם גם כבל מאריך או לחבר כמה כבלים האחד אל השני. אם רוצים להימנע מזה ולעבוד בנוחות גדולה יותר, מה שצריך זה כלי עבודה נטענים. אחד מהם הוא חותך הכבלים שגם מבחינת נוחות מומלץ מאוד לעבוד איתו.

חותכים עם מנגנון רצ'ט

עוד סוג של חותכי כבלים בנוסף לחותכי הידניים ולחותכים החשמליים או לאלו שעובדים על סוללות הם חותכי הכבלים שעובדים עם מנגנון רצ'ט. כך ניתן לחתוך את הכבל בצורה נשלטת, לאט לאט ושלב שלב. במקום לחיצה בודדת יש סדרה של לחיצות שמובילות בסופו של דבר לחיתוך הסופי של הכבל.

איתור חנות שמוכרת חותך כבלים

חותכי כבלים כמו גם מכשירים וכלים רבים אחרים שמיועדים לחשמלאים ולאנשי מקצוע אחרים צריך לקנות בחנות ייעודית. אם אתם מחפשים חותך כבלים או כל מכשיר אחר, יש כמה דברים שכדאי שתשימו אליהם לב.
הראשון הוא הניסיון של החנות. אל תבחרו בחנות שהחלה את דרכה בזמן האחרון או שאין לה עדיין מספיק ניסיון, ואם אתם רוצים לפרגן אז לא בכלים משמעותיים וקריטיים בשבילכם. חשוב שתוודאו שאתם בוחרים בחות מומלצת על ידי קולגות, חנות שמוכיחה את עצמה כל הזמן.
חשוב כמובן גם לבחור בחנות שמראה אמינות ושמספקת אחריות על ציוד חשמליועל מה שהיא מוכרת כמו גם שירות לקוחות לא פחות ממצוין!