דימרים

תאורה היא חלק משמעותי בכל חלל בו אנו נמצאים. כמובן שתמיד עדיפה התאורה הטבעית, אבל כשהיא לא אפשרית או שיש מעט מידי ממנה, צריך תאורה מלאכותית. תאורה מלאכותית מסייעת לנו לעשות כל פעולה שאנו צריכים לעשות בשעות החשיכה, והיא לא רק מסייעת להתייעלות אלא גם מרכיב חשוב בעיצוב החללים בבית, במשרד או בכל מקום אחר.

עד לפני כמה שנים, האפשרות היחידה לתאורה הייתה הדלקה וכיבוי. לא משנה אם הייתה זו מנורה מרכזית או משנית, היו לה שני מצבים וכשהיא הייתה דולקת כל פעם כמות התאורה הייתה אותה הכמות. אבל בשנים האחרונות ומאז שהומצא הדימר אפשר "לשחק" עם עוצמת התאורה, אפשר להחליט כמה אור יהיה וכך ניתן להתאים אותו לשימושים שונים.

מהו הדימר

הדימר נקרא בעברית – עמעם. (מלשון עמעום של התאורה) הוא משנה אם כן את עוצמת התאורה בגופי תאורה, והוא עושה זאת באמצעות שינוי צורת הגל של המתח החשמלי שמגיע לגוף התאורה. יש דימרים שעובדים על נורות הלוגן וליבון יש דימרים שמחוברים למערכת התאורה.

שליטה על דימרים

דימרים אם כן אמורים לעמעם את עוצמת התאורה בהתאם לצורך, אך הם נשלטים בכמה צורות. כשמדובר על תאורה ביתית העמעמים אם כן אמורים לאפשר שליטה בעוצמת התאורה של נורות ליבון והלוגן, והם נשלטים באופן ישיר. אם אין לכם בבית כאלו, סביר להניח שראיתם מתגים בצורת עיגול אותו אפשר לסובב, וכשמסובבים לכל צד ניתן לשלוט בעוצמת התאורה.

אופציה נוספת של שליטה על עוצמת התאורה היא באמצעות מערכות בקרה דיגיטליות, מערכות שיודעות לווסת את כמות התאורה בהתאם לצרכים. כך לדוגמא כשרוצים להאיר בניינים בלילה כדי שיהיו יפים יותר, או כשרוצים להאיר אולם תיאטרון ולעמעם אותו כשצריך.

דרך נוספת לשליטה על הדימרים היא מרחוק. זו השיטה הכי פחות נפוצה אבל היא קיימת. היא מאפשרת על ידי שלט רחוק או אם מדובר על בית חכם על ידי הסמארטפון, לכוון את עוצמת האור הרצויה.

דימרים פעם והיום

דימרים בעידן המודרני נמצאים איתנו "רק" כמה עשרות שנים, אך מסתבר שהראשון הומצא כבר לפני למעלה מ-100 שנים. למעשה, הדימר הראשונים שגם שרד ולא נשרף כמו הניסיונות הקודמים לייצר דימרים, פעל כבר בשנת 1890, פרי המצאתו של גרנויל וודס האמריקאי. כמובן שבתחילת הדרך היו אלו עמעמים שהשליטה עליהם הייתה רק באופן ידני, על ידי מתגים גדולים כך שכל ההספק היה צריך לעבור דרך גוף העמעם, מה שהיה גם מסוכן.

בהמשך כשהחלו העמעמים להיות נשלטים מרחוק, הספקי החשמל היו נמוכים הרבה יותר מה שהפחית משמעותית את הסיכון. היום יש מערכות בקרה דיגיטליות שיודעות לשלוט במספר רב של דימרים בו זמנית כמו בדיסקוטקים, לווסת את כמות הזרם וכך להפוך אותם לבטוחים.

יתרונות הדימרים

  • עיצוב תאורה - היום יש מושג שנקרא "עיצוב תאורה" שנגזר מההבנה בשנים האחרונות שלתאורה יש חלק משמעותי בעיצוב החלל. התאורה יכולה להיות בגוונים שונים, יכולה להיות בעוצמות משתנות, יכולה להדגיש אלמנטים בחלל ויכולה להאפיל על אחרים. אנשים היום משקיעים לא מעט בגופי תאורה על מנת שהבית או העסק שלהם ייראו נהדר. הם עושים לא מעט על מנת שהתאורה תהיה המתאימה והמעוצבת ביותר והדימר יכול בהחלט לתרום תרומה משמעותית כדי שזה יקרה.
  • התאמה לצרכים – במהלך היום, הצרכים משתנים בכל חלל והפעולות דינאמיות. כך לדוגמא יכול להיות שנתחיל את היום עם צורך התאורה חזקה כדי שנוכל לקרוא את העיתון של הבוקר (כמובן שבחלל בו אין מספיק תאורה טבעית) ולאחר מכן נרצה לעמעם קצת את האור כדי שאפשר יהיה לאכול ארוחת בוקר בלי תאורה חזקה מידי. קצת אחרי נרצה לשבת מול המחשב באותו החלל ונצטרך כמות מסוימת של אור כדי שיהיה לנו נוח לעבוד. אחר הצהריים נרכיב עם הילד פאזל ונחפש את התאורה המתאימה ביותר למשימה הזו, ובערב, נרצה לעמעם שוב את האור כדי לראות טלוויזיה בנוחות. דימר אם כן תומך בהתאמת כמות האור הנכנסת בהתאם לצרכים המשתנים.
  • יצירת אוירה – תאורה יוצרת אוירה ודימר יכול בהחלט לתרום תרומה משמעותית לאווירה מסוימת. כך לדוגמא כשרוצים אוירה רומנטית בחדר השינה, עמעום של האור באמצעות דימר יכול להות הפתרון האידיאלי.
  • חסכון בחשמל – כולנו בסופו של דבר מקבלים אחת לחודשיים – שלושה חשבון חשמל. לא פעם הוא עשוי להיות חשבון "מכובד" ועם ההוצאות הרבות שיש לכל אחד מאיתנו היום, יש רצון להפחית את חשבון החשמל עד כמה שניתן. חשבון חשמל ניתן לשליטה אם עושים פעולות מסוימות ואם שמים לב לצריכת החשמל, ודימר יכול בהחלט לתרום את תאומתו לעניין. למעשה, שימוש בדימר יכול לחסוך באותה נקודת חשמל עד ל30% מתצרוכת החשמל! זה המון וזה משתלם, והעלות של הדימר מחזירה את עצמה מהר מאוד.
  • ירוק יותר – היום יש מודעות רבה לשמירה על איכות הסביבה, שמירה על הכדור של כולנו ובתוך כך הפחתת הצריכה. אמצעי יעיל במיוחד להפחתת הצריכה הוא הדימר, שמאפשר כאמור לווסת את צריכת החשמל וכך להפחית את הפגיעה בכדור הארץ.

איכות ובטיחות

בבואכם לרכוש דימר, חשוב שתדעו ממי אתם קונים וחשוב לא פחות שתדעו מי מתקין לכם. בחשמל לא מתפשרים על איכות, גם בגלל הנזק שעלול להיגרם עם רכיב לא איכותי ובעיקר, בשל הסיכון שיש בחשמל. חשוב לקנות ממקום שנותן לכם אחריות, שיש לכם המלצות עליו ושאתם יודעים שמה שאתם מקבלים הוא מה שאתם צריכים.