סימון כבלים

מוצרי ומכשירי חשמל הם מרכיב משמעותי ביכולת של האנושות להתנהל בעידן המודרני. הם נמצאים בכל מקום סביבנו וקשורים לכל תחום בחיינו, וקשה מאוד לדמיין בכלל איך אנשים חיו פעם בלעדיהם. לא צריך ללכת רחוק למכשירים כמו מחשבים ומוצרים דיגיטליים אחרים, מספיק שננסה להבין איך הסתדרו פעם בלי תאורה מה כנראה לא יקרה...

מוצרי חשמל משרתים אותנו נאמנה כבר עשרות רבות של שנים. הם חייבים להיות איכותיים, אמינים ובטיחותיים אך הם לא יעבדו ללא חיבור למקור חשמל (כמובן שיש היום גם מכשירים שעובדים על סוללות אבל הכוונה כמובן היא לאלו שלא) והחיבור הזה גם הוא צריך להיות חיבור אמין ובטיחותי.

חיבור כזה הוא כמובן הכבלים, הסיבים והגידים שמחברים את המכשיר החשמלי למקור החשמל, או בין מכשירים שונים שמקבלים הזנה לאחד מהם.

במקומות רבים כמו משרדים ועסקים, יש כבלים רבים שנמצאים האחד ליד השני כולם ביחד וכל אחד מהם מחובר מצד אחד לחשמל ומצד שני למכשיר החשמלי. כשיש תקלה באחד מהמכשירים וצריך להחליף אותו או לתקן אותו צריך לנתק את הכבל ממקור החשמל, אך כשיש המון כבלים האחד ליד השני או מלופפים אחד עם השני, זו עלולה להיות בעיה. בדיוק בשביל זה יש את האפשרות של סימון כבלים, סימון של כל אחד ואחד מהם כך שניתן יהיה לדעת במדויק איזה כבל לנתק כשיהיה צורך בכך.

יתרונות סימון כבלים

יש אמצעים שונים לסימון כבלים, כשהמטרה של כולם היא אחת – לאפשר לראות בבירור איזה כבל שייך לאיזה מכשיר ולאיזו נקודת חשמל הוא מחובר, ויש לסמנים הללו כמה יתרונות:

  • זיהוי מהיר – כפי שציינו, הבעיה העיקרית של כמות גדולה של כבלים שנמצאים האחד ליד השני היא שאי אפשר לזהות מה שייך למה. תארו לעצמכם בבית שלכם נקודת חשמל ממנה יוצאים כבלים לטלוויזיה, לממיר ולמכשיר נוסף, מה שדורש מכם לפעמים כמה שניות ואולי אף יותר מזה, להבין מה שייך למה. כשמדובר על עשרות כבלים שכולם מלופפים האחד עם השני אין דרך לזהות מה שייך למה, ובדיוק בשביל זה יש את האופציה של סימון כבלים.
  • ביטול הצורך בניתוקים מיותרים – מערכות שניזונות מחשמל צריכות להיות מחוברות לחשמל כל הזמן. יש מקרים בהם צריך לתקן, להחליף או לבצע כל פעולה חשובה אחרת ואז חייבים לנתק מהחשמל, אבל כדאי מאוד להוריד את כמות הניתוקים הזו למינימום. במידה ויש ניתוקים וחיבורים רבים של מערכות מסוימות, הן עלולות להינזק. הזרם שמגיע אליהן בפתאומיות או מתנתק בפתאומיות, עלול להשאיר את אותותיו אם זה קורה עוד ועוד פעמים. כשיש יותר מידי כבלים האחד ליד השני, זה גורם לא פעם לטעות איזה כבל מחובר לאיזה מכשיר או נקודת חשמל מה שאומר חיבורים וניתוקים מיותרים. על מנת להאריך את חייהן של המערכות הללו כדאי לסמן את הכבלים בשביל שיהיו כמה שפחות ניתוקים וחיבורים. הפחתת חיבורים וניתוקים תוביל ישירות להפחתת הפגיעה.
  • קיצור זמן העבודה – יש אנשי מקצוע כמו מנהלי מערכות או חשמלאים, שכל דקת עבודה שלהם שווה להם המון. הם מנסים להספיק מה שיותר בכמה שפחות זמן, בכדי שהעבודה שלהם תהיה משתלמת. בנוסף, עבודה על מערכות שונות עשויה להפריע בזמן העבודה של העסק, ולעיתים אף להשבית אותו לכמה שעות או יותר. צריך לעשות הכול על מנת לצמצם את זמן העבודה על מערכות שונות ואחת מהן היא על ידי סימון כבלים. איך זה מצמצם את זמן העבודה? פשוט מאוד... לא "שורפים" זמן על חיפוש ואיתור כבלים ונקודות חשמל אלא מוצאים כל אחד מהם למה הוא שייך במהירות כי הכבלים מסומנים.

השיטות המומלצות לסימון כבלים

  • סימון למינציה – יש מקומות בהם יש תנאים קשים יחסית, מקומות בהם יש כימיקלים כמו בגנרטורים, שמנים או שיש שחיקה מכנית מכל סוג שהוא. במקומות כאלו הכבלים צריכים להיות מסומנים בצורה איכותית, בצורה כזו שלא משנה מה יקרה, הסימון יישאר. הפתרון במקרה כה הוא סימוניות למינציה, סימוניות עם שטח להדפסת טקסט ולשונית שקופה אשר מלופפת סביב הכבל ולאחר מכן על הטקסט עצמו. בשיטה זו יש הגנה מלאה על הטקסט והוא אמור לשרוד גם בתנאים בעייתיים.
  • שרוולים מתכווצים – מדובר על סרטים שמגיעים כשרוולים והם מתכווצים בחום על הכבל או הסיב. הם מיועדים לקטרים של כבלים בין 1 מ"מ ל-32 מ"מ, ויחס הכיווץ שלהם הוא 3:1. החסרונות בסימונים כאלו הוא שצריך להשחיל אותם על הכבל, ואם יש קונקטור רחב יותר מהכבל, צריך לקחת גם אותו בחשבון.
  • דגלוני סימון – סימון כבלים בשיטה הזו מצריכה סרטי PVC שידועים בעמידות שלהם בתנאי לחץ, מים, שמנים, קרינה ואחרים ולהם מחוברים 2 דגלונים עליהם כתוב הטקסט כך שניתן לראות את הדגלונים מכל כיוון. (יש מרחק שווה בין הדגלונים)
  • טקסט מלופף שחוזר על עצמו – השיטה הפופולארית ביותר לסימון כבלים וסיבים היא באמצעות טקסט מלופף שחוזר על עצמו. הוא חוזר על עצמו בהתאם לקוטר שלופף כך שזה יכול להיות כמה פעמים, וכשצריך ניתן לראות את הטקסט מכל כיוון. לסימון בשיטה הזו עושים שימוש בסרטי ניילון גמיש או בסרטי PVC.

מעל לכל – בטיחות

כפי שציינו לסימון כבלים יש לא מעט יתרונות, אך יש משהו אחד שהוא מעל לכל – כמה שפחות התעסקות עם חוטי חשמל זה אומר כמה שפחות סיכון. הבטיחות צריכה להיות מעל לכל ואם יש סימון על הכבלים ויש יותר סדר בעבודה, זה אומר עבודה בטוחה יותר.