דרכים מומלצות לאיתור נזילות

אם אתם גרים בבית משלכם ובעיקר אם זהו בית ישן, יכול להיות מצב בו תהיה נזילה בצנרת במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב, יהיה פיצוץ בצנרת. בדרך כלל זה מתחיל עם רטיבות קלה אותה אתם רואים על הקיר, ולאחר מכן זה כבר עובש או נפיחות, בעיקר באזור שמעל לפאנלים. צריך להבין שאם רואים את הרטיבות זה מצב טוב יחסית, מכיוון שמצב פחות טוב הוא מצב בו הרטיבות היא מאחורי ארון או משהו אחר שמסתיר אותה, ואז הגילוי יהיה הרבה יותר מאוחר. חשוב לציין שגילוי כמה שיותר מוקדם יחסוך לא מעט בלגן ולא מעט כסף.

כמובן שאם מדובר על פיצוץ של צנרת בתוך הקיר, ניתן יהיה לשמוע את הזרימה של המים וזהו מצב קיצוני שכדאי מאוד לא להגיע אליו כי הנזקים יהיו קשים. יש בתים בהם יש רעש קבוע של הזרימה של המים וזה לא אומר שיש בעיה, אבל חשוב להיות ערניים ואם הרעש הזה הופך לחזק יחסית, צריך לבדוק במהירות שאין נזילה.

איך נוצרת נזילה?

נזילה בצנרת היא לא משהו שקורה מעכשיו לעכשיו, אלא אם כן יש פגיעה כלשהיא בצנרת. יש סיבות שונות שיכולות להוביל לנזילה:

  • בלאי – מה הגורם השכיח ביותר לנזילות מים? בלאי בצנרת כמובן. צנרת יכולה להחזיק כמה עשרות שנים ואט אט היא מתבלה, והבלאי שלה גורם בסופו של דבר לנזילות. מה שנפגע בעיקר אלו החיבורים בין הקטעים בצינור, כי החיבורים עלולים לאט לאט לזוז.
  • רשלנות בזמן הבנייה – עוד גורם לנזילות מים אם כי זהו גורם פחות שכיח הוא רשלנות בזמן הבנייה. בנייה של בית מצריכה עבודה מקצועית, ולעיתים, אם הקבלן הוא לא כזה ואין פיקוח על העבודה, אזורים שלא נראים לעין בעיני הלקוח עלולים להיות בעייתיים. זה אומר שאם העבודה על הצנרת נעשתה ברישול, אם החומר הוא חומר לא איכותי והעבודה לא איכותית, יכול להיות שבסופו של דבר תהיה נזילה בצנרת.
  • לחץ מים – צינורות מים נמצאים בלחץ תמידי מכיוון שזהו ייעודם. לחץ המים העירוני הוא בדרך כלל עד 5 אטמוספירות, אך היום כשהבנייה בעיר היא בעיקר לגובה והבניינים הולכים והופכים לרבי קומות, לחץ המים כבר משתנה לפעמים. זה מצב בו יכולות להיות תקלות טכניות שונות שיכולות לגרום להתבקעות של צינורות.
  • פגיעה חיצונית – זה פחות סביר בצינורות שנמצאים בתוך קירות אך עדיין, זה יכול לקרות. פגיעה חיצונית משמעותית עלולה כפי שציינו לגרום לפגיעה בצנרת, פגיעה שתוביל לנזילה ממנה.

מעקב אחר חשבון המים

כולנו מקבלים חשבון מים בדרך כלל אחת לחודשיים פחות או יותר. חשבון המים אמור להיות די דומה בכל חודש, אם כי יש חודשים כמו יולי ואוגוסט בהם לפעמים עושים שימוש רב יותר במים (ממלאים בריכות לילדים וכדומה) אבל מה קורה אם פתאום מקבלים חשבון מים גדול ללא הסבר? מה קורה אם ההפרש הוא כזה שלא יכול להיות ששימוש רגיל במים הוא זה שעומד מאחוריו? זה בהחלט משהו שאמור להחשיד, אמור להדליק נורה אדומה לבדיקת הצנרת והאם יש בה נזילה כלשהיא.

השיטות הישנות לאיתור נזילות

פעם, לפני שהטכנולוגיה התקדמה כל כך, איתור נזילות היה מלאכה מורכבת יותר ופחות מוצלחת. אם היה חשש לרטיבות הדרך הראשונה לנסות לאתר אותה הייתה באמצעות מבט, בדיקה ויזואלית של הקיר וניסיון לזהות מהו מקור הנזילה.

עוד דרך לגלות נזילה במקרה והיה חשד כזה הייתה לסגור את כל צרכני המים בבית ופשוט לבדוק את המונה. בסופו של דבר אם היה אזור חשוד כלשהוא היה צריך לשבור את הקיר, ואם זו לא הייתה הנקודה, היה צריך להמשיך ולשבור עם כל המשמעות של זה. הנזק הכלכלי היה יכול להיות אדיר והבלגן גדול, אבל היום יש שיטות מתקדמות יותר שניתן באמצעותן לזהות נזילה של מים.

זיהוי באמצעות אולטרסאונד

דרך מתקדמת אחת לזיהוי של נזילות ואיתור שלהן היא באמצעות מכשיר אולטרסאונד ששולח אותות שמע אל החלל אותו רוצים לבדוק ולפי התהודה החוזרת של הצליל, אפשר לדעת איפה הנזילה.

השיטה הטוב ביותר – מצלמה תרמית

היום בעידן המודרני, כבר לא צריך לשבור קירות ולא צריך לעשות נזקים, וגם לא חייבים אפילו לעשות שימוש באולטרסאונד. היום יש מצלמות תרמיות שמאתרות במהירות את מקור הנזילה ועושות את זה בלי כל הבלאגן. ואיך הן עובדות? מצלמות תרמיות הן מצלמות שיודעות לזהות חום בין השאר מאחורי קירות. לכל חלל יש את הטמפרטורה שלו וכשיש נזילה של מים, הטמפרטורה משתנה. כמה שהיא תהיה קרובה יותר למקור הנזילה ככה היא תהיה ספציפית יותר והמצלמה התרמית נותנת תמונה גרפית של הטמפרטורה.

כך ניתן לזהות במהירות את מקור הנזילה, ניתן לדעת מהו ואיפה הנזילה בדיוק. לא צריך לשבור את הראש ולא צריך לשבור קירות והכל קורה במהירות רבה.

אם יש לכם חשד שיש לכם נזילה בקיר אל תחכו. נזילה בקיר ועובש בעקבותיה יכולה להיות מסוכנת לבריאות, יכולה להיות מכוערת ויכולה להיות יקרה. מספיק שאתם רואים איזה שהוא שינוי בחשבון המים שלכם מיד צריכה להידלק אצלכם נורה אדומה, בטח אם אתם רואים שיש רטיבות בקיר.

אינסטלטור מקצועי צריך להיות אינסטלטור שמבצע גם בדיקות תרמיות ואם הוא לא, הוא עובש עם מי שכן יכול לעשות את העבודה. הוא צריך להיות אחד שיש לו ניסיון בתחום ושיודע לזהות את מקור הנזילה במהירות, ואם יש יותר מאחת מה שלא שכיח אבל קורה, הוא יוכל להשתלט על הכול. כמה שתטפלו בבעיות מעין אלו במהירות ככה יהיה לכם טוב יותר.