חותך כבלים - זה לא רק "קאטר"!

כולם מכירים את חותך הכבלים הידני - ה"תוכי" או ה"קאטר" הקלאסי והפשוט. אמנם כבודו במקומו מונח, אבל מסתבר שהוא רק חלק ממשפחה רחבה למדי של כלי עבודה לחיתוך כבלים. מהם ההבדלים בין הכלים האלה? מה צריך לבדוק כאשר ניגשים לרכוש כלי כזה? האם אכן זה נושא כזה מסובך? מסתבר שיש הרבה מה לדעת. לדוגמא:  

מגוון תכונות למגוון מטרות

חותך כבלים יכול להגיע במגוון ואריאציות והשאלה הבסיסית היא, מה המטרה? לשם מה מתכוונים להשתמש בו? מהתשובה לכך, נגזרות התכונות שנחפש והן אכן רבות. קוטר החיתוך האפשרי שונה מכלי לכלי וכך גם טווח החיתוך שניתן להשיג בכל לחיצה. החומרים שמהם הכלי עצמו עשוי יכולים להיות שונים, בהתאם לאופן השימוש המיועד בו - פלדה מוקשחת לחוזק גבוה, חלקי אלומיניום למשקל קל, פלסטיק להוזלת מחירו לצרכן וכן הלאה. החומרים, התכנון ואיכות הבניה, עשויים להשליך מאוד על עמידות הכלי וזו עשויה להיות חשובה יותר או פחות, בהתאם לאופן השימוש בו. שיקולי בטיחות עשויים להביא לעיצוב מיוחד, דוגמת בידוד של החלק החותך, להגנה במקרים בהם חותכים בטעות כבל חשמל פעיל. לסיכום ביניים, ברור עד כאן שיש לכלי החיתוך היבטים רבים מאוד, לצד אופני שימוש רבים. 

חותכי כבל מבוססי מנגנון רצ'ט

רוב חותכי הכבלים עושים עבודתם בבת אחת. מנגנונים מבוססי רצ'ט לעומת זאת, נוקטים בגישה הפוכה - חיתוך הדרגתי ונשלט מאוד. צורת חיתוך זו מושגת באמצעות עקרון ה"רצ'ט", שנועל את מצב החותך במקומו בסוף כל לחיצה. הנעילה מאפשרת לבצע את החיתוך הסופי באמצעות סדרת לחיצות חיתוך במקום לחיצה בודדת ובכך, מתאפשר לחתוך ללא מאמץ ניכר. זאת, גם אם מדובר בכבלים גדולים יחסית (ואכן, חותכים אלה מיועדים לרוב לחיתוך כבלים כאלה). בנוסף, במכשירים מסוג זה הכבל לחיתוך מקובע בתוך מעין טבעת, באופן שמונע ממנו להתעוות עקב החיתוך. כך מתקבל חיתוך "נקי" מאוד.

חותכים להפעלה עם מקור כח חיצוני

מלבד כלי חיתוך כבלים להפעלה ידנית, יש גם כאלה שמופעלים חשמלית או הידראולית. בעזרת כלים כאלה, קל יותר כמובן לחתוך כבלים עבים או כבלים שעשויים מחומרים קשיחים במיוחד דוגמת פלדה. עוצמת החיתוך המירבית האפשרית בכלי, מוגדרת בערכים של כח החיתוך ("מומנט חיתוך"). בגלל הכח הרב שחותכים מסוג זה מסוגלים להפעיל, משמעותיים לגביהם יותר היבטי הבטיחות.

כאשר מדובר בחותכי כבלים חשמליים, הם עשויים להיות ניזונים חשמלית באמצעות כבל שמובנה במכשיר או דרך סוללה נטענת, שמאפשרת יותר חופש תנועה. אם מדובר בסוללה נטענת, רצוי שהכלי ייכלול צג מובנה, שמראה את מצב הטעינה.

חותכים ייעודיים מיוחדים

מעבר לחותכים למטרה כללית עבור חומר כזה או אחר או מסוג כזה או אחר, ישנם גם חותכים שמיועדים ספציפית לסוגי כבלים מיוחדים. לדוגמא - חותך ייעודי עבור כבלי נתונים / טלפוניה או כלי ייעודי לחיתוך פסי נחושת גמישה.

חיתוך או קילוף?

חותכים מסויימים נדרשים לחתוך ולסייע להסיר, רק את ציפוי המגן החיצוני של הכבל או את חלקו. למכשירים מסוג זה שמות רבים - "מסיר בידוד", "חושף חוטים" או "מקלף כבלים". העיקרון לרוב זהה: מבוצע חיתוך לעומק רצוי, באופן מדוייק מאוד, בכדי שלא לפגוע בחוטים הפנימיים. לאחר מכן, המכשיר מקל על משיכת החוטים החוצה, מתוך שרוול המעטפת שנחתך.

מה הוא חותך?

כלי חיתוך שונים, מיועדים לחיתוך כבלים מחומרים שונים. בין החומרים הנפוצים לכבלים ולכן גם לחיתוך, נפוצים במיוחד אלומיניום, נחושת, מתכת ופלדה. החומר שמיועד לחיתוך מתואר לרוב בסימנים שמקובלים בינלאומית. לדוגמא: אלומיניום מסומן AL, בעוד שנחושת מסומנת דווקא באותיות CU, בגלל שמה בלטינית - Cuprum.

אגב, אותם כלים שמשמשים לחיתוך כבלים מחומר מסוים, משמשים לרוב גם לחיתוך מוטות מחומר זה. החיתוך יהיה אפשרי עד לקוטר מוגדר מסוים, שלרוב יהיה גדול יותר עבור חיתוך החוטים, מאשר עבור חיתוך המוטות.  

ממדי הכלי

לממדי הכלי יכולות להיות מגוון השלכות. ככל שכלי החיתוך קטן, כך קל יותר להשתמש בו במקומות צרים. מצד שני, לא משנה כמה איכותי הכלי, הגודל שלו בסופו של דבר מגביל תכונות מרכזיות מסויימות שלו כמו טווח החיתוך. כלים גדולים נוחים פחות לנשיאה ולשימוש. הם גם עשויים לחייב הפעלה בשתי ידיים, דבר שמנטרל את היד השניה ומסבך את העבודה, מאחר שלעתים קרובות נדרש שימוש ביד השניה לצורך ביצוע העבודה. למשל, לשם החזקה יציבה של החלק שחותכים או למטרות בטיחות מסויימות. במקרים קיצוניים, כלי שמחייב עבודה בשתי ידיים, עשוי לחייב הוספת עוד עובד, לשם ביצוע יעיל או בטיחותי של עבודה מסויימת.

היבטי ארגונומיה

נוחות השימוש בכלי החיתוך, במיוחד לאורך זמן, משפיעה על בריאות העובד, תחושתו האישית לגבי העבודה וכמובן גם על הפרודוקטיביות שמושגת באמצעות הכלי. לדוגמא: מיקום מרכז הכובד של הכלי, במיוחד ככל שהוא כבד, משפיע על נוחות השימוש ועל בריאות פרקי הידיים. אורך ידיות החיתוך משפיע על קלות החיתוך, בהתחשב כמובן בסוג הכבל אותו חותכים. עוד משמעותי משקל הכלי - כשמדובר בכלי חיתוך קטנים זה לא מפריע במיוחד, אבל כדאי לקחת זאת בחשבון בכלים הגדולים ביותר. עוד נציין, שכיסוי פלסטיק על ידיות המתכת, מסייע לאחיזה נוחה יותר.

יצרן ואחריות

מה האחריות שניתנת עלי הכלי? מי תכנן אותו? מי ייצר אותו? לעתים מיוצרים חלקים קריטיים של הכלי במקום אחד וחלקים פשוטים יותר כמו חלקי פלסטיק במקום אחר.

לסיכום

לצד הקאטר הקלאסי הפשוט והשימושי, כדאי לאנשי מקצוע רציניים לבדוק אילו סוגי קאטרים נוספים זמינים, שמתאימים למקצועם. כלים כאלה, עשויים לעשות שורת הבדלים קטנים בפרודוקטיביות ובאיכות העבודה, שייצטברו לאורך זמן.