סוגי מד מרחק

במחשבה ראשונה על מדידת מרחק, קל לחשוב על סרט המדידה הידוע, על ספירת צעדים או מרצפות. אבל מה עוד זמין למקצוענים? אילו דרכים למדידת מרחק הומצאו עד כה? מסתבר שישנם עוד סוגים רבים נוספים של מכשירי מדידה. מה הם וכיצד הם עובדים? אלה סוגי הכלים העיקריים, למדידת מרחק אזרחית מקצועית:

מד מרחק לייזר

ישנם לא מעט סוגי מד מרחק, אך נראה שעבור שימוש אנשי מקצוע, מד מרחק מבוסס לייזר הוא בין הבולטים ביותר כיום. מכשיר זה, עושה שימוש בשידור קרן לייזר שמכוונת ליעד שאליו רוצים למדוד את המרחק. הזמן שלוקח לקרן להגיע ליעד ולחזור ממנו אל מכשיר המדידה, מהווה את הבסיס לחישוב המרחק. 

שיטה זו מתאימה למדידת מרחקים, רק אם דרושה רמת דיוק של מילימטר ומעלה, אך זו מספיקה למרבית השימושים של בעל המקצוע הממוצע.

ייחודה של קרן לייזר, הוא בהיותה אור מרוכז, תכונה חשובה במדידת המרחק בשיטה זו. למרות זאת, אור הלייזר מתפזר בהדרגה, כתוצאה מאוסף גורמים אטמוספריים ואחרים. פיזור זה, פוגם בדיוק המדידה. עוד מקור לקריאה שגויה, עשוי להיות פגיעה של הקרן בגוף קטן כלשהו, שלא רואים מרחוק, אשר נמצא קרוב יותר ממטרת המדידה. למשל - פגיעה בחלק מסוים של גדר ומתן קריאת מרחק בהתאם לכך, כאשר מבצע המדידה מנסה למדוד וחושב שהוא אכן מודד, מרחק למבנה שנמצא כמה מטרים מעבר לגדר זו.

קרן הלייזר עשויה להיות מסוכנת וההמלצה הכללית בנושא זה, היא להימנע מכיוון קרניים אלה לעיניים. הסיכון נובע מרמת האנרגיה שהיא נושאת ומוגדר בהתאם לה. מכשירי מדידת המרחק האזרחיים שמבוססים על טכנולוגיה זו הם בקטגוריית לייזרים שנחשבת יחסית בטוחה מהיבט זה (class 1 , class 2).

מד מרחק זה, ניתן להפעלה על ידי אדם אחד ואפילו ביד אחת. הוא גם לא דורש מגע עם העצם שאליו נמדד המרחק. בכך, הוא מאפשר למדוד גם לגובה, ללא צורך בסולמות או עזרים אחרים (משמעותי גם בהיבט הבטיחות). הוא מודד למרחקים של עשרות מטרים ואפילו עד 200 מטר ובדיוק של מילימטרים והמדידה מתבצעת תמיד בקו ישר מושלם. זמן המדידה אפסי במושגים אנושיים. נקודת האור של הלייזר על המטרה וצג מאור במכשיר, מסייעים להפעלתו גם בתנאי תאורה חלשים או בלילה.

מד מרחק אולטראסוני

מד מרחק אולטראסוני, מבוסס על שידור גלי קול לעבר גוף מסוים, שאת המרחק אליו מעוניינים למדוד. כמו במד לייזר, המכשיר מזהה את הזמן שנדרש לגלים להגיע לאובייקט ולחזור והמרחק מחושב בהתאם. למד מרחק מסוג זה, יש לרוב רמת דיוק של סנטימטרים. בנוסף, יש לכוון אותו למשטח שטוח גדול - דבר שמוציא מהתמונה לעתים מדידת מרחק לאובייקטים כמו צינורות דקים. בניגוד לקרן לייזר צרה, השידור האולטראסוני הוא בצורת חרוט ולכן הוא רגיש יותר להימצאות עצמים שמפריעים בינו לבין יעד המדידה. טווח המדידה קטן יחסית (15 מטר) לעומת טווח מודד מבוסס לייזר. מצד שני, מחירו לרוב זול יותר. קרן לייזר, עשויה לשמש במכשירים אלה כעזר לכיוון למטרה.  

מדידת מרחק מבוססת מערכת ניווט לווייני

"GPS" משולב כיום במכשירים שונים (כולל סמארטפונים ואפילו שעוני ריצה!) וזמין גם כמכשיר בפני עצמו ומחירו הולך ויורד. למעשה, GPS היא רק רשת אחת של מערכות ניווט לווייניות - ישנן נוספות כמו גלילאו של האיחוד האירופי ו- GLONASSהרוסית. למרות שניווט לווייני מיועד במקור לזיהוי מיקום, ניתן להשתמש בשינוי מיקום כדרך לחשב איתו מרחק. בין החסרונות, בולטת מדידה גסה יחסית, עם דיוק של 3-10 מטר בשימוש אזרחי. בנוסף, שיטה זו תלויה בתקשורת טובה עם הלוויינים שמאפשרים לה לקבוע את המיקום. הימצאות המכשיר במקום תת קרקעי למשל או מתחת גשר גדול או נוכחות כבדה של עננים, עשויה לשבש זאת. הדבר תלוי גם במספר רשתות מערכות הניווט הלווייניות בהן המכשיר משתמש במקביל.

היתרון הגדול כאמור, הוא ש-GPS משולב כבר במכשירים רבים, כולל הסמארטפון שזמין במילא בכל מקום. משמע - אם מסתפקים בכך, זהו פתרון מדידה מתוחכם יחסית, שזמין "בחינם".

סרט מדידה

זה הוא אמצעי מדידה מכאני פשוט וותיק, זול מאוד וקומפקטי. דיוקו הוא ברמת המילימטר בלבד ואורך המדידה מוגבל גם כן. עם זאת, הוא מספיק עבור מגוון רחב של שימושים ולצד המחיר הזול, משתלם ככלי סטנדרטי, גם לצד מכשירים מתקדמים יותר כמד לייזר. בגרסתו הנפוצה בקופסת מתכת, הוא כולל נצרה שמחזיקה אותו בכל מצב רצוי וכן קפיץ מחזיר. קליפס מתכת מקל על נשיאתו עם חגורה. מדידת מרחק גדול יחסית איתו - רחב יותר מידיים פרושות, איננה נוחה. אפשר לבצעה בחלקים ואז הדיוק עשוי להיפגע. אפשר לעתים גם להיעזר במה שנמצא בקצה סרט המדידה: "שן" המתכת ב-90 מעלות, יכולה לתפוס אותו לקצות חפצים שונים והחריץ שמובנה בה, מסייע לתפוס אותו למסמר או בורג.  

גלגל מדידה

גלגל המדידה הוא אמצעי פשוט ועתיק יומין למדידת מרחק על פני משטח. מדובר במתקן מבוסס גלגל, שהולכים איתו מנקודה אחת לנקודה שעד אליה רוצים למדוד את המרחק. מספר סיבובי הגלגל, מיתרגם למרחק, אשר מוצג בתצוגה מכאנית או דיגיטאלית. ידוע בלועזית כ-trundle wheel או surveyor's wheel. מכשיר מדידה זה, נמצא בשימוש בכבישים ודרכי עפר, על ידי אנשי מקצוע דוגמת קבלנים וחקלאים. כצפוי, זהו מכשיר זול יחסית ופשטותו תורמת לצמצום תקלות וצורך בתחזוקה.

לסיכום

מדידת מרחק היא אתגר הנדסי עתיק יומין, אך כיום, כפי שקראתם, ישנו מבחר פתרונות לנושא זה, ממתקדמים מאוד ועד הפשוט ביותר. בסך הכל, נראה שהם מספקים פתרון יסודי מאוד לרוב הצרכים, מבלי שבעל המקצוע יצטרך להשתמש ביותר מכלי אחד או שניים.