מונה תלת פאזי

כל אחד מאיתנו שגר בדירה, בין אם היא שלו או שכורה, משלם חשבון חשמל. חשבון החשמל הזה מגיע אחרי שנעשה חישוב מהי צריכת החשמל שלנו בבית, צריכת חשמל של כל המכשירים בבית ביחד. חשבון החשמל הוא משהו שיכול להיות מעיק בעיקר בחודשים חמים כמו יולי ואוגוסט בהם אנחנו צורכים חשמל רב, אבל אולי אם נבין איך עובדת מדידת החשמל בבית שלנו ומהו מונה תלת פאזי כמו גם חד פאזי זה יהפוך את העניין לפשוט יותר ונעים יותר. אז הנה קצת מידע שיוכל לסייע, הסבר על מונה החשמל ועל צריכת החשמל הביתית או העסקית.

אי אפשר בלעדיו...

חשמל לא קיים אלפי שנים, ונראה שהוא תמיד היה כאן. אנחנו לא יכולים בלעדיו והחיים שלנו כמעט ותלויים בו, בין אם זה בבית ובין אם מחוצה לו. כמעט כל מכשיר היום הוא מכשיר חשמלי ומה שלא הוא מכשיר נטען בחשמל, והצריכה רק הולכת וגוברת בעולם ככל שעובר הזמן. החל בקומקום החשמלי איתו אנחנו מרתיחים מים בבוקר וכלה במגהץ איתו אנחנו מגהצים את הבגדים שלנו לאירוע בערב, דרך מדיח הכלים ועוד מכשירים רבים, החשמל משרת אותנו. אבל איך ניתן למדוד אותו? איך בסופו של דבר מגיע חשבון החשמל שלנו? על מה הוא מסתמך?

קצת על מונה החשמל

מונה החשמל מודד את צריכת זרם החשמל, בין אם זה בעסק שלנו ובין אם זה בבית שלנו. מונה החשמל מותקן על ידי חברת החשמל, והוא מחשב את כמות החשמל בה הלקוח עושה שימוש וכך מתבצע בסופו של דבר החיוב. המונה סופר יחידות מידה לאנרגיה ובדרך כלל כמה קילוואט נצרך בשעה, והקריאה מתבצעת עקרונית על ידי חברת החשמל פעם אחת בכל מחזור חיוב כשמדובר על מונה מכני. כמובן שלא בכל חודש היא שולחת נציגים אלא עושה איזה שהוא ממוצע ומחייבת, ואחת לכמה זמן היא עושה חיוב מדויק ומתקזזת בהתאם לטובתה או לטובת הלקוח, בהתאם למצב. במונים אלקטרונים אין צורך להגיע פיזית. אצל צרכנים תעשייתיים אצלם יש צריכת חשמל גבוהה במיוחד, אין חיבור ישיר בין המונה לבין מערכת החשמל אלא נתוני הצריכה מתקבלי משנאי זרם המספק חשמל למערכת.

סוגי מוני חשמל

יש סוגים שונים של מוני חשמל כששני העיקריים שבהם הם מונה אלקטרוני ומונה מכני.

  • מונה אלקטרוני – במונה האלקטרוני אין חלקים מכניים. יש בו כמה סלילי השראה כמו במונה המכני שעליו נדבר עוד מעט, והם אלו שמודדים את הזרם ואת המתח החשמלי כמו גם יוצרות שטפים מגנטיים. עוצמות השטפים נמדדות באמצעות חיישנים ומועברות למערכת שמפיקה את נתוני הצריכה, והנתונים עוברים למעבד שמחשב את צריכת החשמל. מונה אוטומטי יודע אם כן למדוד את כמות צריכת החשמל אך מעבר לכך הוא גם יודע להעביר את הקריאה למרכז איסוף, וכך ניתן לבצע סטטיסטיקות של צריכת החשמל, להבין מתי הם זמני העומס ולקבל עוד נתונים נוספים.
  • מונה אלקטרו מכני – עד סוף המאה ה-20 המונה האלקטרו מכני היה המונה הנפוץ ביותר. זהו מונה שמותאם לרשת חשמל חד פאזית עם זרם חילופין והוא עובד על עיקרון ההשראה האלקטרומגנטית והמדידה מתבצעת באמצעות דסקית שיש יחס בין כמות צריכת החשמל לבין מספר הסיבובים שלה וכך מתבצעת המדידה. המדידה היא כפי שציינו ידנית מה שאומר שנציג של חברת החשמל צריך להגיע אחת לכמה זמן, ובחלק מהחודשים נעשה חישוב ממוצע ויש התקזזות מאוחרת.
  • מונה בתשלום מראש – זהו מונה שאינו נפוץ והוא נמצא במקומות בהם רוצים להגביל את החשמל לכמות מסוימת ולא יותר ממנה. כשמו כן הוא, זהו מונה שמופעל באמצעות כרטיס מגנטי שמשולם מראש ויש כפתור מיוחד במערכת שמאפשר את תחילת השימוש בחשמל והסיום בו. כך חברת החשמל לא צריכה לשלוח נציגים וכך אין צורך בגביית חובות, ניתוקים ובעיות שונות. את הכרטיסים המגנטיים הללו ניתן לקנות בדואר ולטעון אותם. יש מונים כאלו עם קוד ייחודי בו ניתן להשתמש במקרה ונגמר הכרטיס ובכדי לא להתנתק מחשמל עד שמצליחים להטעין את הכרטיס. אך מעבר לכל אלו, יש מונה חד פאזי ומונה תלת פאזי וכדאי להכיר את ההבדלים ביניהם.

מונה חד פאזי VS מונה תלת פאזי

מונה חשמל יכול להיות חד פאזי ויכול להיות תלת פאזי, וכפי שציינו עד סוף המאה ה-20 המונה שנעשה בו שימוש היה מונה חד פאזי.

  • מונה חשמל חד פאזי – זהו מונה חשמל בעל מוליך זרם חשמל אחד בלבד. יש מונים חד פאזיים של 25 אמפר ויש מונים חד פאזיים של 40 אמפר.
  • מונה תלת פאזי – זהו מונה שיש בו שלושה מוליכי חשמל. יש מונים של 3X25 אמפר מה שאומר שיש שלושה מוליכים שכל אחד מהם יכול להעביר זרם של 25 אמפר, ויש מונים של 3X40 מה שאומר שהם שלושה מוליכים כל אחד של 40 אמפר.
  • מונה חשמל משני – זהו מונה נוסף למונה הרגיל של הבית או העסק והוא נמצא במקומות בהם יש עסקים משותפים או בית משותף ובאמצעותו ניתן למדוד את צריכת החשמל של כל אחד מהדיירים או המשתמשים.

סיוע לחיסכון בחשמל

מונה חשמל הוא קודם כל צורך של חברת החשמל למדוד את הצריכה שלנו ובכך לגבות מאיתנו את חשבון החשמל בהתאם לצריכה שלנו. אך עבורנו מונה החשמל יכול להיות כלי למעקב, כלי לחיסכון ולמדידת הצריכה שלנו בהתאם ליכולות הכלכליות שלנו. לחיסכון בחשמל יש גם אפקט סביבתי בשל הצריכה המופחתת של האנרגיה הדרושה, וכולנו צריכים לתת יד לשמירה על כדור הארץ.