שטיח למתח גבוה

עבודה עם חשמל היא עבודה מסוכנת כידוע, עבודה שצריך להתמגן לקראתה כדי למנוע אסון. לא צריך הרבה בשביל להתחשמל, מספיק חלקיק שנייה של מגע עם כבל חשוף או חוט קרוע בשביל שיקרה אסון, ובשביל למנוע אסון צריך להתמגן כמו גם להיזהר. יש אמצעים שונים לשמירה על בטיחות העבודה עם חשמל ואחד מהם הוא שטיח למתח גבוה. מה זה אומר? שטיח למתח גבוה כשמו כן הוא, שטיח שאמור לבודד את מי שעומד עליו מהרצפה בכדי שלא תהיה סגירת מעגל חשמלית ובשביל למנוע התחשמלות. הנה כמה דברים שכדאי לדעת עליו כמו גם על ציוד בטיחות בכלל בעבודה עם חשמל.

חובה במקומות מסוימים

שטיח למתח גבוה הוא לא עניין של בחירה ומקדם בטיחות אלא במקרים רבים הוא חובה. יש תקנות שנוגעות לעבודה עם חשמל ומצוין בהן שליד מסדרי מתח גבוה צריך להיות שטיח גומי מבודד. יש גם לא מעט מקומות בהם מחייבים להתקין שטיח כזה גם אם מקום כזה לא מוגדר כך בתקנות, בעיקר במקומות בהם יש רצפה צפה ממתכת. יש אומנם נעלי בטיחות שאמורות להתמודד עם מתח גבוה אך יש לא מעט מקומות עבודה בהם מחמירים ומחייבים גם נעילת נעלי בטיחות וגם התקנת שטיח למתח גבוה. חשוב כמובן לדעת בדיוק מה קונים וממי קונים לפני שמקבלים החלטה.

אביזרי בטיחות נוספים בחשמל

עבודות חשמל הן אם כן עבודות בסיכון גבוה יחסית, וכך גם עבודה בסביבת מתח גבוה גם אם היא לא עוסקת בחשמל עצמו. יש אביזרי בטיחות נוספים מעבר לשטיח למתח גבוה והנה כמה מהם:

  • נעלי בטיחות – כפי שציינו נעלי בטיחות בחלק ממקומות העבודה מספיקים ומונעים את הצורך בשטיח למתח גבוה, וחשמלאים אמורים לנעול נעליים שנבדקו בעמידה במתח של 18,000 וולט. יש מקומות בהם נועלים נעליים שמוליכות חשמל וחשמל סטטי והנעליים הללו אינן מתאימות כמובן לחשמלאים. מי שרוצה לקנות נעליים שמתאימות לעבודה עם חשמל לעצמו או לעובדים שלו, חייב לוודא שאלו נעליים ייעודיים ושהם עומדים בתקנים.
  • קסדה עם בידוד – תפקידה של קסדת בטיחות הוא לשמור על ראשו של מי שחובש אותה. היא אמורה לשמור מפני פגיעה מחפצים חדים, היא אמורה לשמור מפני פגיעה מחפצים נופלים והיא אמורה לשמור ולהגן על הראש במקרה של נפילה ופגיעה בעצם קשה. אך יש קסדות שמתאימות גם לעבודה עם חשמל, קסדות שיש להן חומר מבודד בחלק החיצוני. בנוסף, אלו קסדות סגורות ולא מאווררות שאומנם פחות נוחות לעבודה אך הסיכוי למגע עם חשמל חי נמוך יותר. גם כאן, חובה לוודא שאכן מדובר על קסדה שעומדת בדרישות להגנה מפני חשמל. יש תקנים ואם לא בטוחים לא קונים לפני כן.
  • כפפות מבודדות – כפפות מבודדות לחשמלאים הן כפפות שאמורות להיות עוד חוצץ בין חשמל חי לבין גוף אנושי, אך חשוב לדעת שכפפות כאלו הן כפפות שאמורות להגן מפני מתח נמוך של עד 500 וולט. כפפות כאלו עשויות מלטקס טבעי מבודד וחשוב לוודא שהן חזקות ועמידות מפני שחיקה מכיוון ששחיקה מפחיתה את רמת ההגנה שלהן ושהן גמישות מספיק בכדי שניתן יהיה לעבוד איתן בחופשיות והידיים אל יתעייפו כל כך מהר. מי עושה שימוש בכפפות כאלו? מי שעובד במתקני חשמל, מי שעובד עם רכיבים חשמליים כך לדוגמא ציוד בטיחות כזה חשוב מאוד למוסכים העוסקים ברכבים\מכוניות חשמליות, מי שעושה פעולות תחזוקה במתקנים חשמליים, מי שמפעיל מכונות ואחרים.
  • מערכת קצר למתח גבוה – יש גורמים שונים ליצירה של מתח גבוה ואחד מהם הוא מגע אנושי מה שגורם כמובן להתחשמלות. מערכת קצר למתח גבוה "מפילה" את החשמל במקרה כזה, לאחר שהיא מזהה מתח חריג שנוצר במהירות רבה. זו עוד שכבר הגנה למי שעובד עם חשמל, עוד אמצעי להגן עליו מפני התחשמלות שיכולה להיות קטלנית.
  • מוט חילוץ מתח גבוה – מוט חילוץ מתח גבוה כשמו כן הוא, מוט שהקצה שלו בצורה מעוגלת, מוט עם ציפוי מבודד כך שניתן לגעת איתו במי שהתחשמל בלי להיפגע גם כן. מוט חילוץ הוא מוט שבאמצעותו ניתן לנתק מי שהתחשמל כמו גם לגרור אותו, והוא אמור להיות עם יכולת נשיאה של לפחות 90 ק"ג שזה המשקל הממוצע של אדם. מוט חילוץ צריך להיות במקומות שונים כמו חדרי חשמל בכדי שניתן יהיה לעשות בו שימוש בתוך שניות בעת הצורך, והוא צריך להיות גם במודעות של העובדים במקום על מנת שניתן יהיה להשתמש בו לי לחפש אותו. מוט כזה יכול להציל חיים במקומות בהם הוא ממוקם.

עמידה בתקנים

שטיח למתח גבוה כמו גם אביזרי בטיחות אחרים לעבודה בחשמל ולעבודה בכלל, צריך לעמוד בתקנים הרלוונטיים. תקני הבטיחות הללו נועדו לוודא שהאביזרים הללו ישיגו את מטרתם בעת השימוש בהם, ושהם מתאימים לאנשים נורמטיביים עם משקל נורמטיבי, בגובה נורמטיבי ועם פרמטרים אחרים רגילים. חשוב לוודא שיש אישור לעמידה בתקנים הללו וחשוב לרכוש אביזרי בטיחות רק מחברה שאפשר לסמוך עליה.

בחירת החברה המתאימה

בין אם אתם צריכים שטיח למתח גבוה, מוט חילוץ, כפפות, קסדת בטיחות או כל אביזר בטיחותי אחר, אתם צריכים לבחור בחברה שאת יכולים לסמוך עליה. זו חברה שצריכה לעבוד רק עם היצרנים הטובים ביותר וצריכה להיות כזו שמוכרת אביזרים שעומדים בתקני הבטיחות הדרושים. היא צריכה להיות חברה אמינה שתדעו שמה שהיא מוכרת לכם באיכות גבוהה ואם יש לכם המלצות על חברה כזו מה טוב. זכרו, בבטיחות אין מקום להתפשרויות. אין מקום לחיסכון בכסף ואתם חייבים את הטוב ביותר בשבילכם או בשביל העובדים שלכם, לשמירת הבריאות שלכם או שלהם.