מערכת קצר למתח גבוה

לכל מכשיר חשמלי יש את הזרם אותו הוא אמור לקבל. כל עוד הכול עובד כמו שצריך ואין הפרעות חשמל, המכשיר יעבוד כמו שצריך, יקבל את החשמל הדרוש לו ויבצע את המוטל עליו. הבעיה מתחילה כשיש הפרעות חשמל, כשיש פתאום מתח גבוה שמגיע והמכשיר לא יכול לעמוד בעומס, מה שגורם מיידית לנזקים בלתי הפיכים. מערכת קצר למתח גבוה אמורה בין השאר לאזן את המתח ולהוריד אותו לרמה הדרושה, וזו מערכת ששומרת הן על מוצרי חשמל והן על חיי אדם. הנה קצת מידע על המערכת ומתי צריך אותה בשביל לשמור על פריטי חשמל כמו גם על בני אדם.

מניעת סכנת התחשמלות

מתח גבוה שפוגע בגוף אנושי יכול כידוע להיות קטלני. במידה ובן אדם ייגע במכשיר חשמלי עם כבלים חשופים או בכל דבר שיוצא ממנו מתח, מתח החשמל יוגבר מיידית  מעל למתח הרגיל שלו. מערכת קצר למתח חשמלי מזהה את השינוי הזה במתח, והיא דואגת לקצר ולהפיל את החשמל בעת הצורך. כך בתוך חלקיקי השנייה זרם החשמל מופסק ולא פעם חיים ניצלים בזכותה. איפה צריך אותה? צריך אותה במקומות שמועדים לסכנת התחשמלות, מקומות כמו מוסכים העוסקים ברכבים\מכוניות חשמליות ומקומות אחרים. אך כפי שציינו היא לא רק מגינה מפני התחשמלות אלא עשויה להציל גם לא מעט מכשירים חשמליים.

מניעת קפיצות מתח

מה שיכול לגמור מכשירים חשמליים הן קפיצות מתח. קפיצות כאלו עשויות לשרוף חלקים קריטיים במכשירי חשמל מכיוון שהם לא יכולים לעמוד בזרם שהתפרץ, כמו גם לגרום לקריסתן של מערכות. מה שבעיקר גורם לקפיצות המתח הללו הן הפסקות חשמל שיכולות להיגרם מסיבות שונות. ברמה המקומית הן יכולות להיגרם מקצר, מעומס ייתר, מפגיעה בכבל ההולכה, מקריעת חוטי חשמל כתוצאה מרוחות וממזג אויר סוער. ברגע שהחשמל חוזר ולו רק לרגע אחד, הזרם החזק עלול לגרום לנזקים אדירים עד לכדי השבתה או שריפה של פריט החשמל. במכשירי חשמל שונים, זו יכולה להיות מכת מוות לא רק למכשיר אלא גם למידע שיש בתוכו.

פגיעה בציוד מיחשוב ממתח גבוה

מחשבים וציוד נלווה נמצאים בכל מקום, בין אם זה בבית שלנו ובין אם זה בעסק שלנו. יש שרתים ויש מחשבים, יש ספקים ויש כוננים קשיחים ולוח אם ואחרים... פגיעה בציוד מיחשוב בשל מתח גבוה שהוא מקבל עלולה להיות הרסנית, ולא רק לגרום לנזק כלכלי בשל הרכיב שנפגע אלא גם בגלל המידע שיש בו. מערכת קצר למתח גבוה תווסת את זרם החשמל שיגיע לרכיבי המחשב כך שהוא לא ייפגע ויוכל להמשיך לפעול. אם היה אפשר לדעת מראש על בעיה שבגללה יהיה מתח גבוה היה אפשר לנתק את המכשירים מראש. אבל מכיוון שאי אפשר לדעת, צריך מערכת שתדע להתמודד עם מתחים גבוהים פתאומיים.

קצר חשמלי והגורמים לו

קצר חשמלי נוצר כאשר שני מוליכים שיש להם פוטנציאל חשמלי שונה זה מזה נוגעים האחד בשני מה שמפעיל מעגל חשמלי עם התנגדות נמוכה ואז יש זרם גבוה שגורם להתחממות ייתר, עיוות, פיצוץ או התחשמלות. יש גורמים שונים שעשויים לגרום לקצר חשמלי ומערכת קצר למתח גבוה יכולה למנוע את הנזק מהם:

  • העמסת יתר של המוליכים – זרם חשמלי עובר במוליכים והם מתחממים. המוליכים יכולים "לסבול" טמפרטורה גבוהה יחסית והבידוד שלהם פחות, וכשהמוליכים מתמודדים יותר מידי, הבידוד עלול להיהרס וייגרם קצר. מערכת קצר למתח גבוה מונעת את עומס הייתר על המוליכים.
  • מגעים רופפים – נקודות החיבור צריכות להיות עם מגעים חזקים. ברגע שהם רופפים יש ניצוצות, והמוליכים אט אט נהרסים ואיתם הבידוד. זו בדיוק הסיבה שמומלץ כמה שפחות לחבר ולנתק מכשירים חשמליים מנקודת החשמל שלהם, ותכנון נכון של החלל מאפשר את זה. אופציה נוספת היא שימוש במפצל שסופג הוא את הפגיעה במקום שהיא תהיה נסתרת בתוך נקודת החשמל.
  • מגע חיצוני – זה יכול להיות עץ שנופל על חוטי החשמל, יכול להיות מנוף שפוגע בחוטים הגבוהים, בעל חיים שנוגע בהם או גוף אנושי שיכול כפי שציינו לגרום לכך שיהיה מתח גבוה שיגרום להתחשמלות. מערכת קצר מונעת את המצב הזה.

דברים חשובים בבחירת מערכת קצר למתח גבוה

אם יש לכם רכיבים שאתם לא רוצים שייפגעו בשל מתח גבוה וכמובן, אם אתם רוצים להגביר בטיחות מערכת קצר למתח גבוה יכולה לעשות את העבודה. היא מתאימה לכל מקום בו עובדים עם חשמל כמו מוסכים אשר עוסקים ברכבים\מכוניות חשמליות, אך יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון לפני שרוכשים מערכת כזו.

  • מי עומד מאחורי המערכת – בבואכם לרכוש מערכת קצר למתח גבוה אתם צריכים לדעת מי עומד מאחוריה. האם מי שעומד מאחוריה יש לו את הניסיון הדרוש בשביל להמליץ לכם על המערכת הטובה בשבילכם? האם הוא זה שמספק גם את התחזוקה במקרה הצורך ולמה הוא מתחייב במסגרת התחזוקה של המערכת.
  • אחריות – כמו בכל מוצר שקונים ובטח באחד חשוב כל כך, צריך לוודא שיש אחריות. צריך לוודא שיש "אימא ואבא" למוצר ושיהיה מי שייקח אותו תחת חסותו במקרה ויש תקלה, וצריך לוודא מה האחריות כוללת. ככל שיש אחריות ארוכה יותר למוצר כך ככל הנראה רמת האמינות שלו כי אף משווק לא היה רוצה לקחת סיכון שיחזרו אליו מוצרים...
  • עמידה בתקנים – חברה שמוכרת מערכת קצר למתח גבוה צריכה להיות חברה שעומדת בתקנים הדרושים. בעיקר כשמדובר על מערכת כזו שעשויה להיות מצילת חיים או חפצים, צריך לוודא את זה.

אל תתפשרו על פחות מהטוב ביותר!

אל תיקחו סיכון בטח במערכת כזו. אתם צריכים את הטוב ביותר וזה ישתלם לכם גם אם המחיר יהיה גבוה יותר ממה שציפיתם.