מכשירי מדידה למודדים

לא משנה על איזה תחום תעשייתי תסתכלו, תראו שהכול מדיד וצריך להיות מדויק. צריך לבחון כל דבר לעומק ולוודא שתהליכים מתקיימים בדיוק כמו שהם צריכים להתקיים, צריך לנטר דברים ולבחון אלמנטים שונים. איך עושים את זה? באמצעות מכשירי מדידה. אלו מכשירים בהם יש פונקציות שונות שהערך שלהן מתקבל לאחר מדידה, מכשירים בגדלים שונים שמשויכים לתעשיות שונות. הם נמצאים בשימוש אצל מודדים שלאחר שימוש בהם מדווחים על התוצאות. הנה כמה דוגמאות של מכשירי חשמל למודדים, מכשירים שמתאימים לתעשיות השונות שאתם צריכים להכיר:

מכשירי מדידה חשמליים

  • טסטר – את הטסטר אין כמעט מי שלא מכיר. מי שהזמין לביתו אי פעם חשמלאי (ואין כנראה אחד שלא) ראה איך הוא עושה שימוש במכשיר שנראה כמו דוקרן בכדי לבדוק האם יש מתח חשמלי בנקודה כלשהיא.
  • אמפרמטר – הבא בתור הוא האמפרמטר. במידה ויש זרם חשמלי אך רוצים לדעת כמה זרם חשמלי יש, עושים שימוש במכשיר הזה.
  • רב מודד – עוד מכשיר מדידה פופולארי במיוחד אצל חשמלאים. זהו מכשיר משולב שתפקידו הוא למדוד גדלים חשמליים, שיכולים להיות התנגדות, קיבולת, זרם, מתח או השראות.
  • מד קיבול – מד הקיבול הוא מכשיר מדידה אשר בודק מהו הקיבול של קבלים. אם מדובר על מכשיר פשוט, כל מה שהוא יידע לעשות הוא קריאה של הקיבול. אם זהו מכשיר מתוחכם יותר הוא הוא יוכל לספק מדדים נוספים כמו השראות, התנגדות טורית שקולה, וזליגה דיאלקטרית.
  • מד התנגדות – מד התנגדות או בשמו השני "אוהם מטר" הוא מכשיר שבודק את ההתנגדות של מכשיר שנבדק לזרם שעובר בו. היחידות שנמדדות הן יחידות "אוהם" ומכאן גם מגיע השם שלו.
  • אוסצילוסקופ – זהו מכשיר שמציג על צג אותות של מתח חשמלי.

מדי עוצמת רעש

עוד דוגמא למכשיר מדידה הוא מכשיר שמודד את הרעש במקום מסוים. האוזן האנושית לא יכולה לסבול כל עוצמה של רעש ויש מקומות בהם צריך למדוד אותו בשביל לדעת האם עומדים בתקנים הדרושים או שלא. מד עוצמת רעש יכול להיות הפתרון למידה בו יש חשש שלא עומדים בדרישות ועצמת הרעש הופכת כבר למפגע סביבתי, מה שנעשה לא פעם במפעלים ובתעשיות כבדות בהן מופעלים מכשירים רעשניים.

מד אור

עוד מכשיר מדידה שנמצא בשימוש בלא מעט תעשיות הוא מד האור. מצד אחד הוא יכול לבדוק האם אזור או חלל מסוים הם חשוכים וצריך להאיר אותם יותר, ומצד שני אפשר לבדוק איתו האם יש יותר מידי אור שיכול להזיק. זה יכול להיות רלוונטי בעולם החקלאות ויכול להיות רלוונטי בעולמות רבים אחרים.

מד לחות וטמפרטורה

מד לחות וטמפרטורה יכול להיות שימושי גם הוא במקומות שונים ובתעשיות רבות. כך לדוגמא בעולם המחשוב צריך לשמור על טמפרטורה מסוימת ולא לעבור אותה על מנת שלא לגרום לנזק בלתי הפיך, מה שאפשר לראות בחדרי שרתים לצורך העניין. חדרים כאלו ממוזגים ומאווררים ואם הם לא יהיו כאלו או שהטמפרטורה לא תהיה מתאימה, יכול להיגרם נזק אדיר.

כך גם בחקלאות, מדידת לחות וטמפרטורה יכולה להיות רלוונטית לגידולים שונים והיא צריכה להיות מדויקת ומתמשכת.

מד טמפרטורה בתעשיית המזון

אי אפשר לדבר על מד טמפרטורה בלי לדבר על תעשיית המזון. תעשיית המזון חיה ונושמת על קירור מתאים ועל שמירה על טמפרטורה רצויה, ואם זה לא קורה אז הנזק והסיכון הבריאותי יכולים להיות אדירים. תארו לעצמכם חדר קירור לשמירת מזון שהקירור בו מתקלקל. ברור כמובן מה יהיה הנזק אם הקירור לא יתוקן במהירות ומד טמפרטורה שמנטר כל הזמן אותה יכול לפתור את הבעיה ולהציל את המזון בחדר.

מד טמפרטורה בעולם הרפואה

עוד דוגמא לצורך במדי טמפרטורה הוא בעולם הרפואה. יש מכשירים שונים שלא יכולים לעבוד בטמפרטורות לא מתאימות כמו גם תרופות ותכשירים שיכולים להיות אף מסוכנים אם הם לא נשמרים בתנאים נאותים. גם במקרה כזה, מד טמפרטורה שמנטר כל הזמן את המקרר או את החדר יכול להוות פתרון מצוין. אם הוא חדשני מספיק הוא אמור לתת התראה וההתראה הזו יכולה להגיע בכמה פורמטים. המודדים השונים עברו כברת דרך משמעותית בכל הקשור לדיווח שלהם.

מודדים – פעם והיום

בעבר, מכשירי מדידה היו עוקבים אחר מה שהם אמורים לעקוב, אך הם לא היו משוכללים כמו היום ולא היו מעבירים דיווחים בזמן אמת. היה צריך להציץ בהם מידי פעם, היה צריך לעשות ממוצע ולהפיק דו"חות על הפעילות שלהם, היה צריך לבחון את הפעילות שלהם כל פעם בכדי להבין האם המדידות תקינות או שלא. גם בהמשך כשהם התחילו להתריע בצורת צפצופים או באמצעי פיזי אחר, היה צריך להיות מישהו בסביבתם בכדי לשים לב להתראה הזו ולטפל בבעיה אם ישנה. זה היה גוזל כוח אדם רב, שעות עבודה, כאב ראש לא קטן ולא מעט כסף.

היום אנו חיים כבר בעידן אחר, עידן בו הכול מחובר לרשת האינטרנט. התראות של מכשירי מדידה היום הם לא כמו בעבר, מכיוון שהם יכולים להתריע היישר לכיס שלנו. כבר לא צריך להשאיר מישהו שיעקוב אחרי המדידות ואם יש שינויים דרמטיים או שצריך לעשות תיקון מהיר כלשהוא, המסר מועבר מיידית ממכשיר המדידה באמצעות אס.אמ.אס, מייל, צלצול טלפון או כל דרך אחרת. היום כבר אין צורך להשאיר מישהו ליד מכשיר המדידה. רק צריך לוודא שיש לו סוללה או שהוא מחובר לחשמל לפני שהולכים וזהו, אפשר ללכת ולסמוך על ההתראות שלו. תארו לעצמכם לצורך העניין כמה חקלאים נהנים ממכשירי המדידה האלו, שחלק מהם מודדים לחות באדמה ואם יש יותר מידי רטיבות הם מדווחים מיידית וחוסכים נזקים אדירים.

מכשירי מדידה למודדים אם כן הם כלי עזר ראשון במעלה, כלי עזר שיכול להיות שימושי מאוד.