מה זה סטלבנד חשמלי

בניית בית היא פרויקט מורכב, פרויקט שמצריך לא מעט השקעה של אנרגיה וכמובן של כסף. בניית בית דורשת תכנון נכון שלו, בניה, עיצוב וחשיבה על כל פרט ופרט וכמובן, עבודה מול אנשי מקצוע שמבצעים עבודות ריצוף, אינסטלציה, בנייה, אלומיניום וכמובן חשמל. את העבודה האחרונה שהוזכרה, עבודת חשמל צריך לבצע חשמלאי, והוא חייב לביות קודם כל מורשה, אחר כך מקצועי ובעל ניסיון. יש לו לא מעט עבודה ובתוכה השחלת חוטים דרך קירות וצנרת חשמל, ויש לו אמצעים שונים לבצע את העבודות הללו. אחד האמצעים הללו הוא הסטלבנד, הקרוי גם שטלבנד או בתרגום לעברית – חוט השחלה, סרט משיכה או חוט משיכה.

קצת על הסטלבנד החשמלי

חשוב לציין שחוט המשיכה הלא הוא הסטלבנד החשמלי הוא כלי שמשמש חשמלאים לניווט של חיווט חשמלי גם בקירות ובצנרת שכבר קיימת. הוא מורכב מאסופה של חוטי פלד שכל אחד מהם מלופף ומסובב האחד מסביב לשני, ובזהירות ניתן להשחיל את החוט דרך צינור. כל עוד הצינור ישר אין בעיה אך האתגר מתחיל בפינות ובחיבורים של הקירות לתקרה, שם הצינור מגיע לצומת והרבה יותר קשה להשחיל אותו.

איך משחילים בפועל?

את חוט ההשחלה דוחפים דרך צנרת ומנסים להגיע איתו למקום שיש בו כבר כבלים של טלפון, חשמל או של תקשורת מחשבים. היכן שהכבל החדש מסתיים מחברים את הלולאה לכבל החדש ומושכים שוב. בסופו של דבר הכבל החדש מגיע לשקע החדש ואז מתנקים אותו מהלולאה של חוט ההשחלה, ונוצר חיבור מכני וחשמלי לשקע.

חוט ההשחלה, הסטלבנד מיוצר מניילון, מפיברגלס או מפלדה. הקצה שלו נראה כמו לולאה בכדי שניתן יהיה למשוך איתו, לכופף או לקשור אליו את הכבל שצריך. החיבור אינו דק אבל חזק בכדי שמצד אחד יוכל להשתחל בקלות דרך הצינור ולא ייתקע ומצד שני, כדי שהכבל הנמשך לא ישתחרר. הסטלבנד מלופף מסביב לגליל פלסטיק שנותן לו עקומה טבעית ומאפשר לו להידחף על ידי דחיפות קלות של הגליל. בצורה כזו ניתן להעביר את החוט דרך צנרות של אוורור, חימום או קירור, צנרת אינסטלציה, בידוד תרמי, מחסום אש וכבלים חשמליים. במידה והחוט נתקע בתוך צנרת, ניתן להשחיל חוט אחר בצד השני על מנת לתפוס אותו ולמשוך אותו, זאת במידה ולאחד החוטים יש קצה עם וו פתוח.

כלי עבודה נוספים לחשמלאים

הסטלבנד, הלא הוא חוט המשיכה, הוא כלי עבודה אחד מיני רבים של החשמלאים. אם תסתכלו על ארגז כלי עבודה של חשמלאי, סביר להניח שלא תכירו את רוב הכלים שיש בו אם כי כמה מהם הם כלים שיש כמעט לכל בעל מקצוע. בין הכלים הכלליים ניתן למצוא: סכין יפנית, מברגים שטוחים ופיליפס, סרטי מדידה, מסורים, מקדחה, מברגה ועוד רבים אחרים. יש גם כלים ייחודיים שיש לחשמלאים והנה רשימה חלקית שלהם: פליירים מבודדים, קטרים מבודדים, לוחץ נעלי כבל מבודד או שלא, לוחצי נעלי כבל ידניים – לחיצת משושה או לחיצת שן, חותכי תיל, חותכי כבל ידניים, מטר מקצועי, מקלפי כבלים וחוטים, חותכי מסילות ותעלות חיווט, מקדחי כוס ומקדחים מדורגים, ציוד לכיפוף ניקוב וחיתוך פסי צבירה, מברגים לא מבודדים, ציוד בטיחות לעבודה במתח גבוה וכמובן, ציוד למדידה שכל חשמלאי עושה בהם שימוש רב כמו בודקי מתח ורציפות, מולטימטר, מכשירי בדיקת תקשורת, טסטרים, מדי טמפרטורה, מצלמות תרמיות ועוד ציוד רב שלא רואים אצל כל איש מקצוע.

לפני הכול – בטיחות

עבודת החשמלאי היא לא עוד עבודה, לא עוד מקצוע שאפשר לעשות בו טעויות שמקסימום יגרמו לאיזה שהוא הפסד כספי ללקוח או לאיש המקצוע. עבודת החשמלאי מטבע הדברים היא עבודה מסוכנת, עבודה שדורשת את הציוד המתאים ובאיכות טובה בכדי שהיא תעבור בשלום. החשמלאי חייב לעבוד בצורה בטוחה ולחשב את צעדיו קדימה כמו גם לבצע את כל הבדיקות הרלוונטיות לפני שהוא מתחיל לעבוד על מנת לוודא שהוא בסביבה בטוחה. מרכיב חשוב בבדיקה הזו הוא שהוא עובד עם ציוד מאושר, תקין ובטוח, מה שיכול להגיע עד רמת המברג שיכול להיות שצריך בידוד בכדי שהוא לא יתחשמל. חשוב לתת את הדעת על כך מה שמוביל אותנו לבחירת החברה ממנה כדאי לקנות את הציוד החשמלי, כשהפרמטר הראשון שצריך לבדוק אצלה הוא האמינות והעמידה בתקנים הדרושים

אמינות ועמידה בתקנים

אם אתם חשמלאים מוסמכים ואתם מחפשים חברה ממנה תקנו את הציוד איתו תעבדו, סביר להניח שאתם לא מחפשים חברה לפרויקט חד פעמי אלא חברה שתוכלו לעבוד איתה באופן קבוע. חברה כזו צריכה להשיג לכם ציוד שעומד בתקנים המחמירים ביותר, בדיוק בגלל הסיבה שהזכרנו – עבודתו הייחודי של החשמלאי שלא יכולה להתפשר על בטיחות. אתם חייבים שזו תהיה חברה עם אמינות גבוהה שאתם יודעים שהיא משווקת לכם רק את המוצרים הטובים ביותר. זו חייבת להיות חברה עם ניסיון רב שתיתן לכם את הטוב ביותר.

פרמטרים נוספים

עוד פרמטרים שצריך לבדוק לפני שמתחילים לעבוד עם חברה שמשווקת רכיבי חשמל לחשמלאים הם דיוק, עמידה בזמנים ושירות לקוחות מצוין. עבודתו של החשמלאי היא עבודה דינאמית מצד אחד אבל מצד שני, היא כזו שאם חסר לו רכיב אחד היא יכולה להיתקע ולהמתין. זו הסיבה שחשוב שהחברה המשווקת תדייק בזמנים להם היא התחייבה ותספק את הטוב ביותר בזמן הקצר ביותר. אם יש לכם המלצות על חברה כזו זה מצוין כי אין כמו המלצות בשביל לבחור את הטובים ביותר וכשמדובר על עבודות חשמל זה עוד יותר קריטי וחשוב לזכור את זה.