מד טמפרטורה

מי מאיתנו לא מכיר את זה – מתחילים להרגיש לא במיטבנו, התיאבון נעלם, מתחילים להרגיש צמרמורת וכאבים בכל הגוף ובסופו של דבר מודדים חום ומגלים שהוא עלה. מד טמפרטורה כזה הוא משהו שהפך כבר מזמן לבנאלי אצל כולנו, והוא בשימוש תדיר אצל כולנו כדי לבחון מהי הטמפרטורה של הגוף שלנו ואם היא גבוהה מידי או נמוכה מידי (האפשרות השנייה נדירה מאוד) נצטרך טיפול.

אבל מד טמפרטורה נמצא בשימוש גם בתעשייה והמכשירים השונים הולכים והופכים למשוכללים יותר ויותר. הם נותנים תוצאות מדויקות ומסייעים במתן מענה לאתגרים שונים. אז הנה כמה דוגמאות למדי טמפרטורה ולמה צריך אותם, איך הם עובדים ומה ניתן לזהות איתם.

מד טמפרטורה לאקווריום

נתחיל מהפשוטים, ומד טמפרטורה לאקווריום הוא דוגמא טובה לכך. דגים כמו כל ייצור חי אחר יכולים לחיות בטווח טמפרטורה מסוים, ואם הוא יהיה גבוה או נמוך יותר הם לא ישרדו. מד טמפרטורה לאקווריום פותר את הבעיה הזו, הוא מודד כל הזמן את הטמפרטורה ומאפשר להחזיק את הדגים בתנאים נוחים להם ובעיקר, שומר על חייהם ובריאותם.

מד טמפרטורה לחללים

יש חללים שונים שהטמפרטורה שבהם יכולה להיות קריטית לרכיבים שקיימים בהם. יש אין ספור דוגמאות לכך ואחת מהן היא של חדר שרתים. שרתים חייבים להיות בטווח טמפרטורה מסוים כמו כל מחשב ואם לא הם ייהרסו או לפחות ייפגעו, וכשיש מד טמפרטורה שמוודא כל הזמן שהיא נמצאת בטווח הנכון, אין חשש. בחדרים כאלו יש לא פעם מזגנים ואמצעי קירור שונים, ואם הם לא עובדים מכל סיבה שהיא ומד הטמפרטורה מזהה את זה, הוא יתריע בכדי שניתן יהיה לטפל במהירות בבעיה לפני שהנזק יהיה משמעותי.

מד טמפרטורה למזון

מד טמפרטורה למזון הוא קריטי, הוא יכול להיות ההבדל בין מזון טוב ואיכותי ובין מזון מקולקל, ויכול להיות גם ההבדל בין הפסד כספי משמעותי לבין איתור בעיה במהירות וטיפול בה. הוא נמצא בחדרי קירור של מזון והוא פועל כל הזמן, ומטרתו היא אחת – לזהות עלייה או ירידה של הטמפרטורה שלא בהתאם למה שצריך להיות, להתריע על כך ולאפשר טיפול מהיר בבעיה. תארו לעצמכם שמערכת הקירור בחדר מלא סחורה מתקלקלת ובעל העסק לא יודע על כך כלום. מהר מאוד המקום יהפוך למפגע תברואתי בעיקר אם יש בו בשר, ואת הכול יהיה צורך לזרוק. זה יכול לגרום לנזק כלכלי עצום ויכול לסבך את בעל העסק עם משרד הבריאות. מד טמפרטורה איכותי ואמין שיוצב במקום יוודא כל הזמן מהי הטמפרטורה ואם יש בעיה הוא יתריע עליה במהירות. כך בעל העסק יוכל להגיב בזמן אמת ויוכל לטפל בבעיה לפני שהנזק הכלכלי יהיה חמור או גרוע מכך, לפני שמישהו בטעות יאכל מהאוכל הזה.

מד טמפרטורה בתעשיית החשמל

בתעשיית החשמל יש לא מעט רכיבים שמתחממים כל הזמן. כל עוד אין בעיה והם מתחממים בהתאם למה שצריך ולא יותר מזה, הכול בסדר. ברגע שהם מתחממים ייתר על המידה יכולה להיות תקלה רצינית והם יכולים להתפוצץ ואף לגרום לשריפה. איך מונעים את זה? פשוט מאוד. עם מד טמפרטורה שנעשה בו שימוש בתעשיית החשמל, מד טמפרטורה שמאפשר מעקב כל הזמן אחרי מה שקורה במערכת. ברגע שיש התחממות קטנה ניתן לטפל מיידית בבעיה, בלי לחכות שהיא תחמיר ואז יהיה קשה הרבה יותר לטפל בה. התוצאה – מניעת נזק כספי עצום, נזק כספי שיכול להיות של אלפי שקלים ואף הרבה יותר מזה.

מד טמפרטורה בתעשיית האינסטלציה

כשהסבא או הסבתא שלנו גילו עובש בקיר או רטיבות, הם היו קוראים מיד לאינסטלטור. האינסטלטור לא באמת היה יודע מאיפה הנזילה בתוך הקיר, מה שהיה מוביל מיד לשבירה של כל הקיר על מנת למצוא את הנזילה. ההשלכות ברורות, היה צורך לעזוב את הבית לכמה ימים, זה היה גורר בלגן רציני וכמובן, העלויות היו בהתאם. היום כבר לא צריך לשבור קירות או מרצפות כדי למצוא מקור נזילה. היום כל מה שצריך לעשות הוא לעשות שימוש במד טמפרטורה שיודע לזהות מרחוק נזילות. איך הוא עושה את זה? לנקודה בה יש נזילה בצינור, יש טמפרטורה מסוימת. ככל שמתרחקים מאותה הנקודה על הקיר הטמפרטורה משתנה, ועם מד טמפרטורה ייעודי מקבלים חיווי איפה יותר קר ואיפה יותר חם. איך זה עוזר? באמצעות מד טמפרטורה כזה אפשר במהירות לדעת איפה בדיוק מקור הנזילה, ופועל יוצא מכך הוא לשבור את הקיר בנקודה אחת ולא לעשות נזק משמעותי. כך ניתן לחסוך המון כסף, לחסוך המון בלגן ולהוריד את רמת כאב הראש במידה ויש נזילה. אין ספק שהיכולת לזהות נזילות באופן נקודתי שינו את עולם האינסטלציה. אם אתם צריכים אינסטלטור כי אתם חושדים שיש לכם נזילה, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לברר אם הוא מגיע עם מכשיר ייעודי, ואם כן, כנראה שהבעיה תתוקן מהר יחסית.

התרעות בעידן המודרני

מד טמפרטורה אם כן אמור לנטר אותה בכל זמן, ואמור לדווח כשיש איזו שהיא בעיה. בעבר, היה צורך לעקוב כל הזמן אחרי מדי הטמפרטורות הללו בכדי לגלות בעיה כמה שיותר בסמוך להיווצרותה. זה היה בעייתי כמובן מכיוון שאם לצורך העניין חדר קירור היה ללא ביקורת במשך סוף שבוע שלם והייתה בעיה כלשהיא, היה ניתן לזהות אותה רק כשמישהו היה נכנס לחלל ובודק את מד הטמפרטורה. היום המכשירים הללו מחוברים לאינטרנט ולסלולר, מה שאומר שאם יש בעיה בעל המקום יקבל על כך התראה מיידית באס.אמ.אס, מייל או כל דרך אחרת דיגיטלית ויוכל לשלוח צוות למקום שיטפל בבעיה במהירות.