מצלמות תרמיות

אנו חיים בעולם מתקדם, עולם בו כל הזמן יש עוד ועוד חידושים, ועוד אמצעים שהופכים את החיים שלנו לנוחים יותר, פשוטים יותר ולעיתים אף זולים יותר. אחת מהן היא המצלמה התרמית שמשנה את הדרך בה אנו מגלים רטיבות. פעם, אם הקיר היה רטוב מעט היינו משערים שיש נזילה, אך לא היינו יכולים לדעת מה מקור הנזילה ואיפה צריך לפתוח את הקיר. מה היינו עושים? (או יותר נכון מה האינסטלטור היה עושה) היינו צריכים לשבור את כל הקיר ולמצוא איפה הבעיה. כך גם אם הצנרת עוברת התקרה וכך גם אם היא הייתה עוברת ברצפה.

התוצאה – נזק רב!

במידה והייתה רטיבות בקיר אם כן, מה שהיה צריך לעשות הוא... לשבור את כל הקיר! לשבירת קיר שלם או יותר מזה יש השלכות. ראשית, זה גורם נזק גדול, נזק שלוקח לא מעט זמן לתקן אותו. אם הבעיה היא בקיר בביתה של משפחה, היא תצטרך לצאת מהבית לכמה ימים בשביל שניתן יהיה לעבוד עליה ולפתור אותה כמו גם להחזיר את הקיר למצבו המקורי. בנוסף, שבירת קיר בשביל איתור תקלה הופך את כל העניין ליקר מאוד. נזילה קטנה יכולה להסתכם בנזק כלכלי אדיר. כמובן שיש את אי הנוחות, את הלכלוך ואת הבלגן, היום אין שום סיבה שזה יקרה ובדיוק בשביל זה יש מצלמות תרמיות.

איך עובדות מצלמות תרמיות?

מצלמות תרמיות כשמן כן הן, עובדות על זיהוי טמפרטורה. למים יש טמפרטורה מסוימת והטמפרטורה במקור הנזילה שונה מהטמפרטורה בשאר הקיר. המצלמה התרמית מזהה שינויי טמפרטורה בתוך הקיר כך שניתן מהר מאוד לגלות מהו המקור של הנזילה. כל מה שצריך הוא לכוון אותה ולקבל חיווי במסך, ומהר מאוד מזהים את הבעיה. מה עושים אחרי שמזהים את מקור הנזילה? האינסטלטור יפתח את הקיר אבל בשטח קטן. הוא יטפל בנזילה וימנע המשך של נזק לקיר, של טחב ושל פטריות. עם מצלמה תרמית אפשר לעשות את זה במהירות ואפשר בתוך זמן קצר לזהות את הבעיה, להתגבר עליה ולטפל בה.

אל תחכו, אפילו לא יום אחד...

יש לא מעט אנשים שמזהים את תחילתה של רטיבות בקיר אבל מחכים. הם מחכים שיקרה איזה שהוא נס, שתיעלם הרטיבות, שהקיר יתייבש או שאיך שהוא הבעיה תסתדר. היא לא. היא לא תסתדר מעצמה ונזילה היא נזילה, והיא כזו שתתרחב ככל שיעבור הזמן. היא תגרום לעובש ולפטריות, היא תגרום לריחות לא נעימים ובעיקר, היא תגרור בסופו של דבר תיקון גדול, תיקון יקר ומשמעותי. רטיבות בתוך הקיר מזמינה חיידקים והיא גם בעיה מאוד לא בריאה. חשוב כמה שיותר מהר להשתלט על הבעיה ולפתור אותה ואסור לחכות איתה גם אל יום אחד. עם מצלמה תרמית הבעיה תזוהה כשהיא עוד קטנה ותטופל במהירות.

שימושים נוספים לטכנולוגיה התרמית

מעבר לזיהוי נזילות במהירות, עם הטכנולוגיה התרמית אפשר לזהות כל כניסה לא רצויה של מים, כפי שציינו בשל הבדלי הטמפרטורות. אך לטכנולוגיה התרמית יש עוד שימושים נוספים והנה כמה מהם:

  • בכיבוי אש – גוף חי פולט חום כל הזמן ולכן הוא ניתן לזיהוי במקומות בהם אי אפשר לראות. כך לדוגמא אם יש בור ויש חשש שיש שם בן אדם חי, עם טכנולוגיה תרמית ניתן לזהות האם יש פליטה של חום ושינוי טמפרטורה. כך גם בשריפות, לעיתים כבאים נכנסים למקומות אפופי עשן. הם עלולים לפספס אנשים חיים ואלו עלולים להיפגע, וגם שם נעשה שימוש בטכנולוגיות תרמיות שיודעות לזהות פליטת חום גוף.
  • ברפואה – בעיקר בתחום האונקולוגי נעשה שימוש בטכנולוגיות התרמיות. הרי צריך לזהות גידולים ולא תמיד ניתן לראות אותם כשהם עוד קטנים, אך עם טכנולוגיה תרמית אפשר לזהות אותם בגלל שהם פולטים חום מעצם היותם מוזנים ביותר כלי דם. כך ישר מזהים את ההבדל בינם לבין שאר הגוף.
  • במערכות חשמל – מערכות חשמל במצבם הטבעי וכשהן עובדות בצורה תקינה לא פולטות חום באופן מיוחד. אך אם יש רכיב כלשהוא שאינו תקין או שיש בעיה כלשהיא, ניתן לזהות אותם עם טכנולוגיה תרמוגרפית בשל החום הרב שנפלט מהם. כך ניתן למנוע בעיות ותקלות מבעוד מועד ועוד לפני שהן מחמירות וכך ניתן גם למנוע אסונות.
  • זיהוי בצבא ובמשטרה – מצלמות תרמיות נמצאות גם בשימוש של הצבא והמשטרה. איתן ניתן לזהות תנועות לא רצויות ואנשים שלא אמורים להיות במקום כלשהוא, והן כלי עזר למצלמות ולאמצעי אבטחה אחרים. בצבא לצורך העניין, המצלמות הללו יכולות להיות מרכיב חשוב בהגנה על הגבולות, כשדמות בלתי רצויה עוברת אותם ומזוהה מיידית.

לא כל אחד יכול לעשות בהן שימוש...

מצלמות תרמיות צריכות להיות בשימוש אך ורק על ידי מי שמוסמך לעבוד איתן. גם אם אתם בטוחים שאתם יודעים איך הן עובדות, מאוד לא מומלץ שתהיו אתם אלו שיסיקו את המסקנות. חשוב לתת לאיש מקצוע לבצע את הבדיקות הרלוונטיות בין אם במערכת החשמל ובין אם בקיר או בכל מקום אחר בשל חשש לנזילה. צריך לדעת איך לעבוד איתן ואיך לזהות את שינויי הטמפרטורה, בכדי להיות כמה שיותר מדויקים בעבודה. זו גם הסיבה שכדאי מאוד שאי שהמקצוע שלכם יהיה עם ניסיון. שהוא יידע איך עובדים עם המצלמות הללו ויוכל למקד את הטיפול בבעיה בלי לשבור את הקיר.

מצלמות תרמיות הן אחד מההמצאות הגאוניות של העידן המודרני. הן שימושיות מאוד וחוסכות המון כסף, בלגן וכאב ראש למי שצריך אותן. רק תפעול נכון שלהם יאפשר להפיק מהן את המירב ובבואכם לפנות לאיש מקצוע בגלל נזילה, כדאי שתבדקו איתו איך הוא עומד לאתר את מקור הנזילה.