מגר - שימושים ותועלות של מכשירי מדידת מתח ובידוד

מגר- שימושים ותועלות של מכשירי מדידת מתח ובידוד

תעשיית מוצרי החשמל והאלקטרוניקה מגלגלת עשרות מיליארדי שקלים בשנה בעולם כולו ומספקת מוצרי קדמה, נוחות ואיכות חיים לצד טכנולוגיות רפואיות, מוצרים לפיתוח ולייצור ומוצרים ביתיים למשתמש הפרטי.

מוצרי החשמל והאלקטרוניקה כפופים לסטנדרטים ותקנית מחמירים של בטיחות, כאשר מערך של מרכיבים משפיעים זה על פעולתו של זה עד ליצירת המטרה הסופית של המכשיר, תוך ניצול אנרגיית החשמל המוקצית לה.

בין אם מדובר במכונת כביסה, מכונה תעשייתית או מדפסת ביתית, דיוק בתהליך ההולכה של החשמל ושמירה על רמת בידוד גבוהה של המרכיבים מהווה תהליך ייצור המספק איכות לצד בטיחות.

על מנת לייצר רמת בידוד גבוהה ושליטה בהולכה החשמלית של המוצר נעשה שימוש בחומרים מבודדים דוגמת דוגמת גומי או פלסטיק, אשר באמצעותם מייצרים מעטפת לחיווטי החשמל ומאפשרים יצירה של רמת מולכות חשמלית נמוכה ומעבר של זרם בעוצמה מופחתת מאוד.

אחד המוצרים האפקטיביים והחשובים בתעשיית מוצרי החשמל הוא מגר - מכשיר מדידה המבצע בדיקה לרמת הבידוד ולרמת רציפות הזרם והכיול במכשירים חשמליים.

מגר משמש הן את תעשיית הייצור כחלק בלתי נפרד מסדרת בדיקות בקרת איכות ובטיחות של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה טרם שיווקם בשוק החופשי, והן את תעשיית התיקונים - לחברות המספקות שירותי טכנאי, אחריות ותיקונים של מכשירי חשמל ואלקטרוניקה.

מכשיר מגר קיים במגוון גדלים ותצורות וניתן לרכישה גם כמכשיר קטן ונייד ועל כן ניתן לשימוש גם בבדיקות מעבדה וגם בבדיקות ותיקונים בבית הלקוח.

בדיקות מכשירי מגר ומדידות הארקה במבנים

מערכת ההארקה מהווה רכיב חשוב במתקנים ובמבנים הכוללים מערכת חשמל, ומסננת לכל המערכות חשמל בעיקר לאלו המוגנות מפני הארקה או איפוס.

בזכות מכשירי מדידה מדויקים ומתקדמים נקבעת תקינות המתקן ומאושר החיבור למערכת אספקת החשמל כחוק.

חשוב לדעת כי ערך ההתנגדות משפיע על רמת ההגנה של כלל המבנה מפני סכנות ותקלות במערכת החשמל. החוק מחייב ביצוע בדיקות מקיפות להבטחת הארקה מורשית ומדדים הקבועים בו על פי אופי המבנה.

שלושת מרכיבים מאפיינים את ההתנגדות הכוללת של ההארקה ומחייבים מדידה ושמירה על ערכים מדויקים:

התנגדות הנוצרת על ידי החלק המתכתי של מסלול ההארקה לרבות אלקטרודת ההארקה.

התנגדות הנוצרת באמצעות מגע בין אלקטרודות ההארקה לבין התשתית והאדמה עליה היא יושבת.

התנגדות המסה הכללית של האדמה כלפי אלקטרודת ההארקה.

מכשירי מגר מתקדמים מאפשרים מדידה ובדיקה של התנגדות האדמה בשיטות שונות, כל ידי הצבת אלקטרודות ומדידה באמצעות צבת זרם.

מגר אנלוגי או דיגיטלי

מכשיר מגר הוא מכשיר חשוב ומהווה ציוד בסיסי בידיו של כל חשמלאי ובמעבדות טיפול ותיקון במוצרי חשמל. קיימים עשרות מוצרי מגר, כאשר אלה בחלקם מספקים מענה בסיסי לבדיקת הבידוד או זליגת הזרם בין המוליכים השונים או כלפי האדמה (במבנים) , ואילו המתקדמים שבהם מספקים לצד הבדיקה גם בדיקות נוספות בניהן בדיקות הארקות, ממסרי פחת, מצלמות טרמיות ומדי טמפרטורה ואחרים.

לצורך בדיקה בסיסית לטיפול בתקלה במכשיר ביתי ניתן להסתפק בשימוש במגר פשוט לתפעול וזול לרכישה, כאשר זה מעניק תוצאה מדויקת למדי על פי כמות הוולט הנדרשת למכשיר ומערך החשמל הביתי המזין אותו. מגר אנלוגי במרבית המקרים גם יספק מדידת מתח מסוג AC  ותוצאתו תהווה תוצאה קבילה ומדויקת.

יחד עם זאת, לבדיקות בטיחות ובקרת איכות שלא לצורך טיפול בתקלה, ולטיפול במכשירים ומערכות חשמל בעלות עוצמה גבוהה מומלץ לבחור במגר הדיגיטלי המספק מספר בדיקות במכשיר אחד, צג דיגיטלי חכם להצגת התוצאות ולמכשירים המתקדמים שבנמצא גם תקשורת מסר והעברת נתונים ממוחשבת לתיעוד.

חשוב לדעת כי למרות חשיבותו מכשיר מסוג מגר לבדיקת איכות הבידוד ועוצמות ההולכה החשמלית מדובר במכשירים במחיר השווה לכל נפש וניתן להשיג מכשירים מתקדמים, חכמים ויעילים בעלויות סבירות.

בחירת מגר - חשוב לדעת

בבחירה של מגר ככלי עבודה למדידת איכות הבידוד וההולכה החשמלית במכשירים חשוב לבחור במוצר איכותי, אמין ומדויק, וזאת לצד התאמה בין המכשיר ויכולות הביצוע שלו למטרה לשמה נרכש ולתחום העיסוק.

  • מותג מוכר - בתחום מכשירי הבטיחות בכלל ומכשירי בקרה ומדידה חשמליים בפרט לא מומלץ להתפשר על יצרנים עלומי שם. קיימים בשוק לא מעט יצרנים מוכרים ובעלי מוניטין, המספקים אחריות מלאה, שירות והכוונה ומהווים כתובת אמינה לטיפול בכל מקרה של תקלה. גם במחיר גבוה יותר של המכשיר מומלץ לבחור ביצרן מוכר ואמין, למכשירי מגר ומכשירי מדידה אחרים בתחום החשמל.
  • התאמה - קיימים מכשירי מגר פשוטים לתפעול ולשימוש בעלי יכולות בסיסיות למדידת מתח ותנאי בידוד, אשר עלותם נאמדת במאות שקלים בודדים. לצדם ניתן למצוא מכשירי מגר דיגיטליים, מתקדמים טכנולוגית בעלי מגוון יישומים אפקטיביים לשימוש. מכשירי מגר ומדידה של פרמטרים נוספים במוצרי ובמערכות חשמל יש לבחור בהתאמה מדויקת לצורך ולאופי השימוש.
  • גודל המכשיר - את גודל מכשיר המגר יש לבחור על פי אופי השימוש והייעוד לחשמלאים העובדים בתנאי שטח מומלץ לבחור במכשירי מגר קומפקטיים, ניידים ונוחים לאריזה ושינוע. חשוב לבחור במכשיר המגיע במארז שטוח אשר משמר תפקוד המכשיר ואינו מאפשר פגיעה ברכיבים האלקטרונים העדינים או במסך הדיגיטלי המשמש לצורך תצוגת הנתונים.
  • כיול - חשוב לבחור במכשירים אשר עברו כיול ופיקוח מלא ומגיעים עם תעודת כיול.
  • תקן - בתחום מכשירי החשמל והבטיחות אין להתפשר על מכשירים אשר אינם נושאים תו תקן מורשה בתחום. התקן המוביל והמחמיר במדינת ישראל הוא תקן ISO 9001 - תקן הניתן על ידי מכון התקנים הישראלי ושואב את הפרמטרים המחמירים אותם הוא בודק מתקנים בינלאומיים מוכרים של מכוני תקנים מוכרים ובעלי מוניטין בעולם. תקן זה מתייחס אל מערכת ניהול איכות ומבטיח כי המוצר מיוצר על פי מודל להבטחת איכות בתכנון, פיתוח, ייצור, התקנה, שירות ותחזוקה.