מגן ברקים - פתרון יעיל או מוצר מיותר?

הטכנולוגיות החדשניות והקדמה הטכנולוגית יצרו מכשירים חשמליים ואלקטרוניים רבים, חלקם במטרה להגן מסכנות שונות. אחד החששות מפני הסיכונים למכשירים אלה טמון במזג האוויר הישראלי. למרות שהחורף בישראל קצר במיוחד, הוא טומן בחובו תופעות טבע רבות בניהן ברקים ורעמים.

הברק מוגדר כתופעה אקלימית של זריקת זרם חשמלי שנפרק מן העננים והשלכתו אל כדור הארץ. הברק נע במהירות האור כאשר ענני סערה צוברים מטען חשמלי שלילי תוך חיכוך המשחרר את האלקטרוניים מהאטומים. בשל המרחק אותו הוא עובר ובשל מבנה כדור הארץ והאנושות, המקדים מבנים, עצים ועצמים לבני אדם, במרבית המקרים הגעתו של הברק אינה מהווה סכנה של ממש (אם כי ההיסטוריה ידעה מקרים של מוות אנושי כתוצאה מפגיעה ישירה של מכת ברק).

יחד עם זאת, מכשירי החשמל והאלקטרוניקה המחוברים למערך החשמל בבית עשויים לחוות פגיעה של ממש במקרה של פגיעת מכת ברק. פגיעה כזאת במבנה תביא ליצירת זרם חשמלי גבוה אשר מתפשט במוליכים הקיימים בו, בעיקר בחיווטי חשמל ותקשורת, ויוצרת בהם אספקה של מתח גבוה בטווח זמן קצר. מרבית סוגי המוצרים החשמליים והציוד האלקטרוני, לרבות מחשבים נייחים או ניידים המחוברים לחשמל, עשויים לגלות רגישות לשינויים הקיצוניים באספקת המתח החשמלי, ועשויים להינזק כתוצאה מפגיעה שכזאת.

מגן ברקים הוא מוצר פשוט להתקנה וליישום, הנמכר בכל חנות מוצרי חשמל ומבטיח הגנה על המכשירים החשמליים היקרים בבית, במחיר חד פעמי השווה לכל נפש. אולם האם באמת מכשיר כזה יספק הגנה מלאה? כיצד ניתן למדוד הגנה זו? ומהי בעצם יעילותו?

נבחן שלושה סוגים של מגן ברקים:

  • מגן ברקים למבנים - כליא ברק: מגן ברקים זה אינו מיועד למכשיר בודד או מספר מכשירים אם כי מהווה מוליך חשמלי אשר נמצא מעל המבנה בעל יכולת הארקה, מבצע פריקה של המטען החשמלי אותו הוא כולא מן הברק החי, ומבצע פריקה אל האדמה. פעולה זו מגנה על המבנה אשר ספג פגיעת ברק ישירה מהיווצרות של שריפה או נזק אחר. מגן ברקים למבנים נחשב ליעיל ואף מומלץ, קבלנים רבים נוהגים להתקין אותו על גבי המבנים, ובמקרה שלא הותקן כזה על ידי הקבלן המבצע יכולים הדיירים ו/או בעלי הבניין להתקין כזה באופן עצמאי באמצעות חשמלאי מוסמך.
  • מגן ברקים אישי - מגן ברקים אישי הוא למעשה מפסק חשמלי מתקדם המתחבר למפסק הסטנדרטי הקיים במבנה ואליו מחובר המוצר החשמלי המיועד למיגון. מוצר זה מספק הגנה בפני נחשולי מתח וברקים, כאשר בכוחו לזהות נפילות מתח ובמקרה כזה המפסק מנתק את המוצר החשמלי מן המתח ויוצר השהייה בת דקות ספורות (בהתאם לסוג מגן הברקים ולהגדרותיו) לפני שייווצר חיבור מחדש. מגן ברקים זה מבצע ניתוק אחראי ללא אובדן של חומרים המצויים במכשיר (דוגמת זיכרון במכשירי מדיה ודיגיטל).
  • מגן ברקים-מייצב מתח - מוצר מתקדם יותר ממגני הברקים הנעוצים בשקע הקיר ומהווים מייצב מתח גם במקרים של נפילות מתח רגעיות אשר אינן נוגעות דווקא למכת ברק (נפילות חשמל כתוצאה ממזג האוויר או מסיבות אחרות, קצר שנגרם כתוצאה מליקוי במערך החשמל הביתי או כתוצאה מקיום מכשיר חשמלי פגום). ההספק החשמלי של מייצב המתח כפול מן ההספק של מכשירי אל הפסק הביתי והוא עומד על 1000 וולט לרוב.

המייצב כולל מייצב AVR  אשר מאפשר העלאה של מתח רשת נמוך במקרה הצורך ושמירה על מתח אחיד ותקין.

ככלל, בשלושת המקרים, מדובר במוצרים בעלי יעילות גבוהה המסייעים בהגנה על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה משינויי מתח הנובעים מסיבות רבות, כאשר מכת ברק היא רק אחת מהן. חשוב לציין כי דווקא החיפוש אחר מגן ברקים - ככלי יעיל להגנה ולהתמודדות עם התופעה האקלימית מציגים יכולת מוגבלת בלבד, ואינם מבטיחים הגנה מלאה במקרה של פגיעה ישירה של ברק - וזאת בכל העוצמות וכמות המתח החשמלי הגבוהות אותן הוא פורק. לתופעה זו יעיל במיוחד ומחייב מגן ברק למבנים המותקן על גג המבנה. מכשירים ביתיים אחרים יכולים לספק מיגון חלקי לתופעה זו, אולם מסייעים מאוד בכל סוגי נפילות המתח האחרות הקיימות במבנים.

בעבור אילו מכשירים חשמליים מומלץ להשתמש במגן ברקים?

ככלל, כל מכשיר חשמלי עשוי להיפגע כתוצאה מנפילת מתח גבוה, בין אם בשל פגיעת ברק ובין אם מסיבות אחרות. הכדאיות ברכישת מגן ברקים טמונה הן בערך הכלכלי של המכשיר והן בחשיבותו. נהוג לרכוש מוצרים אלה בעבור המקרר הביתי, המחשב, טלוויזיות LCD  ומזגנים, וזאת בשל מחירם הגבוה יחסית של מוצרים אלה. למוצרים קטנים דוגמת מכונת קפה, מיקרוגל וכדומה אין כדאיות כלכלית ברכישת המיגון, שמחירו דומה למחירם לעתים.

רכישת מוצרי חשמל - המלצות

בין אם מדובר במכשירי מגן ברקים ובין אם במכשירי מיגון אחרים, בתחום החשמל אין להתפשר על פחות מיצרנים מוכרים ובעלי מוניטין. יצרנים עלומי שם ממדינות המזרח הרחוק לא תמיד יספקו את אותה האיכות והבטיחות שמספקים יצרנים מוכרים ואחראים, ובוודאי שלא את המענה והכתובת במקרה של בעיה.

מומלץ לרכוש מוצרים אשר נושאים תו תקן בלבד. בישראל תו התקן ניתן על ידי מכון התקנים הישראלי ומחולק על י פרמטרים של איכות, שירות ובטיחות, בסטנדרטים מחמירים במיוחד. ברכישה של מוצר בעל תו תקן זר (אירופאי או אמריקאי) יש לבחון טרם הרכישה את משמעות ואמינות תו התקן המוגדר.

מומלץ לרכוש מכשירים מחברות ישראליות בלבד, גם כאשר מדובר במוצרי ייבוא, שכן היבואן לוקח אחריות על מתן השירות למוצר, כמו גם על סינון ושיווק של מוצרי איכות. מוצרים הנרכשים בישראל גם יגיעו עם תפריטים בעברית ושירות מלא של המשווק.