לוחץ נעלי כבל, מכשירי מדידה ואביזרים נוספים בתעשיית החשמל

עולם החשמל טומן בחובו עבודות רבות, בדיקות שונות ותחזוקה שוטפת אשר כל אלה מחייבים שימוש בכלי עבודה מקצועיים, בטיחותיים ומדויקים. בין סדרות המוצרים הרבות ניתן למצוא מוצרים המחולקים על פי קטגוריות, אשר נועדו לסייע בהתמצאות ובבחירה:

  • מוצרי בקרה ואוטומציה - תחזוקה וטיפול במערכות אוטומטיות המהוות מוקד שליטה בציוד, באמצעות חיבורים חשמליים ואלקטרוניים.
  • נתיכים ואביזרים - תפקידו של הנתיך במעגל החשמלי הוא להגן על המעגל החשמלי ולנתק את הזרם אליו בשעת תקלה. נתיך שרוף עשוי לגרום להעלאת עוצמות מעבר הזרם למאות ואלפי אמפרים ולגרום לשריפה. מסיבה זו תכנון המעגל באמצעות נתיכים ואביזרים הוא חשוב ולא פחות תחזוקה והחלפה של מתיכים שרופים ואביזרים פגומים. ניתן למצוא בחברות המקצועיות נתיכי אולטרא, נתיכים גליליים, פיוזים תעשייתיים, נתיכים למתח גבוה ואחרים.
  • ציוד ללוחות חשמל - ממסרים, טיימרים, מודדים דיגיטליים, נורות סימון ללוח, לחצנים ומפסקים, מאווררים, משני זרם, פנלים, פנלמטרים, מוני חשמל, מפסקי זרם חצי אוטומטיים, קבלים גליליים, דימרים - אלו רק חלק מיחידות מוצרים המהווים את לוח החשמל ונדרשים לתחזוקתו. נדרשת היכרות מעמיקה עם המוצרים השונים ומאפייניהם.
  • שקעים ותקעים - יחידות חיבור ובסיס אשר מותאמות למבנה ולמכשירים השונים, אינטרלוקים, מהדקי כתף, רבי פינים ומהדקים קרמיים.
  • ציוד בקרה והתראה - במכשירי חשמל ומוצרי אלקטרוניקה רבים משולבות נורות, זמזמים וכלים נוספים להתראה ובקרה על פעילות המכשיר וביצוע פעולות בו. מפסקי משיכה, מפסקי גבול, דוושות רגל, רמזורים, מנורות, צופרים, וגלאים למטרות שונות.
  • כלי עבודה לעבודות חשמל - חשמלאים הפועלים בשטח נושאים עמם ציוד עבודה נייד, קל ומתקדם אשר מאפשר להם ביצוע בדיקות במקום, חדירה לעומק התשתית של המוצרים וטיפול בתקלות, ללא הצורך לנייד כל מכשיר אל מעבדת השירות. בין המכשירים הבולטים ניתן למצוא:
  • מכשירי מגר - מכשירי מדידה לאיכות הבידוד ועוצמות ההולכה של זרם חשמלי במכשיר. מכשירי מגר לבדיקה של הארקה.
  • לוחץ נעלי כבל - מערכות חשמליות ומכשירים חשמליים בנויים בעיקרם על כבלים המעבירים זרם חשמלי מיחידה אחת לאחרת. חיבור הכבלים זה לזה או ליחידות אחרות במכשיר מתבצע באמצעות נעלי כבל - יחידות נעילה מסוגים שונים. לוחץ נעלי כבל הוא מכשיר הידראולי (במרבית הסוגים), אשר מספק את היכולת להפעיל לחץ ברמה מדויקת על נעל הכבל ומועל את החיבור ברמת הדיוק הגבוהה ביותר. הפעלת לחץ נמוך מדי עלולה להביא לרפיון הכבל ולהתנתקותו ואילו הפעלת לחץ גבוה מדי עשויה לגרום נזק לכבל ולרכיבים השונים. לוחץ נעלי כבל הוא מכשיר נייד הניתן לנשיאה, משקלו עומד על ק"ג בודדים (מומלץ לבחור במוצר לוחץ נעלי כבל עד ארבעה ק"ג), הוא פועל באמצעות סוללה וכולל תאורה באמצעות נורת לד המאפשרת בחינה וראיה גם של חלקים חשוכים ובלתי נגישים. שימוש במכשיר לוחץ נעלי כבל מיועד לחשמלאים מורשים ומוסמכים בלבד, כמו גם הבחירה במכשיר מתוך מגוון מכשירים מתקדמים בתחום. הבחירה הראשונה היא בין לוחץ נעלי כבל מבודדות לבין לוחץ נעלי כבל שאינן מבודדות- הפער במחיר בין שני המכשירים אינו מבוטל, כאשר גם נעלי כבל אשר אינן מבודדות זוכות בסופו של דבר למעטפת בידוד בזמן העבודה, באמצעות סרט בידוד. לוחץ נעלי כבל מבודדות יספק רמת בטיחות גבוהה יותר, המקטין את הסיכוי למגע מקרי במוליכים.
  • חותכי כבלים - למטרת ביצוע פעולה הפוכה מזו של לוחץ נעלי כבל, קיימים חותכי הכבלים המקצועיים המותאמים לעבודה במערכות ומוצרי חשמל. קיימים חותכי כבלים ידניים, חותכי כבלים הידראוליים וחשמליים, חותכי תילי פלדה ואחרים.
  • טבעים - טבעים, טבעות, בקים, אומים, כל אלו שמות לחידות מתכת מוטבעות מאלומיניום ומנחושת המהוות חלק מתהליך ההובלה של הזרם החשמלי ונעילת הרכיב לכבל או ליחידות נוספות. כל חשמלאי חייב להכיר את הטבעים השונים, התאמתם למוצרים ולכבלים ואופן העבודה עמם. מדובר במוצר פשוט יחסית, המאבזר כל ארגז כלים של חשמלאי מוסמך, ומחירם שווה לכל נפש. חשוב להכיר את החומרים והתאמתם על פי צורך.

ציוד חשמלי באינטרנט - האם מומלץ?

רכישה ברשת הפכה כבר מזמן לחלק מחיי היום יום של כולנו, פרטיים ובעלי מקצוע. לרכישה ברשת ישנם יתרונות רבים, במקרים רבים עלויות מוזלות (כתוצאה מחיסכון באחזקת חנות פיזית), זמינות המידע אודות המוצרים וחוקים המגנים על הצרכן מפני מרמה או ליקויים אחרים. חוקים ויתרונות אלו רלוונטיים ברכישה ברשת דווקא מחברות מקומיות מוכרות, ופחות בטוחים ברכישה מאתרים בינלאומיים זרים העוסקים לא אחת בשיווק חיקויים ללא אבא ואמא. ניתן ומומלץ לערוך רכישת קניות מסודרת על פי צורך, לחשמלאי המתחיל, ולערוך את הקניה תוך ליווי וייעוץ של אנשי מקצוע בתחום, בין אם בחנות פרונטלית ובין אם ברשת.

מוצרי מותג- האם יש משמעות ליצרן בתחום מוצרי תחזוקת חשמל?

תחום החשמל - ייצור, התקנה, תחזוקה, תיקון, במעבדות או בתנאי שטח- חשיבות השימוש במוצרים איכותיים ובטיחותיים היא מכרעת. קיימים מספר יצרנים מובילים בעולם בתחומי מכשירי המדידה והבקרה, לוחץ נעלי כבל ואביזרים משלימים, ומומלץ לרכוש מוצרים אלה מבית יצרן מוכר ובעל מוניטין בלבד. גם במחיר גבוה יותר מדובר בתחום עיסוק שאינו מאפשר פשרות, שמחירן הן במוניטין של איש המקצוע והן בבטיחות בעבודה עלול להיות גבוה.

אחריות

ברכישת מכשירים ומוצרים מיצרנים מוכרים תזכו גם לאחריות היצרן. מאחר ובמרבית המקרים מדובר ביצרנים זרים (ממדינות אירופה ו/או ארה"ב) חשוב לשאול ולברר מה כוללת האחריות וכיצד תמומש האחריות במקרה הצורך. אחריות היצרן מתייחסת לרוב לכלל הרכיבים האלקטרוניים שבמכשיר ואינה מכסה נזק שנגרם כתוצאה מנפילה, שבר או שימוש לא נאות במכשיר. חשוב לרכוש מוצרי בדיקה וטיפול במערכת חשמל מחברה ישראלית, מקצועית ויציבה אשר מספקת מענה מהיר ויסודי במקרה של פגם במוצר.