סוגי סטלבנד וההבדלים ביניהם

סוגי סטלבנד וההבדלים ביניהם

אם יצא לכם לחווט פעם בעצמכם בבית, אתם בטח מכירים את חוטי ההשחלה, שמכונים בכינויים רבים ושונים, כמו שטלבנד, סטלבנד, שטולבנד או סטולבנד (שכולם שיבושים של ה- Stahl Band הגרמני), חוטי משיכה, סרטי משיכה, חוט השחלה, Draw wires או Draw tapes. את השם המקורי ביותר, אגב, העניקו להם דוברי האנגלית, המכנים אותם Fish Tapes, על שום פעולת הדיג שאם חייבים לבצע כדי למשוך את החוט דרך הצינור, שבסופה, תוכלו למשוך את החוט בחזרה אליכם ואיתו, יופיע גם קצה הכבל הנכסף. ההיסטוריה של הסטלבנד לוטה בערפל, אבל אין ספק כי מדובר בלא פחות מכלי גאוני, שמשמש חשמלאים ואנשי תשתיות קוויות אחרות, לצורך חיווט וחיווט מחדש דרך תעלות קיימות. למעשה, בעקרון, מדובר בחוט ארוך ודק שבקצהו תופסן כלשהו, אבל מכאן, מתחילים להתפצל הסטלבנדס לסוגים שונים.

סטלבנד עשויים מניילון ופרלון

סטלבנדס אלה נמצאים בשימוש נרחב בשל עלות התועלת שלהם ויכולת השימוש שלהם במגוון תחומי העיסוק. ההבדל העיקרי בין הניילון לפרלון טמון בחומר. ניילון עשוי Hexamethylendiamin בעוד פרלון עשוי Caprolactam. שני סוגי הסטלבנד מוגבלים לעבודה במקרים בהם אין צורך בהפעלת כוח. בנוסף, יש להם התנגדות מוגברת לחיכוך והבלאי שלהם גבוה יותר מסטלבנדס אחרים, למשל. סטלבנדס עשויים מפלדה או סטלבנדס מפוליאסטר. יחד עם זאת, בפעילויות קצרות ומזדמנות, הם יכולים לשמש אתכם בהצלחה.

סטלבנד עשוי פלדה

סטלבנדס מפלדה חזקים מאד ומשלבים גמישות גבוהה ועמידות. כך שהם מתאימים באופן מושלם למשימות רציניות של תעלות ארוכות.

הערה: עקב מוליכותם (פלדה היא מתכת, אחרי הכל) יש להימנע מכל מגע של הסטלבנד עם מוליך או מקור מתח, מה שעלול לסבך את העבודה עם צנרת חשמל ישנה וחשופה במקומות מסוימים.

סטלבנדס מפיברגלס

סטלבנדס אלה עשויים מסיבי זכוכית בודדים המשולבים בפוליאסטר אלסטי. התהליך סופג את מתח הפנים ואת מתח הכיפוף. ציפוי עמיד בשחיקה גבוהה של פוליפרופילן משמש לציפוי בעל חיכוך נמוך המפחית את ההתנגדות העת חיכוך.

סטלבנדס עשויים פיברגלס עמידים בלחץ גבוה מאד, ולכן, הם הסטלבנד המועדף להתקנה של כבלי תקשורת וכבלי תקשורת נתונים. ניתן להתאים אותם לדרישות האינדיבידואליות באתר העבודה, למשל. ככל שכבל הפיברגלס עבה יותר, כך עמידותו בלחצים היא טובה יותר.

הערה: בעת משיכה או דחיפה, יש ​​להימנע מיצירת זוויות בכבל, כל כיפוף מופרז עלול להרוס את הסטלבנד.

סופיות עשויות פיברגלס (Fibreglass Fish Sticks)

סופיות עשויות פיברגלס מאפשרות דחיפה בלחץ גבוה מאד ומאפשרות משיכה קלה, דחיפה והשחלה של כבלים ברצפות צפות, תקרות חלולות, קירות ותקרות גבס שבהם אין צנרת. שילוב שלהם עם סטלבנד מאפשר פעולה מדויקת גם על פני מרחקים ארוכים. קיימים אביזרים רבים כגון מנורת LED, מגנטים או ווים מיוחדים, שמשלימים את המערכת.

סטלבנדס מפוליאסטר

סטלבנדס מפוליאסטר גמישים מאד. הגימורים שלהם ברמה גבוהה, יש להם חיכוך נמוך מאד, והם גם כמעט בלתי שבירים. העמידות שלהם לשבירה עולה ככל שקוטר הכבל גדל. מלבד עמידות גבוהה בשבירה גבוהה סטלבנד כזה יציע גם יציבות בדחיפה, מה שמאפשר פעולה גם במקרה של שינויים בכיוון הולכת הכבל (למשל, תחילה דחיפה ואח"כ משיכה) למרחקים ארוכים.

הערה: הנקודה החלשה ביותר של סטלבנדס עשויים פוליאסטר הוא העינית המחוברת לכבל ונושאת בלחץ. לרוב, עמידות חיבור כזה הוא בדרך כלל מתחת לעומס בו עומד הסטלבנד.

עצות מעשיות להשחלת כבל

כדי להבטיח פעולה חלקה ויעילה, בצירוף לסטלבנד מוצעים לכם אביזרי עזר שונים:

מתקן משיכת סטלבנד מפעיל כוח נוסף, בעת פעולות המשיכה או הדחיפה. שימוש בו מקטין את הלחץ על הידיים ואפשר הגברת היעילות, קצב הפעילות וההספק לאדם.

סופיות שונות - O, S, e, סופית מפלסת (חסרת עין, לדחיפה ופילוס נתיב), סופית מפוצלת (המאפשרת השחלת יותר מכבל אחד בהשחלה אחת).

בסטלבנדים מסוימים, ניתן להחליף את הסופיות (העיניות) של הסטלבנד לפי הצורך באתר, כך שלא תצטרכו להשתמש בסופית שאיננה מתאימה לכם.

חומרי סיכה - קצף סיכוך או קרם. שימוש בסיכוך על הכבל יכול להפחית באופן משמעותי את התנגדות החיכוך (עד לכ-80%). יש לשים לב כי החומר מיועד אכן לסטלבנד ואיננו מכיל חומרים אשר מצטברים בתעלות, מתגבשים וסותמים אותן או חומרים העלולים לפגוע בציפוי של הכבלים המושחלים.

לסיכום

סטלבנד מהווה כלי עזר יעיל לפרישת תשתיות כבלים שונות, תקשורת, תקשורת נתונים, קווי טלפון, חשמל וכד'. בחירת הכלי המתאים לעבודה יכולה למקסם את היעילות המופקת ממנו ולצמצם באופן ניכר את הזמן והכוח שתצטרכו להשקיע במשימת ההשחלה. היות ומדובר בכלי שעלותו ועלות מוצריו נמוכה והוא שימושי מאד, רצוי להחזיק בכל עת בארגז הכלים יותר מסטלבנד אחד, על מנת שיתאפשר לכם לבחור תמיד את הכלי הנכון. יתרה מכך, מאחר ומדובר בכלי חיוני, הקפידו לשריין לעצמכם כלי נוסף חלופי, על מנת שאם, במידה וקורה משהו בעת ההשחלה, תוכלו להמשיך בעבודתכם ללא הפרעה, ורק בסופו של יום העבודה לרכוש אחד נוסף. מומלץ גם להמשיך ולעקוב אחרי ההתפתחויות בתחום, מכיוון שהטכנולוגיות ממשיכות להתפתח, ובכל יום גדל היצע הסטלבנדס והאביזרים הנלווים להם המוצעים לרכישה בחנויות.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.