כלי עבודה נפוצים של חשמלאים

כלי עבודה נפוצים של חשמלאים

האמת היא, שחשמלאים ותיקים מספרים, כי עד לפני מספר עשורים, הכלי החיוני ביותר עבור חשמלאים היה הטסטר, אשר גם שימש כמברג. את שאר הכלים, לקח החשמלאי בהשאלה מבעלי מקצוע אחרים - בנאים, נגרים וכד'. אבל, עם השנים ועם התרחבות מבחר תפקידיהם של החשמלאים, כל חשמלאי נדרש להחזיק בהישג יד מבחר של כלי עבודה נפוצים של חשמלאים, על מנת שלא יצטרך להסתמך על הימצאותו של בנאי או נגר בסביבה. אבל, אם נחשוב על זה לעומק, כלי העבודה היחידים המיועדים אך ורק לחשמלאים הם מודדי המתח, המבודדים למיניהם והכלים אשר מיועדים במיוחד לכבלי חשמל ולא יתאימו לסוגי כבילה אחרים. כל שאר הכלים שבארגז הכלים של החשמלאים יכלו, בקלות רבה, להימצא גם בארגז הכלים של כל בעל מקצוע יסודי ורציני אחר.
כלי עבודה לחשמלאים

כלי עבודה נפוצים של חשמלאים שמיוחדים רק לחשמלאים

סרטי בידוד ואיזולירבאנדים - למרות שסרטי בידוד עשויים לשרת גם אנשי מקצוע אחרים (כמו מחווטים ואנשי פרישת תשתיות אחרים), אותו סרט בידוד שאנחנו מדברים עליו מיועד לבידוד כבלי חשמל במיוחד, אחרת, היינו יכולים להסתפק בסרטים דביקים אחרים, כמו מסקינג טייפ עשוי נייר או סרט טפלון (כמו שעושים שרברבים, למשל).

מקלף חוטי חשמל - אחת המלאכות השנואות על חשמלאים של העבר הייתה "גילוח" ציפוי הפלסטיק מעל חוטי החשמל וחשיפתם לצורך חיווט, חיבור מחדש או חיבור ל"שוקולדים". לפני המצאתו של המכשיר הזה, חשמלאים "גילחו" את חוטי החשמל עם סכינים יפניות, סכיני גילוח וגם קאטרים, שבד"כ הצריכו עין טובה ויד יציבה במיוחד, אחרת, חצי מסיבי הנחושת היו יורדים יחד עם הפלסטיק והיה צורך להתחיל את כל הסיפור מחדש (קצת בעייתי כשאתה עובד עם מערכת חשמל ביתית, והכל על הקשקש, כשאין לך יותר מידי אורך חוט שאתה יכול לבזבז על מספר ניסיונות חשיפה).

ציוד בטיחות לעובדים במתח גבוה - ברור שעבודה בחשמל ובמיוחד במתח גבוה, דורשת אמצעי בטיחות מיוחדים הייעודיים להגנה מפני מתח. בארגז כלים של חשמלאי כזה תוכלו למצוא כפפות גומי מבודדות (שדרגת הבידוד שלהן מתאימה לטווחי המתח איתם הוא עובד), וציוד עזר לכפפות (כמו קופסת אחסון מיוחדת ובודק כפפות פנאומטי, שמטרתו לוודא כי הכפפות אכן מבודדות כהלכה). כמו כן, תוכלו למצוא גם משקפי מגן וקסדה עם מגן פנים, שמתאימה לעבודה עם חשמל.

מדים ומודדים - הזכרנו בהתחלה? אם כן, כאן באמת מגיע המבחר הגדול והייעודי המתאים לחשמלאים. בודקי מתח בשקעים בנעיצה (Plug in Circuit Tester) גלאי מתח רשת AC ללא מגע (שנקרא גם Tick Tester), וולטמטרים, מולטי-מטרים, טסטרים (Specialized Voltage Tester), אבו-מטרים, אמפר-מטרים, מכשירים למדידת הארקה, בודקי מתח בציוד מטלטל ובלוחות חשמל וכן הלאה. הכל על פי דרגת רישיונו של החשמלאי ותחום העיסוק שלו.

סטלבנדים - כמו סרטי הבידוד, גם לסטלבנד יש שימוש בתחומי עיסוק אחרים הנוגעים לתשתיות ה"יבשות" (כלומר - לא תשתיות המים או הניקוז). כאן, למרות שעקרון הסטלבנדים זהה, תקבענה תכונותיו הספציפיות של הסטלבנד את התאמתו לתחום בו ישתמשו בו. למשל, קוטר דק, עמידות וקשיחות-מה הן תכונות של סטלבנד שתתאמנה לחיווט כבלים בתעלות קיימות במקביל לכבלים קיימים, בעוד סטלבנדים שאמורים לרוץ בתעלות פנויות יכולים להיות עבים מעט יותר. יחד עם הסטלבנדים מגיע מגוון גדול של סופיות ומובילי כבלים, כך שמשתלם להכיר את אלה הרלוונטיים לתחום העיסוק שלכם.

כלי עבודה נפוצים של חשמלאים שאינם מיוחדים רק לחשמלאים

כפי שהזכרנו, חשמלאים עובדים עם כלים רבים שאינם מיועדים ספציפית לתחום העיסוק שלהם, וזאת, כי "בדרך" אל העיסוק בחשמל הם צריכים לעבור קירות ולקדוח בהם, לעבור קירות גבס וכד'. בין כלי העבודה המשותפים לחשמלאים ולעוסקים במקצועות האחרים ניתן למצוא מקדחות עם ביטים שונים או מקדחי כוס, למשל. סקציה נוספת המשותפת לחשמלאים ולאנשי הכבליזציה האחרים הם הקאטרים והפלאיירים השונים. אם כי, לעיתים קרובות, כלי העבודה הידניים המיועדים לחשמלאים יהיו מבודדים, על מנת למנוע התחשמלות של איש המקצוע המשתמש בהם (מה שאיננו עלול לקרות בפרישת כבלי תקשורת או קווי טלפון).

ארגז כלים

לסיכום, חשוב לנו להזכיר את חשיבותו של ארגז הכלים ואת מקומו ביכולתו של בעל המקצוע לא רק למצוא כל כלי קיים, אלא אף להגן על הכלים מפני פגיעה כמו התנגשות בינם לבין עצמם או בינם לבין הכלים האחרים. אמנם, כלי העבודה חשובים מאד, אולם לא פחות חשובה (ואפילו יותר) היא הדרך בה הם מאורגנים, מסודרים ומאוחסנים. במקרים מסוימים, כאשר ישנם כלי עבודה וחומרים מתכלים רבים, ניתן לחלק אותם בין שני ארגזים או יותר, כשכל אחד מהארגזים יכול להכיל סקציית טיפול ספציפית (למשל, ארגז כלים אחד למתח גבוה וארגז כלים שני כללי), או ארגז כלים המכיל את הכלים הידניים וארגז נוסף המכיל את החומרים המתכלים, ארגז כלים המכיל את כל הנדרש לטיפול בחשמל ביתי וכן הלאה, על פי ההעדפות והצורך. על מה שכן חשוב להקפיד הוא, שבמידה וקבעתם מיקום ספציפי לכלי עבודה מסוים וארגז מסוים, תקפידו להחזירו לשם לאחר השימוש, מאחר ואין מרתיח יותר מלגלות שאת סט מברגי הפיליפס שבו השתמשתם אתמול, שכחתם להחזיר למקומם בארגז הכלים, וכרגע, אתם נדרשים לאלתר פתרון, או לגשת לקנות סט חדש.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.