מהי מצלמה תרמית?

מהי מצלמה תרמית?

עד לפני שנים לא רבות כלי העבודה של אינסטלטורים היו רק מה שרובינו מכירים. פטישים, מברגים, צינורות וכדומה, אך העולם התקדם טכנולוגית והאינסטלטורים לא נשארו מאחור. היום אינסטלטורים מקצועיים עושים שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים בשביל להקל על העבודה שלהם ובשביל לעשות אותה טוב יותר ונקי יותר. אחד מאותם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים היא המצלמה התרמית, והנה כמה דברים שכדאי לדעת עליה, מהם השימושים בה ומתי צריך אותה.

הכול מתחיל ברטיבות...

אתם נמצאים בבית שלכם ולפתע אתם מגלים על הקיר סימני רטיבות. זה יכול להיות אומנם שמשהו שהשפריץ על הקיר אבל מהר מאוד אתם מבינים שיש בעיה. הכתם הולך ומתרחב ויש עובש גלוי, הטיח מתחיל להתקלף והקיר מתחיל להתנפח... אז מה עושים? כמו שזה נראה יש נזילה כלשהיא מאחורי הקיר ואתם חייבים לקרוא לאינסטלטור. פעם, לפני שהומצאה המצלמה התרמית והיא נכנסה לשימוש גם בתחום האינסטלציה, בשביל לזהות את מקור הנזילה מה שהיה צריך לעשות הוא... לשבור את הקיר. כן, לא הייתה שום דרך אחרת לדעת מאיפה היא מתחילה והנזק בגלל נזילה כזו היה עצום. היום כשיש מצלמה תרמית הכל השתנה, וניתן לזהות במדויק איפה מקור הבעיה ולשבור את הקיר רק באזור אחד בלבד.

איך היא עובדת?

מצלמה תרמית כשמה כן היא, מצלמה המתבססת על חום. כשיש נזילה של מים בתוך הקיר יש שינויי טמפרטורה בסביבת מקור הנזילה, מה שאומר שאיפה שמתחילה הנזילה תהיה טמפרטורה אחת והיא תלך ותשתנה ככל שנתרחק מהמקור. המכשיר יציג את שינויי הטמפרטורה בצבעים שונים וכך ניתן יהיה לראות במדויק את מקור הנזילה, לשבור את הקיר באותו מקום, לתקן ולסגור. לא צריך להפוך את כל הבית בגלל נזילה קטנה ולא צריך לעשות נזקים גדולים.

מאיפה הכול התחיל...

למצלמות תרמיות יש שימושים שונים לאו דווקא בעולם האינסטלציה אך לא רבים יודעים איפה הכול התחיל. המצלמה התרמית התחילה את דרכה בעולם כיבוי האש, והיא הייתה פתרון לכבאים שנכנסו לבתים אפופי עשן ולא יכלו לראות כלום והיו עלולים לפספס אנשים ובעלי חיים. עם המצלמה התרמית שמזהה חום של גוף חי הכבאים יכולים לדעת מה קורה מולם או בסביבתם גם אם הם לא רואים כמו שצריך.

כמה דוגמאות לשימוש בטכנולוגיות תרמיות

  • מערכות חשמל – עם מצלמה תרמית ניתן לזהות עומס ייתר על מערכות חשמליות מכיוון שהן מתחממות ככל שהעומס גובר. זיהוי תרמוגרפי יכול למנוע נזק ואף אסון על ידי גילוי של הבעיה בשלב מוקדם ומניעת התלקחות של המערכת.
  • מערכות בידוד – ניתן לזהות בעיות וכשלים במערכות בידוד וזיהוי של נקודות בעיתיות שלא מספקות את המענה הדרוש על ידי טכנולוגיה כזו.
  • רפואה – נעשה שימוש בתרמוגרפיה רפואית בשביל לזהות גידולים בגוף. מסתבר שלגידול יש טמפרטורה אחרת מאשר לשאר הגוף בגלל אספקת דם מוגברת אליו או מועטה באופן דרמטי, ואת זה ניתן לזהות עם הטכנולוגיה הזו.
  • איתור של נזילות וכניסת מים – בין אם זה בעולם הבנייה ובין אם בתעשייה ואפילו התעופה. עם מצלמה תרמית ניתן לגלות כל נזילה או כניסה לא רצויה של מים למקומות שונים ולהגיע למקור שלה במהירות.

היתרונות של המצלמה התרמית

יש יתרונות רבים ושימושים שונים למצלמה התרמית

  • כשיש טפטוף של מים לתוך הבית – לעיתים נזילה היא מצב חירום של ממש (גם אם לא פיזי) מכיוון שנזילה יכולה גם להגיע בצורה של טפטוף מה שאומר שחייבים לסגור את הברז הקרוב ולעיתים אפילו הראשי של הבית, מה שמשבית את הבית מפעילות. עם מצלמה תרמית ניתן להגיע בקלות למקור הבעיה ולטפל בה.
  • כתמים, עובש וכדומה – גם אם הנזילה לא נראית דרמטית, היא יכולה להפוך במהירות לכזו מכיוון שהמקור יכול לגדול יותר ויותר. עם מצלמה תרמית ניתן למצוא את מקור הבעיה בקיר ולבצע את התיקונים הדרושים.
  • סריקה של שטחים גדולים – מצלמה תרמית עובדת במהירות ובאיכות גבוהה, וניתן באמצעותה לסרוק שטחים גדולים תוך זמן קצר. בעולם הבנייה, זה יכול לחסוך לא מעט כסף.
  • לא צריך לשבור – כפי שציינו, עם מצלמה תרמית לא צריך לשבור את הקיר. אפשר לזהות איפה מקור הבעיה ולטפל בה.
  • בדיקה לפני קניית נכס יד שנייה – אם אתם עומדים לקנות נכס מיד שנייה ואתם רוצים להיות בטוחים שלא מחכות לכם הפתעות בעתיד הקרוב, בדיקה של הקירות, התקרה והרצפה עם מצלמה תרמית תוריד לכם כמה דאגות מהראש. אם יש נזילה כלשהיא היא אמורה להתגלות במהירות ואם זהו אינסטלטור מטעמכם הוא גם ידווח לכם עליה. אתם כבר תחליטו האם לקנות את הנכס ככה, להוריד במחיר ולתקן בעצמכם או לא לקנות.
  • בדיקה של נכס חדש – אם אתם דיירים בבניין מגורים שזה עתה נבנה ואתם לא בטוחים לגבי טיב הבנייה והצנרת של הבניין, אתם יכולים להזמין בדיקה תרמית שתענה לכם על התהיות. לפני שאתם באים בטענות אל הקבלן תצטרכו "קבלות", ובדיקה כזו יכולה לספק לכם הוכחות לטענותיכם.

אל תחכו לרגע האחרון...

נזילה בקיר יכולה להתחיל מקטן מאוד, יכולה להיות פתירה יחסית עם נזק קטן גם פיזי וגם כלכלי אך יכולה להפוך ולהיות בעיה גדולה שתצריך טיפול מאסיבי וכמובן הוצאה כספית גדולה. אם יש לכם חשד ולו הקטן ביותר שיש לכם איזו שהיא נזילה, אל תחכו לרגע האחרון, אל תחסכו בכסף כי אתם עלולים לשלם על כך מאוחר יותר פי כמה וכמה... תבדקו מי הוא האינסטלטור שמספק לכם את השירות ומהו הציוד שיש לו, וכמובן תוודאו שיש לו מצלמה תרמית, ותפתרו את הבעיה כמה שיותר מהר וכמה שיותר טוב.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.