הכל על רב מודד לחשמלאים

הכל על רב מודד לחשמלאים

יש לא מעט אנשים שאוהבים לפרק ולהרכיב כל מיני דברים ובתוכם מכשירים חשמליים. הם אוהבים לדעת איך כל דבר עובד ומהו סדר הפעולות שצריך בשביל שתתקבל תוצאה כלשהיא, ואם אתם מאלו, אתם יכולים לגלות אין סוף אפשרויות. אם פעם ליצור משהו בלי ניסיון ובלי יידע משמעותי היה בלתי אפשרי, הרי שהיום בעידן האינטרנט והמידע האין סופי כל אחד יכול לעשות כמעט הכול. כל מה שצריך לעשות הוא ללמוד את הדברים ולהתנסות, אך כמובן צריך לנקוט בכל אמצעי הזהירות לפני הכול ואם אתם לא בטוחים במשהו – אל תעשו אותו בלי להתייעץ עם איש מקצוע.
הכל על רב מודד לחשמלאים

היום, כל אחד יכול להרכיב בין השאר מעגלים חשמליים בלי להשקיע בכך יותר מידי, וכל מה שצריך הוא כמה כלים ויידע בדברים בסיסיים. אחד הדברים אותם צריך לדעת הוא מהו רב מודד ולמה הוא משמש, והנה קצת מידע עליו.

מהו בכלל הרב מודד?

רב מודד הוא מכשיר אשר מודד מעגלים חשמליים מה שאומר בפועל – זרם, תנגודת, השראות, קיבול ומתח. רב המודד מציג שתי אפשרויות בהן ניתן לעשות שימוש:

  • דיגיטלי – רב מודד דיגיטלי אשר הינו ממיר אותות אנלוגיים לדיגיטליים.
  • אנלוגי – מחט אשר מוזזת בהתאם לחשמל שנמדד, והקריאה מוצגת על מסך.

בקצרה, אם רוצים למדוד זרם מנתקים את המוליך ומחברים במקומו את רב המודד (בין שני הקצוות שנותקו) והוא מודד אמפר. (אמפרמטר) אם רוצים למדוד התנגדות מה שצריך לעשות הוא במקביל למה שנמדד כשהוא לא מחובר למקור מתח כלשהוא לחבר את רב המודד, ואם אין מתח בין נקודות ניתן למדוד את ההתנגדות ביניהן. אופציה שלישית היא מדידה של מתח, מה שאומר בפועל חיבור של רב המודד בין שתי נקודות והתוצאה המתקבלת היא בוולטים.

הסבר למונחים זרם, מתח והתנגדות

  • מתח – מתח הא DC – Direct current מה שאנו מכנים בשפה שלנו – זרם חשמלי. זרם חשמלי מורכב משני דברים. האחד, כמות הזרם או כמות האלקטרונים שזורמים, והשני הוא העוצמה שלהם (המתח) אם נקביל את זה למפל מים נוכל להבין את זה יותר בקלות. הזרם הוא כמות המים שעוברים במפל בפועל, והמתח הוא גובהו הפיזי של המפל. זה אומר שיכול להיות מצב בו מפל מים גבוה מאוד אך כמות המים שזורמת בו היא קטנה, ובהקבלה לחשמל זה מתח גבוה עם זרם חלש.
  • זרם – כפי שציינו הזרם הוא כמות האלקטרונים שעוברים והם נמדדים לפי שעה. כשאתם רואים סוללה עם אמפר גבוה תדעו שזו כמות הזרם שעוברת בזמן נתון.
  • התנגדות – ההתנגדות היא פרמטר אשר נמדד כנגד זרם חשמלי כלשהוא או במילים אחרות, מהי מידת ההתנגדות לזרם הזה. אם ההתנגדות תהיה גדולה הזרם החשמלי יהיה נמוך. ולהיפך, אם ההתנגדות תהיה קטנה אז הזרם החשמלי גבוה.

למה כל חשמלאי צריך את זה?

גם אם אתם לא חשמלאים תוכלו כפי שציינו לעשות שימוש ברב המודד בין אם כתחביב ובין אם בשביל מטרה אמיתית. אך חשמלאי שזהו מקצועו יהיה חייב את רב המודד, מכיוון שרק איתו הוא יוכל למדוד רכיבים על הלוח כמו מתח, זרם והתנגדות אך יש רבי מודדים משוכללים יותר ומתקדמים יותר באמצעותם ניתן למדוד פונקציות נוספות כמו קיבולת של קבלים, השראה של סלילים, ומדידה של תדרים. גם מי שאין לו ניסיון יוכל בקלות לעשות שימוש ברב המודד לפחות ברמה הבסיסית של שלושת הפונקציות האלמנטריות, אך מה שחשוב לא פחות הוא לקנות רב מודד יעיל ובעיקר איכותי.

לקנות באתרים מחו"ל או לא?

אם אתם מחפשים רב מודד ואתם חובבנים ולא עוסקים ביום יום בחשמל, זה פחות קריטי אך אם זו היא העבודה שלכם אתם לא יכולים לקחת סיכון. היום, ניתן לקנות כמעט כל דבר באמצעות האינטרנט, וכמעט כל דבר שנמצא באתרים בחו"ל ובעיקר מסין יהיה זול יותר ביחס לארץ. הבעיה היא באיכות, מוצרים מסין עדיין ברוב המקרים מזויפים במקרה הטוב, ובמקרה הפחות טוב, פשוט לא עובדים. אם אתם יושבים מול אתרים כמו איביי, אמזון ואחרים תחשבו טוב מכיוון שיכול מאוד להיות שהמכשיר אותו תקנו לא יהיה מדויק מספיק ולא תוכלו לעבוד איתו. אל תחסכו, קנו במקום שאתם יכולים לסמוך עליו, ובעיקר קנו מכשיר של אחת החברות המוכרות.

כמה טיפים לקניית רב מודד

  • נסו לרחרח – בבואכם לקנות רב מודד וכשאתם נמצאים מול המוכר, נסו להבין עד כמה הוא מבין על מה הוא מדבר. אם אתם מהתחום סביר להניח שאם הוא רק איש מכירות תעלו על זה מיד, ואל תתביישו לשאול שאלות. אל תחסכו בניסיונות להבין מה בדיוק מוכרים לכם ומה עדיף לכם בהתאם לאפשרויות העומדות בפניכם
  • בדקו מה אתם צריכים – אם אתם צריכים רב מודד בסיסי תמצאו בקלות. אך אם אתם צריכים רב מודד מתקדם יותר שמודד גם השראה של סלילים, קיבולת של קבלים ומדידה של תדרים, אתם צריכים לבדוק טוב יותר את האפשרויות העומדות בפניכם.
  • אל תתפשרו על הזול – האמרה "הזול עולה לפעמים ביוקר" נכונה בדברים שונים ובעיקר בקניות של מוצרים שונים ובתוכם רב המודד. אל תתפשרו על הטוב ביותר, אל תחסכו ואל תתפתו למחירים זולים מידי.

אמינות לפני הכול

כמו בכל דבר, אמינות היא לפני הכול. אם אתם יודעים שמי שמוכר לכם לא מנסה רק למכור לכם אלא לסייע לכם ואם קיבלתם המלצות ואתם יודעים שבכל בעיה יהיה לכם למי לפנות, זה חשוב יותר מכל דבר אחר. אמינות היא מעל לכל והיא בדיוק מה שאתם צריכים בשביל לקנות רב מודד.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.