מה זה גלאי עשן עצמאי

מה זה גלאי עשן עצמאי?

אמנם, סכנת שריפה מאיימת (ואיימה) על משרדים, מבנים, בתים ודירות לכל אורך השנים, אולם, לאחרונה גברה המודעות לכך בשל עדכונו של ת"י 1120 על חלקיו השונים. ת"י 1120 הוא התקן הישראלי העוסק במערכות גילוי אש ועשן, על צדדיהן השונים. חלק 5 שבו, מערכות גילוי אש: גלאי עשן עצמאיים, העלה את המודעות בצורך לשינוי מערכות קיימות ולתקינה המעגנת שינוי זה בחוק. אבל אנחנו מקדימים את המאוחר, אז נשוב מעט אחורה.

מהן מערכות לגילוי עשן ואש?

מערכות גילוי אש הן מערכות אלקטרוניות אשר מתריעות על היווצרות עשן במקום התקנתן. מערכות כאלה מותקנות בבתים פרטיים, בבתי עסק ,במוסדות ובמפעלים ומטרתן זיהוי והתרעה בשלב היווצרות עשן, עוד בטרם נוצר נזק רציני, בשל התלקחות האש. מערכות כאלה פועלות על חשמל, ובמידה וישנה הפסקת חשמל, המערכות מגובות בסוללה שאמורה להמשיך ולהפעיל את המערכת עד לחידושו של זרם החשמל. כאשר סוללת הגיבוי נחלשת, המערכת מתוכנתת להתריע על כך.

כיצד פועלות מערכות לגילוי אש?

היות ומטרתן של המערכות היא לתת התרעה מוקדמת ככל האפשר, אין אמצעי טוב לכך מעשן. ולכן, גלאי העשן הוא הבסיס לכל מערכת כזו. פיזור גלאי העשן במבנה באופן מודע, יבטיח כי הגילוי המוקדם וההתרעה שתתקבל תאפשרנה מניעה של התפשטות האש ותמנענה נזקים ברכוש ובנפש, שעלולים להיגרם, בשלבי גילוי מאוחרים יותר. אל המערכת מחוברים צופרים פנימיים וחיצוניים, אשר מופעלים בעת גילוי העשן ומתריעים על הימצאותו. ניתן לחבר למערכת סוגי התרעה שונים ונוספים כמו חייגן, אשר מתקשר אוטומטית לטלפונים מסוימים שתוכנתו מראש, אורות מהבהבים וכד'.

מהו גלאי עשן עצמאי?

סעיף 5 של ת"י 1120 מחייב (בהתאם לדרישות נציבות הכבאות), התקנת גלאי עשן עצמאי בין חדרי השינה ביחידות דיור החדשות המוקמות. גלאי העשן הנקודתי המותקן יחובר לרשת החשמל ויותקן במרחק של לפחות מטר אחד מפתחי יציאת האוויר של מערכת מיזוג האוויר או מחדר המוגדר כבעל דרגת לחות גבוהה (למשל, חדר אמבטיה).

"עצמאותו" של גלאי עשן עצמאי מתבטאת בנקודתיות שלו (להבדיל ממערכות גילוי אש ועשן), וביכולת ההתקנה העצמאית שלו, ללא תלות במיקום ההתקנה. הדבר היחיד הנדרש לו הוא חיבור לחשמל (פעולה הנעשית על ידי חשמלאי מוסמך).

מה חשוב לוודא בעת רכישת גלאי עשן עצמאי?

חשוב לוודא כי גלאי עשן עצמאי שאתם רוכשים יכיל סוללת 9 וואט לגיבוי, וכי הספקו יהיה 220 וואט. כמו כן, חשוב לוודא, כי גלאי העשן נושא תו תקן ישראלי, מאחר וכיום ניתן לפגוש בשוק סוגי גלאי עשן עצמאיים רבים, שחלקם, לא עבר את אישור מכון התקנים, ולכן, איננו נושא תו תקן. לאחריות היצרן ישנו משקל חשוב בבחירת גלאי העשן, ויש לוודא כי מדובר באחריות כוללת, ולא אחריות חלקית. בנוסף, רצוי לוודא כי הגלאי שנרכש מכיל הוראות בדיקה מדויקות, מאחר ובדיקות תקינות שוטפות מהוות חלק בלתי נפרד משגרת הטיפול שתבטיח, כי בעת הצורך, גלאי העשן שרכשתם יפעל כשורה.

על מה חשוב להקפיד בעת התקנת גלאי עשן עצמאי?

גלאי העשן העצמאי חייב לעמוד בסעיף 5 של ת"י 1220. חיבורו של הגלאי חייב להיעשות בהתאמה מלאה לחוק החשמל, ההתקנה תבוצע על ידי חשמלאי מוסמך ובהתאם להוראות היצרן המצורפות לגלאי. במידה ומתקינים גלאי עשן עצמאי בדירה או במשרד, יש להתחשב בחלוק החלל ולמקם גלאי עשן בכל מבואה של מקבץ משרדים או חדרים, על מנת לאפשר פרישה מקסימלית של האזורים המנוטרים על ידי הגלאים.

בנוסף, יש לשים לב, כי במידה וגלאי העשן מותקן על תקרה ולא על קיר, יש להקפיד ולהתקין אותו במרחק מינימלי של כ-15 ס"מ מהקיר.

בדיקות תחזוקה שוטפת לגלאי עשן עצמאיים המותקנים

גלאי עשן, משוכלל ככל שיהיה, איננו שווה הרבה, אם ברגע האמת, בעת פרוץ השריפה, הוא ייכשל במילוי תפקידו. לכן, חובה לבצע בדיקות בתדירות קבועה של לפחות פעם בשנה, על מנת לוודא את תקינות גלאי העשן. חשוב לוודא כי המנורה הירוקה, אשר במרבית גלאי העשן מהווה אינדיקציה לזרם החשמל המזין את הגלאי, תקינה, יחד איתה, יש לוודא כי המנורה האדומה (המשמשת להתרעת העשן) אף היא תקינה.

בנוסף, יש לוודא כי הגלאי מתריע כאשר מתח הסוללה שלו נמוך, כאשר אחת ממנורות החיווי איננה תקינה, או כאשר ההתרעה של הצופר איננה עובדת. תדירות הבדיקה תיעשה בהתאם להוראות היצרן המצורפות לגלאי, כמו גם החלפת סוללות הגיבוי המותקנות בו.

תדירות החלפת גלאי עשן עצמאי הינה פעם בעשור, אם כי, מומלץ לעשות זאת בתדירות גבוהה יותר.

לסיכום

גלאי עשן עצמאיים מהימנים ואמינים עשויים להציל את חייכם, את חיי משפחתכם או עובדיכם, במידה וחס וחלילה תפרוץ שריפה. הסתפקות בתחליפים זולים, הזמנת גלאי עשן עצמאי מחו"ל (דרך איביי או דרך אתר כזה או אחר), הקלת ראש בחשיבות ההתקנה על ידי חשמלאי מוסמך וכד', עלולים להותיר אתכם במצב סכנה, שבו במקרה ותפרוץ שריפה, לא תקבלו על כך את ההתרעה המקדימה הנדרשת, ולכן, לא תוכלו לפעול כנדרש.

מדובר בנושא בעל חשיבות עליונה, ולכן, אסור להקל ראש באף אחד מהשלבים שלו, מבחירת הגלאי ועד לתחזוקתו השוטפת.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.