כלי עבודה שונים לחשמלאים

כלי עבודה שונים לחשמלאים

אם תסתכלו בארגז כלי עבודה של חשמלאי מקצועי, כאשר אתם חובבנים בתחום, סביר להניח, כי, לא תכירו (או לא תצליחו לנחש את מטרתם) של לפחות מחצית מכלי המשחית המצויים שם. מדים ומודדים למיניהם, כלי עבודה ידניים וחשמליים, מברגים ומברגות, מקדחה, פלאיירים, קאטרים ומגלי חוטים, וכמובן, אינספור מתכלים וחד-פעמיים (כמו סופיות חוט, נעלי כבל, ברגים, מסמרים, איזולירבנד וכד'). נדמה, כי מבין כל בעלי המקצוע, החשמלאי, הוא זה הזקוק למרבית הכלים והמכשור שקיימים כיום בשוק.
כלי עבודה שונים לחשמלאים

למה, בעצם, חשמלאי, צריך להיות גם סוג של שיפוצניק?

אם תחשבו על זה, כל הבית שלנו מרושת ברשת חשמל, כך שאין חדר, נקודה, או פינה אליה לא מגיע חשמל. צינורות החשמל עוברים בקירות (שלעיתים עשויים מבטון ולבנים, ולעיתים מחומרים אחרים), קווי חשמל עוברים, ובעצם, כל חומר המשמש בבניה, "עלול" לעמוד בין החשמלאי לבין כבל החשמל שהוא צריך לבדוק, כאשר הוא מגיע לתקן תקלה באספקת החשמל.

עבודות חשמל כוללות מגוון רחב של משימות ומטלות, שכולן מקובצות תחת "חשמל", אבל הן שונות מאד במהותן. הן יכולות לכלול תכנון רשת חשמל, בדיוק באותה המידה שהן יכולות לכלול החלפת שקע, השחלת כבל חשמל בתעלה העוברת בקיר או החלפת נתיך בארון החשמל. בנוסף, החוק הקובע כי כל עבודה או תיקון הדורשים שימוש בכלי עבודה או בציוד חשמל מקצועי, מחייבים הזמנת חשמלאי אשר לו ההסמכה המתאימה לביצוע העבודה או התיקון.

חשמלאי איננו יכול להיות "כל" בעל מקצוע

חשמלאי לא רק נחשב לאיש האשכולות שבין אנשי המקצוע, אלא גם לזה שנדרש ללימודים המורכבים, המדורגים והמסובכים ביותר מבית כל בעלי המקצוע העוסקים בענף הבניה. לחשמלאים מורשים, ישנן הסמכות שונות, המגבילות אותם במטלות שהם יכולים לבצע. לדוגמה, תקנות החשמל (רשיונות), תשמ"ה-1985, עם התיקונים שהוכנסו בהן בשנת 1994 קובעות כי חשמלאי - עוזר - רשאי לעזור בביצוע עבודות חשמל במתקן בעל מתח נמוך, אבל לעשות זאת בפיקוחם של בעלי רישיון חשמלאי - מוסמך, חשמלאי - ראשי, חשמלאי - טכנאי, חשמלאי - הנדסאי, חשמלאי - מהנדס או חשמלאי - בודק - סוג 1. לעומתו, חשמלאי מוסמך יכול לבצע עבודות חשמל ולתכנן במתקנים בעלי מתח נמוך, בעלי עצמת זרם עד 80X3 בדירות, משרדים ובתי מלאכה.

במתקנים בעלי עצמת זרם של מעל ל-80X3, הוא רשאי לבצע את העבודות על פי תוכניות של בעל רישיון מתאים, ובהשגחתו של בעל הרישיון המתאים. כך שאם חשמלאי רוצה להתקדם, עליו להשיג את ההסמכות המתאימות לכך. לא כל אחד שאוחז ביד טסטר הוא אכן חשמלאי מורשה.

כלי עבודה שונים לחשמלאים - על שום מה ולמה?

  • אם נשוב לנושא - כלי עבודה שונים לחשמלאים, נגלה, כי בחלוקה גסה ניתן לחלק את כלי העבודה למספר סוגים עיקריים: כלי עבודה ידניים, כלי עבודה חשמליים, מכשירי מדידה, ציוד בטיחות ולא לשכוח גם את המתכלים למיניהם.
  • כלי העבודה הידניים כוללים: לוחצי נעלי כבל ידניים, לוחצי סופיות חוט בקטרים שונים ובמנגנונים שונים, לוחצי נעלי כבל מבודדות או לא מבודדות, לוחצי מחברי קואקס, מותחי חבקים, לוחץ תקעי תקשורת ומספרי חשמלאים, חותכי כבל ידניים, חותכי תיל וחותכי כבל מנגנון רצ'ט, פליירים מבודדים, קטרים מבודדים, מטר מקצועי, טסטרים ומברגים מבודדים, מברגים לא מבודדים, מקלפי חוטים וכבלים, ציוד לכיפוף חיתוך וניקוב פסי צבירה, חותכי מסילות ותעלות חיווט, מנקבים (פאנצ'ים), מקדחי כוס ומקדחים מדורגים, ביטים, בוקסות, מערכות השחלה וכד'.
  • כלי העבודה החשמליים של חשמלאי כוללים: מברגות, מקדחות וכל כלי עבודה אחר, שהפעלתו דורשת חשמל. במקרים רבים, חשמלאים העובדים בשטח ואינם יכולים לסמוך על מקור מתח זמין וקבוע, יעדיפו שימוש במקדחות/מברגות בעלות סוללה נטענת, שמשחרר אותם מהתלות בזרם החשמל לצורך הפעלת המכשיר.
  • ציוד המדידה של חשמלאי כולל: סוגי מדים ומודדים שונים, חלקם קשור ישירות לחשמל (כמו אמפרמטר ואוהם מטר) ולחלקם, לכאורה, אין קשר לביצוע עבודות החשמל השונות, אבל הם משמשים את החשמלאי בעת עבודתו (כמו מד מרחק מבוסס לייזר וכן הלאה).
  • ציוד בטיחות לעבודה בחשמל: ישנן רמות שונות לציוד בטיחות לעבודה בחשמל, לרמות ההגנה הגבוהות ביותר נזקקים רק חשמלאים העובדים, על פי סיווגם המקצועי, עם מתח גבוה, ציוד אחר, פשוט יותר, ישמש את החשמלאים העוסקים במתח נמוך ובעבודות החשמל בדירות, בבתים או במשרדים.

ולבסוף, לא בדיוק כלי עבודה, אבל בהחלט חלק חשוב וחיוני בעבודת החשמלאי - המתכלים למיניהם, אלה שאת המלאי שלהם יש לחדש בכל הזדמנות, אחרת, אם לא תשימו לב, אתם עלולים להיתקע בלעדיהם. אלה, שאם לא תיעזרו בארגז כלים אמין ומאורגן, עלולים להפוך את חייכם לגהנום של בלגן מתמשך ומשקשק. אנחנו מתכוונים לכל ה"נלווים" למיניהם - ברגים, סופיות, מחברים, נעלי כבל, מסמרים, ובעצם, כל מה שלא נכנס תחת ההגדרות האחרות, ולכן, איננו מוצמד לכלי עבודה ספציפי.

לסיכום

חשמלאי נזקק לכלי עבודה שונים על פי ההסמכה שלו ועל פי סוג העבודות שמותר לו לבצע. יחד עם זאת, חלק מכלי העבודה יכולים לשמש אותו מההתחלה (מדרגת חשמלאי עוזר) ועד לדרגות ההסמכה הגבוהות יותר. לכן (לא רק בגלל זה, אבל בעיקר בגלל זה) רצוי לרכוש כלים איכותיים ואמינים, אשר ילוו אתכם לאורך כל הדרך.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.