אילו סוגי מנעולים חשמליים קיימים בשוק?

אילו סוגי מנעולים חשמליים קיימים בשוק?

הבטיחות שמציעים המנעולים האלקטרוניים מתחילה באבטחת שלומו של הרכוש הפרטי שלנו ומגיעה גם לבטיחותו של הציבור הרחב, מאחר ומנעולים אלה, כמו רכיבים אלקטרוניים רבים אחרים, משרתים מגוון עצום של צרכים. כל צורך, החל מנעילת דירות מגורים ועד לצרכי אבטחה ברמה הגבוהה ביותר, נענה באמצעות מנעולים חשמליים. רוב יצרני רכיבי האבטחה מציעים מנעולים חשמליים, כמו גם מרבית המכוניות המודרניות הכוללות סוג זה או אחד של מנעול חשמלי. אבל מה הם חסרונותיה של הטכנולוגיה? האם אתם, והדברים שעליהם אתם מנסים להגן, בטוחים יותר בשימוש במנעול חשמלי? לא כל הטכנולוגיות זהות, וכאשר מדובר במנעולים מהסוג הזה, למפתחות בהם אתם משתמשים כדי לפתוח את המנעול ישנה חשיבות לא פחות רצינית מאשר למנעול עצמו. מה חשוב לבדוק במנעול חשמלי? מה צריך לקחת בחשבון בעת בחירתו? ובכלל, מה הן האופציות העומדות לרשותכם, כאשר אתם בוחרים מנעול חשמלי?

מהו עקרון הפעולה של מנעולים חשמליים?

מנעולים חשמליים הינם מנעולים המותקנים במשקוף הדלת אל מול מנעולי הדלתות הקיימים, כאשר עקרון הנעילה והפתיחה הם פשוטים: זרם החשמל המועבר במנעול תופס (או משחרר) את הלשונית הקפיצית של המנעול. בדומה לדלתות המכוניות, יתרונם הגדול של מנעולים חשמליים בבתים ובבתי עסק הם שהם ניתן לשליטה מרחוק (על ידי שלט רחוק וקודן) וגם מקרוב (על ידי לחצן פתיחה או גלאי קירבה).

סוגי מנעולים חשמליים על פי עקרון פעולתם

אמנם, השליטה על כל המנעולים החשמליים מתבצעת על ידי חשמל, אולם הם פועלים על שני עקרונות פעולה המנוגדים אחד לשני. השיטה הנפוצה היא Normally Closed Fail Safe והמנעולים הפועלים באמצעותה נקראים "מנעולי חשמל פעולה רגילה". בשיטה זו, מצבו הרגיל והטבעי של המנעול הוא סגירה, ורק כאשר יועבר בו זרם חשמלי, המנעול ייפתח. השיטה השנייה נקראת Normally Open Fail Safe והמנעולים נקראים "מנעולי חשמל פעולה הפוכה", אשר באופן רגיל הם פתוחים, ורק כאשר יועבר בהם הזרם החשמלי, הם ננעלים. כאמור, השימוש בסוג הראשון נפוץ יותר, מכיוון שבמקרים של הפסקת חשמל, הם מוודאים כי הדלת נשארת נעולה. בסוג השני משתמשים בעיקר בשילוב בדלתות מילוט, כדי להבטיח שבמצב רגיל הדלת תישאר פתוחה, אבל במצב של הפסקת חשמל בזמן חירום, הזרם המופסק יגרום לפתיחתה וכך אנשים לא ילכדו. שני סוגי המנעולים נבדלים זה מזה גם במתח ברירת המחדל שלהם: מנעולים חשמליים פעולה רגילה פועלים, כברירת מחדל, על זרם חילופין של 12 וולט, ואילו מנעולים חשמליים פעולה הפוכה פועלים, כברירת מחדל, על זרם ישר של 12 וולט.

סוגי מנעולים חשמליים על פי סוג הדלת

הגיוני כי הקריטריונים הראשונים אותם יש לקחת בחשבון בעת בחירת מנעול חשמלי הם סוג הדלת והמנעול המותקן בה. לדלתות בהן מותקנים מנעולים סטנדרטיים (דלתות עשויות אלומיניום, עץ וגם סוגים מסוימים מדלתות המתכת), יתאים מנעול חשמלי א-סימטרי Normally Closed. לעומת זאת, דלתות פלדה בהן מותקנים מנעולים רב-בריחיים יתאים מנעול חשמלי סימטרי Normally Closed קצר יותר, אשר מותיר מקום לפיני הנעילה המשמשים אותן.

סוגי מנעולי חשמליים מיוחדים על פי ייעודם

מנעול חשמלי בעל מנגנון שבת - לשומרי המסורת עלולה להיות בעיה עקרונית עם מנעולים חשמליים, בשל חילול השבת הנובע מהפעלת הזרם החשמלי הפותח או סוגר את הלשונית הקפיצית של המנעול. לכן, מנעולים חשמליים המיועדים לשומרי מסורת, כוללים מנגנון שבת - כפתור המאפשר לבטל את פעולתו של המנעול החשמלי בשבת.

מנעול חשמלי בעל השהייה - ברגע קבלת הזרם החשמלי המנעול נפתח, והוא נשאר במצב כזה, עד שהדלת עצמה נפתחת פיזית. מנעול מסוג כזה מתאים לשימוש בדלתות של משרדים, קליניקות ומקומות אליהם נכנסים הרבה בני אדם לאורך היום, מכיוון שהוא חוסך לאדם מבפנים הפותח את הדלת את הלחיצה על הזמזם ברציפות, עד לפתיחת הדלת בכל פעם מחדש.

מנעול חשמלי המיועד לדלתות כבדות - מתאים לאזורים המתוחמים בדלתות כבדות או לשימושים תעשייתיים. ישנם מספר סוגים, שכל אחד מהם מתאים לעומס אחר.

מנעול חשמלי מוגן ממים - למרות שאנחנו עוסקים במנעולים הפועלים על חשמל, רוב המנעולים החשמליים מתמודדים בהצלחה עם רמה מסוימת של לחות. מנעול כזה מותקן במקומות בהם ישנה חשיפה למים (לא רק למעט לחות).

מנעול חשמלי אינדיקציה - מנעול חשמלי המיועד לשימוש במתחמים מאובטחים או במקומות בהם מותקנת מערכת אינטרלוק. במתחמים מאובטחים מוקד האבטחה מקבל חיווי הנשלח מהדלת על מצבה (סגור או פתוח). במערכת אינטרלוק אשר עושה שימוש בדלתות כפולות לצורך שמירה על חלל סטרילי, המנעול החשמלי לא יאפשר פתיחה של שתי הדלתות באותו הזמן.

לסיכום:

ישנם סוגים רבים של מנעולים חשמליים ונראה כי מספרם הולך וגדל בכל יום, מאחר ויותר אנשים הופכים למודעים לנוחות השימוש בהם, בשל היכולת להפעילם מרחוק, מבלי צורך לגעת בדלת וגם ללא מפתחות. הייעודים השונים שלהם, יכולות השתלבותם בדלתות השונות ואפשרות הבחירה בין Normally Closed ל- Normally Open מאפשרות שילובן גם במקומות אסטרטגיים הדורשים אבטחה גבוהה. נראה כי לא רחוק היום וצרור המפתחות הגדול הכבד שלנו יפנה את מקומו ויוחלף בצרור שלטי הפעלה מרחוק אטרקטיביים או בארנק מלא כרטיסי כניסה מעוצבים.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.