מה זה מודד מרחק לייזר?

מה זה מודד מרחק לייזר?

עד לפני עשורים לא מעטים, קרני לייזר היו שייכות לתחום המד"ב, ופגשנו בהן כשהם מככבות ככלי הנשק בסרטי קולנוע עתידניים ועתירי דמיון ותקציב. אולם כיום, הלייזר נכנס כמעט לכל תחום בחיינו: לתחום החיתוך התעשייתי, לתחום הרפואה, לתחום הקוסמטיקה, ומן הסתם, תכונותיו המועילות מנותבות לאינספור תחומים נוספים, אשר מדידת המרחק הוא אחד הבולטים בהם.
מה זה מודד מרחק לייזר

מד מרחק לייזר שולח פולס של לייזר אל היעד ומודד את הזמן שנדרש להשתקפותו של הפולס לשוב אל המכשיר. ברוב המכשירים, עבור מרחקים של עד 30 מטרים, רמת הדיוק של מודד מרחק לייזר הינה 3 מ"מ, ומדי מרחק לייזר משוכללים יותר מכילים פונקציות נוספות כמו מדידת נפחים, שטחים, פיתגורס, דיאגונליים, חישובים בזמן אמת, שמירה בזיכרון של מדידות קודמות וכן הלאה. את סרט המידה הקלאסי, מנצח מודד מרחק לייזר בלי בעיה, וללא כל תחרות במישורי המהירות, הדיוק, הבטיחות, הוורסטיליות, הנוחות והפונקציונליות. מודדי מרחק אולטראסוניים אמנם נותנים לגרסת הלייזר "פייט" מסוים, אולם, גם אותם מביס מודד מרחק לייזר בקלות, בעיקר בשל רמת הדיוק הגבוהה שלו.

עקרונות פעולה בסיסיים

כאמור, מד מרחק לייזר שולח פולס ממוקד דק של אור אל היעד ומזהה את ההחזר שלו. המכשיר מודד את הזמן שחלף בין שני האירועים, ו"מתרגם" זאת למרחק על ידי הנוסחה הפשוטה - מרחק = מהירות x זמן. לכאורה, כאן, עלולה להתעורר בעיה: מהירות האור היא 300,000 ק"מ לשנייה, כך שכדי למדוד מרחקים קטנים, של, למשל, ס"מ אחד, מד המרחק אמור להיות מסוגל להתמודד עם מרווחי זמן של ביליונית שנייה.

אבל אל דאגה - מדובר בטכנולוגיה מפותחת ואמינה, וכפי שכבר צוין, מד מרחק לייזר יכול למדוד מרחקים של עד 30 מטר בדיוק עם סטייה של עד ל-3 מ"מ.

מד מרחק אולטרא-סוני עובד על עיקרון דומה למדי, אבל במקום פולס האור הוא משתמש בשליחת צליל בתדר הגבוה מדי לאוזן האנושית. מהירות הקול היא רק שליש ק"מ לשנייה, ולכן, לכאורה, מדידת הזמן היא קלה יותר, אבל למדי מרחק אולטרא-סוניים ישנן חסרונות אחרים, כפי שנפרט בהמשך.

ישנם מדי מרחק לייזר בדרגות דיוק שונות, ולכן, הייעוד שלהם שונה. את המכשירים המדויקים פחות ניתן למצוא משמשים שחקני גולף, ציידים, יערנים וכד', במקומות בהם לא נדרשת רמת דיוק מדידה גבוהה, וסטייה של מ"מ לכאן או לכאן אינה אקוטית.

למה לא להשתמש בסרט מידה?

רמת הדיוק של מד מרחק לייזר היא מספר מילימטרים, ניתן למדוד באמצעותו מרחקים גדולים, וקו המדידה הוא תמיד ישר, ללא כיפופים או נקודות ביניים. יש לכם בחירה של יחידות מרחק, וכמובן, שאין סיכון של קריאה או חישוב שגויים של מרחקים רציפים, כמו שעלול לקרות כשמודדים מרחק גדול בסרט מדידה (המכונה "מטר"). מדידה במד מרחק לייזר היא הרבה יותר מהירה - הצבע, לחץ, ויש לך את התוצאה מולך על הצג. הזמן הנדרש לביצוע המטלה הוא חלקיק זעיר של הזמן שייקח לכם לעשות זאת באמצעות סרט מדידה.

אתם לא צריכים ללכת הלוך ושוב, או להשתמש באדם נוסף בקצה השני של סרט המידה. יותר מזה, אתם יכולים לכוון ולהשתמש במד מרחק ביד אחת, כשהיד השנייה חופשייה להחזיק את הטלפון הנייד, מחברת הרישום, או כל מה שאתם עושים בו שימוש בעת העבודה.

בזכות צג התצוגה המואר של המכשיר ונקודת הלייזר עצמה, אתם יכולים להשתמש במכשיר בלילה או בתנאי תאורה גרועים יחסית. אין צורך לחכות עד הבוקר או ליצור אמצעי תאורה נוספים.

אתם אינכם נדרשים לגשת לקצה המרוחק של טווח המדידה או לגעת בשום דבר (כפי שנדרש מכם על מנת לקבל מדידה מהימנה בסרט מידה), אור הלייזר עושה זאת עבורכם. אינכם צריכים לדאוג בשל מכשולים על הקרקע, תנאי שטח, או אפילו עצמים גדולים ומסוכנים (כמו צינורות ביוב ענקיים או כבלי חשמל חשופים). אם יש לכם קו ראייה אל היעד שלכם והוא בטווח המדידה של המכשיר - תוכלו לגלות מהר מאד בדיוק עד כמה הוא רחוק.

מאותה סיבה, אתם יכולים למדוד לכיוון מעלה מבלי לטפס לגובה התקרה או לחלקו העליון של הבניין. כך שמודד מרחק לייזר מביא איתו גם יתרונות בטיחותיים. לא עוד טיפוס על סולמות רעועים או צעידה על פיגומים רטובים כדי לקבל את הנתונים הנדרשים. אלה הם יתרונות בטיחותיים, המשמעותיים במיוחד בעת עבודה בסביבות מסוכנות.

מצד שני, יהיו מקרים בהם בכלל לא תוכלו לבצע את המדידה באמצעות סרט מדידה, רק באמצעות מודד מרחק לייזר. נניח שאתם צריכים למדוד כבל שעובר מתחת לבניין - אין קו ראייה בין ההתחלה והסיום של הכבל, ואתם צריך לפנות מעבר לפינה על מנת להגיע לנקודת סיומו של הכבל. ברור שמדובר במשימה מסובכת עם סרט מדידה, שלאחריה, עוד תצטרכו לבצע חישובים על המחשבון. מודד מרחק לייזר מאפשר לכם למדוד שתי צלעות של משולש ישר-זווית ומחשב עבורכם את אורכה של הצלע השלישית. באופן דומה, תוכלו לקבל את גובה המבנה או רוחבו, אפילו מבלי להיות לידו.

לייזר לעומת אולטראסאונד

על פניו, לאולטראסאונד ישנם יתרונות רבים שמד מרחק לייזר נהנה מהם - פעולה של אדם אחד, יכולת הפעלה ביד אחת, אין צורך לגשת ליעד וכד'. עם זאת, אולטרסאונד פחות מדויק באופן מהותי, מאחר וקול הרבה יותר קשה למיקוד מאשר אור לייזר. רמת הדיוק במודדים אולטרא-סוניים היא בדרך כלל מספר סנטימטרים (לעומת המילימטרים של הלייזר). ובתנאים מסוימים, דיוק (או חוסר דיוק) האולטראסאונד עלול לחרוג הרבה מעבר לסטייה המוצהרת: אולטראסאונד זקוק למשטח גדול למדי ושטוח, על מנת להחזיר מדידה אמיתית, כך שאתם אינכם יכולים למדוד את המרחק לצינור צר, למשל. אות האולטראסאונד מתפשט בחרוט מהמכשיר וכל חפץ הנמצא בדרך עלול להפריע למהימנות המדידה.

גם כאשר מכשיר האולטראסאונד מצויד בלייזר מכוון, לא תוכלו להיות בטוחים כי המדידה שהתקבלה היא אכן זו שעליה נמצאת נקודת הלייזר. בנוסף לכך, טווחי מודדי האולטראסאונד מוגבלים לכ-15 מ', בעוד ישנם מכשירי מדידה בלייזר אשר מסוגלים למדוד מרחקים של עד ל-200 מטר. כך שאמנם מכשירי מדידה אולטראסוניים עשויים להיות זולים יותר, אך עלות אי הדיוקים והמגבלות שלהם הינה גדולה בהרבה.

למידע נוסף:

http://www.transcat.com/media/pdf/cordex-laser-distance-meters.pdf

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.