כיצד תבחרו מצלמת אינפרא אדום?

כיצד תבחרו מצלמת אינפרא אדום?

רכישת מצלמת אינפרא אדום כרוכה בהוצאה גדולה. למרות שהמחירים ירדו באופן דרמטי למדי במהלך השנים האחרונות, אתם רוצים לוודא שתקבלו את התמורה הטובה ביותר עבור כספכם ולכן, תחפשו את המצלמה שתשרת אתכם היטב ולאורך זמן. עבור חלק מהרוכשים, העלות תהיה הקריטריון לבחירה, ואילו עבור אחרים, ביצועי המצלמה, החומרה או התוכנה חשובים יותר.

לא משנה איזו מצלמת אינפרא אדום תבחרו, צריך, כמובן, לבדוק את איכותה, מהימנותה, התמיכה הטכנית והשירות המוצעים יחד איתה. כאשר זה נוגע ל-Thermal Imagers, ישנן הרבה אפשרויות בחירה, שטווח האיכויות שלהן משתרע בין מצלמות point and shoot זולות לבין מצלמות מקצועיות מדעיות ברמת HD. מאחר ומצלמות תרמיות (מצלמות אינפרא אדום) משמשות למגוון מטרות ובטווח רחב ביותר של תחומים, כל אחת מהתכונות שלהן, אף היא, מכילה טווח גדול של רמות ביצוע. מסובך למדי.
מצלמות אינפרא אדום מומלצות למדידה

דוגמאות לשימושי מצלמת אינפרא אדום

אם תחום ההתמחות שלכם הוא בידוד בתים וחללים, יתכן שכל מה שתזדקקו לו, הוא מצלמת אינפרא אדום point and shoot פשוטה, שתזהה את המקומות בהם חסר בידוד או ישנה זליגת אוויר מחוץ לחלל הסגור לתוכו (למשל, חוסר איטום מספק במסגרות החלונות). אם אתם עוסקים בסקירת צריכת אנרגיה (Energy auditor), יתכן שתזדקקו לדגם מתקדם יותר, המאפשר הפקת דוחות מקצועיים מותאמים, או כזה המאפשר שליחת תמונות באמצעות Wi-Fi.

אם אתם עוסקים בשחזור חפצי אומנות או בבקרת אקלים, הצרכים שלכם יהיו שונים, ויכללו, כנראה מצלמה שמסוגלת לעבד נתוני לחות, כדי לכמת טוב יותר את היקף הנזק שנגרם. גם למומחי התחזוקה המונעת (Predictive maintenance) ישנו מגוון של צרכים המתווים את סוגי מצלמת אינפרא אדום המתאימה עבורם. יתכן שאיש שירות בדרגים הנמוכים יזדקק למצלמת point and shoot פשוטה כדי לבדוק את הציוד לפני ביצוע תיקונים, בעוד חבר אחר בצוות שלו עשוי להזדקק למצלמה תרמית ברזולוציהה  גבוהה, כדי לסרוק תחנות חשמל וקווי חשמל ממרחק בטוח, או לאסוף נתוני טמפרטורה מפורטים ומדויקים.

אנשי תחזוקה וחשמלאים עשויים להפיק תועלת ממצלמה המספקת גמישות ארגונומית, שמאפשרת להם לכוון בנוחות את ה-Imager לפינות רחוקות וחשוכות, מאחורי מנועים גדולים, או לבדיקת ציוד שנמצא בגובה.

חמישה טיפים לבחירת מצלמת אינפרא אדום

כפי שניתן לראות, יש מגוון של יישומים, תכונות וגורמים אחרים שמהווים קריטריונים בבחירה. אם כך, כיצד מחליטים? הנה מספר טיפים יעילים:

  1. קנו את מצלמת האינפרא אדום עם הרזולוציה הגבוהה / איכות התמונה הטובה ביותר שתקציבכם מאפשר. לרוב מצלמות האינפרא אדום יש פחות פיקסלים מאשר למצלמות הרגילות, לכן שימו לב לרזולוציית הגלאי. מצלמות האינפרא האדום ברזולוציה הגבוהה יותר יכולות למדוד מטרות קטנות יותר מרחוק גדול וליצור תמונות תרמיות חדות יותר, שני גורמים המוסיפים למדדים מדויקים ואמינים יותר.
  2. צריכים לשתף את הממצאים עם אחרים? מצאו מצלמה הכוללת באופן מובנה אמצעים כמו מצלמה דיגיטלית רגלית (לא תרמית), מצביע לייזר או תאורה. כיום, כאשר מחירן של המצלמות המשוכללות הוא זול יחסית, אין צורך לרכוש ציוד נפרד. חלק מהמצלמות שמחירן סביר כבר כוללות מצלמה דיגיטלית, אשר באותו הזמן מאפשרת צילום תמונות תרמיות ותמונות דיגיטליות רגילות. התמונות הדיגיטליות הזהות לתמונות ה-IR תעזורנה לכם להמשיך ולתעד את הבעיה ולהעביר את מיקומה המדויק למקבלי ההחלטות, למפקחים או ללקוחות. לכן, אם אתם נדרשים להגיש דו"ח מקיף על הבעיה, מיקומה או שלבי הטיפול בה, אתם בהחלט זקוקים לתכונה זו במצלמת ה-IR שלכם. דבר נוסף: במקרה כזה, וודאו שהמצלמה כוללת מנורה משולבת או פלאש, שיאפשרו לכם להאיר אזורים חשוכים.
  3. בחרו מצלמה שמספקת תוצאות מדויקות ועקביות. מצלמות אינפרא אדום אינן רק מאפשרות לראות את ההבדלים בחום, הן מאפשרות גם למדוד את ההבדלים האלה, כלומר, דיוקן ועקביותן של המדידות נחשבות לגורמים חשובים מאד, בעת בחירת מצלמת IR. לצורך קבלת התוצאות הטובות ביותר, חפש מצלמה תרמית שרמת הדיוק שלה היא ± 2% (או 3.6°F) ומעלה.
  4. חפשו מצלמת אינפרא אדום שמאחסנת ומייצאת קבצים בפורמטים הסטנדרטיים הנתמכים על ידי רוב המכשירים ומערכות ההפעלה. מצלמות אינפרא אדום רבות מאחסנות תמונות בפורמטים נדירים שניתן לקרוא ולנתח רק בעזרת תוכנה מיוחדת. לאחרות ישנה יכולת אחסון תמונות JPEG, אבל תמונות אלה אינן מכילות מידע ונתוני טמפרטורה. יצרנים מסוימים (כמו FLIR) למשל, מציעים מצלמות המפיקות תמונות בפורמט JPEG, כאשר נתוני הטמפרטורה המלאים מוטבעים בהן. כמובן, שכאשר אתם צריכים אינכם עובדים על התמונות בעצמכם, אלא צריכים לשלוח אותן ללקוחות, למפקחים או לכל אדם אחר, וזאת, מבלי לאבד את המידע החיוני, רצוי מאד לוודא מראש באיזה פורמט התמונות נשמרות, איזה מידע הן מכילות ובאיזה כלים ניתן לפתוח ולנתח אותן.
  5. אפליקציות Wi-Fi חדשות למכשירים ניידים עוזרות לייעל את שיתוף התמונות והנתונים התרמיים, לכן בחרו מצלמה התואמת טכנולוגיה זו. כיום ניתן לחבר חלק ממצלמות האינפרא אדום ומהמצלמות התרמיות ל-iPod,iPad ול-iPhone באופן אלחוטי. מדובר ביישום ייחודי, המאפשר למשתמשים לייבא תמונות IR למכשיר הנייד לצורך ניתוח, יצירת דו"חות או שיתוף. היכולת לשלוח תמונות תרמיות או דוחות בדיקת IR באמצעות Wi-Fi מחלק אחד של מתקן לחלקו האחר, מהשטח לעמדת הפיקוח אוו מכל מקום לכל מקום, מהווה יתרון עצום, במיוחד כאשר הזמן נחשב לגורם קריטי בביצוע המשימה.

לסיכום:

מציאת המצלמה העונה על הצרכים הספציפיים שלכם עלולה להיראות מרתיעה, מכיוון שהיא יורדת לרזולוציית בחירה של אפיון המטרות והצרכים המיידיים, ואז, הגדלת ראש וחשיבה על העתיד, על הצרכים העתידיים, אלה שהם מעבר לצרכים ולדרישות המיידיים שלכם, אבל מדובר במשימה אפשרית לגמרי לביצוע, שבסיומה, תוכלו ליהנות מיכולותיה של מצלמת אינפרא אדום המתאימה לצרכיכם.

מקורות:

http://www.omega.com/manuals/manualpdf/Flir12_Booklet.pdf