מד טמפרטורה לייזר - כיצד להפיק ממנו את המרב

כיצד להפיק את המרב ממכשיר מד טמפרטורה לייזר?

מד טמפרטורה לייזר (או בכינוייו הנוספים - מד חום אינפרא אדום או IR) מאפשר לכם למדוד את הטמפרטורה במהירות, מרחוק, ומבלי לגעת באובייקט שאת חומו אתם מודדים. הם כל כך שימושיים וקלים לשימוש, עד כי הם הפכו להיות נפוצים במטבחים הביתיים בדיוק כפי שהם נפוצים בתעשייה ובתחומים נוספים. מדי טמפרטורה לייזר משמשים לעתים קרובות כדי לאתר ציוד שהתחמם יתר על המידה ומעגלים חשמליים, אבל יש להם גם מאות שימושים אחרים.

עם זאת, עלולים להיות כמה גליצ'ים בעת השימוש במדי טמפרטורה עם לייזר שעלולים להטות את הנתונים המתקבלים, או אפילו לעוות אותם כליל. למרבה המזל, מדובר בשגיאות ממקורן בדברים שקל להימנע מהם או שניתן לעקוף אותם בקלות.
במד טמפרטורה לייזר - אוריאל שי

השימושים הנפוצים למדי טמפרטורה לייזר בתעשייה

  • איתור טרמינציה כושלת במעגלים חשמליים בעלי הספק גבוה.
  • איתור עומסי יתר במפסקים אוטומטיים מגנטיים-תרמיים.
  • זיהוי נתיכים שהגיעו לקצה הקיבולת שלהם או הקרובים לכך.
  • זיהוי בעיות בציוד מיתוג חשמלי.
  • ניטור ומדידת טמפרטורות במנועים גדולים או בציוד מסתובב אחר.
  • זיהוי "נקודות חמות" בציוד אלקטרוני.
  • זיהוי ופתרון בעיות במלכודות קיטור.
  • מציאת בידוד פגום בצינורות או בתשתיות מבודדות אחרות.

Distance-to-spot

לכל מד טמפרטורה לייזר יש יחס "Distance-to-spot" (D: S) שמגדיר לכם את קוטר האזור הנמדד בהשוואה למרחק מהיעד. לדוגמה, אם למד הטמפרטורה שלכם יש יחס מרחק-לנקודה של 1:12, הוא מודד נקודה בקוטר של כאינץ' כאשר הוא ממוקם 12 אינץ' מהיעד (כ-2.5 ס"מ ב-30 ס"מ). אם אתם מנסים להשתמש במד טמפרטורה כזה כדי למדוד שטח של שני אינצ'ים (5 ס"מ) ממרחק מטר, לא תקבלו תוצאה מדויקת, כי מד הטמפרטורה ימדוד גם את הטמפרטורה מחוץ לאזור שברצונכם למדוד.

ישנם יחסי Distance-to-spot רבים ושונים (מ-1:1 במדי טמפרטורה זולים ל-1:60 בדגמים המשוכללים) והם משתנים מעט עם המרחק, וודאו שאתם בודקים את היחס בתווית שעל מד הטמפרטורה או במדריך.

מולכים שולל על ידי הלייזר

לרוב מדי הטמפרטורה לייזר הנישאים יש מצביעי לייזר המציינים את המרכז המשוער של אזור המדידה. חשוב לדעת, כי הלייזר הוא רק המצביע ואיננו משמש למדידת הטמפרטורה בפועל. טעות נפוצה נוספת היא, המחשבה כי מדחום מודד רק את האזור מואר על ידי קרן הלייזר. בפועל, נקודת המדידה תמיד רחבה יותר.

אובייקטים מבריקים

למד טמפרטורה לייזר יש דיוק טוב בעת מדידת רוב האובייקטים, אבל משטחים מבריקים או זוהרים עלולים להוות אתגר עבורו. אתם צריכים להיות זהירים במיוחד כאשר אתם מודדים את הטמפרטורה של אובייקטים ממתכת מבריקה, ואפילו השתקפויות של צבע מבריק עשויות להשפיע על הדיוק. הדביקו חתיכת איזולירבנד על פני השטח מבריק כדי לקבל מדידה טובה יותר.

הסיבה לכך היא, כי לא כל החומרים פולטים את אותה כמות של אנרגיה אינפרא אדום כאשר הם באותה הטמפרטורה. באופן כללי, רוב החומרים פולטים יותר אנרגיה אינפרא-אדומה ממתכות מבריקות - יש להם "אמסיביות" (כושר פליטת קרינה) גבוהה יותר. (אמסיביות מבוטא כמספר בין 0 ל-1, כאשר 0 איננו פולט אנרגיה ו-11 כן). משטחים רפלקטיביים הם פחות אמסיביים מאשר משטחים עמומים. מתכות חלודות או מחומצנות הן יותר אמסיביות מאשר מתכות מלוטשות ומבריקות.

אם אתם צריכים למדוד טמפרטורות באופן קבוע באובייקטים בעלי אמסיביות נמוכה, חפשו מד טמפרטורה לייזר שמאפשר בחירה בין רמות אמסיביות שונות. למשל, "גבוה" (למדידת רוב המשטחים, כגון עץ, צבע, גומי, טיח או בטון), "בינונית" (עבור מתכות  מחומצנות או גרניט, למשל) , או "נמוך" (עבור מתכות מבריקות).

קשיים בראות

לסביבה בה אתם משתמשים במד טמפרטורה לייזר שלכם יש השפעה על הדיוק שלו. לדוגמה, אם יש קיטור או גרגירי אבק בין המטרה הנמדדת לבין עדשת מד הטמפרטורה, חלק מאנרגיית האינפרא אדום עלולה להיות מוסטת לפני שהגיעה למד. באופן דומה, עדשה מלוכלכת או שרוטה עלולה לפגוע ביכולתו של מד הטמפרטורה "לראות" את אנרגיית ה-IR אותה היא צריכה למדוד. עדשה מעורפלת, הנוצרת במצב בו הוכנס מד הטמפרטורה לחדר חם מסביבה קרה, יכולה אף היא להשפיע על דיוק התוצאות.

הלם טמפרטורה

לבסוף, על מנת לזכות בדיוק הרב ביותר, עדיף לתת למד הטמפרטורה שלכם זמן מה (כרבע שעה עד 20 דקות בד"כ יספיקו) כדי להגיע לטמפרטורת הסביבה, במידה והוא הובא לשם מחדר או ממקום אחר.

מד טמפרטורה לייזר ללא מגע מציע את השילוב הנהדר של מהירות, נוחות ודיוק, אולם הוא עושה זאת אך רק כאשר נעשה בו שימוש נכון

כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר שתוכלו, זכרו:

  • הכירו את יחס ה-Distance-to-spot בין מד הטמפרטורה ליעד הנמדד, והתקרבו אליו מספיק כדי שמד הטמפרטורה יקרא רק את האזור שברצונכם למדוד.
  • התייחסו לאמסיביות של האובייקטים.
  • זכרו כי קיטור או אבק עלולים להשפיע על הדיוק של מד הטמפרטורה והיו ערים אליהם.
  • שמרו על עדשת מד הטמפרטורה נקייה וללא שריטות.
  • כדי לקבל את התוצאות המדויקות ביותר, אפשרו למד הטמפרטורה להשוות את הטמפרטורה שלו לטמפרטורת הסביבה.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.