מגלה מתכות

מגלה מתכות

למגלה מתכות, למרות התדמית המקצועית שנודעה לו, ישנם שימושים רבים, גם כאשר הוא נמצא בידיהם ובשימושם של חובבנים, שאינם חשמלאים, שרברבים, אנשי שיפוץ ובניה וכד'. ישנם פורטלים שלמים וותיקים, בהם מתרכזים המשוגעים לדבר, אשר עושים שימוש בסוגים שונים של מגלה מתכות, חלקם מהזן המקצועי והיקר יותר, חלקם פשוטים וזולים יותר. בדומה לתחביבים אחרים, גם כאן, החברים בפורטל ובפורומים משווים בין מגלי המתכות שלהם, ביצועיהם, עמידותם, וכד'. בין השאר, הם גם יודעים לספר על אוצרות שהתגלו באמצעות מגלה מתכות, מגלה מוקשים או בכל אמצעי אחרים.
מגלה מתכות - אוריאל שי

עשרה האוצרות הגדולים ביותר שהתגלו על ידי חובבי מגלי המתכות

כאשר הנשיונל ג'יאוגרפיק משתמש במושג "חובבנים", כוונתו כי אין המדובר בארכיאולוגים, היסטוריונים ואנשי מחקר אחרים בשטח. במאמר 10 FASCINATING AMATEUR METAL-DETECTOR FINDS, פירט פטריק קייגר, את העשירייה הפותחת של המציאות הללו:

בשנת 1946 - כסף גנוב המוסתר מתחת לקרקע: באמצעות גלאי מוקשים שמקורו בצבא ארה"ב, חשפו פקחי דואר ארה"ב 153,150$ שהיו קבורים בחצרו האחורית של עובד דואר שנפטר. הכסף, כנראה, נגנב שנים רבות לפני כן והוחבא בצנצנות ובפחיות  שהוסתרו בתוך צינור ארוך, הקבור כמטר וחצי מתחת לפני האדמה.

בשנת 1952- גילוי אוצר של פיראטים: בעת ביקורו באי קטן מול חופי נובה סקוטיה, השתמש צייד האוצרות ממסצ'וסטס, אדוארד רואו סנאו, בגלאי מתכות ובמפות ישנות כאשר גילה שמונה דובלונים (Doubloon - מטבעות ספרדיים מהמאה ה-18) אשר עדיין היו לפותים בעצמות ידו של שלד. על פי הערכות המומחים, מדובר באוצר שהיה באחת מהספינות הספרדיות אשר נשדדו על ידי פיראטים בסביבות שנת 1725.

בשנת 1966- מכרה זהב אבוד: בטקסס, קבוצה של ציידי אוצרות העושה שימוש בגלאי מתכות לצורך החיפוש דיווחה על גילוי מחדש של מכרה הזהב האבוד של סן סאבה (San Saba), אשר ננטש על ידי הספרדים בשנת 1758, כאשר נכבשו על ידי האינדיאנים משבט קומאנצ'י (Comanche).

ועוד בשנת 1966 - פורד מודל T קבור: בדטרויט, קבוצת אנשים אשר עשתה שימוש בגלאי מתכות, חשפה את מה שהתגלה כמו פורד מדגם T שקבר אחד מבעלי הקרקע הקודמים באדמה בשנת 1926, כדי לשמר אותו למען הדורות הבאים.

בשנת 1974 - אבידות ומציאות מימי התיכון: בפלורידה, חובבן גלאי המתכות הנלהב רוי לויד מצא טבעת סיום תיכון משנת 1925, שראשי התיבות " M.B." חקוקים עליה, קבורה בכמעט עשרה סנטימטרים של חול בקרקעית הים. לאחר חיפושים קדחתניים, הוא איתר את בעל הטבעת, מיילס בייקר, אשר נזכר כי איבד אותה 488 שנים לפני כן במזח העיר.

בשנים 1974/1975 (מועד מדויק איננו ידוע) - אחד הקליעים שנורו על הנשיא קנדי?: ריצ'רד לסטר, צייד אוצרות חובב, השתמש בגלאי מתכות כדי לאתר קליע אקדח בשטח תחנת הרכבת בדאלאס, סמוך לאזור בו נרצח הנשיא ג'ון קנדי. אנשי ה-FBI קבעו,  בסופו של דבר, כי הקליע היה מסוג שונה מאלו הידועים שנורו על ידי המתנקש בנשיא, לי הארווי אוסוולד.

בשנת 1976- תחמושת חיה בחצר בית הספר: באלבמה, ג'יימס גריגואס, אשר חיפש מטבעות ישנים ליד בית הספר התיכון המקומי באמצעות מגלה מתכות, גילה תרמיל פגז טנק, אשר גורמים רשמיים העריכו כי הוא שריד מימי מלחמת העולם השנייה. הפגז סולק בהצלחה על ידי צוות חבלה מיומן מטעם צבא ארה"ב.

בשנת 1984 - טבעת של פצוע מקרב ליטל-ביגהורן: ב-Little Bighorn, באמצעות מגלה מתכות, מצא ארכיאולוג-מתנדב, עצם-אצבע עליה עדיין ענודה טבעת. Little Bighorn בה הובסו גדודיו של קולונל ג'ורג קסטר על ידי האינדיאנים בני שבטים שונים בשנת 18766.

בשנת 1997 - תרמיל פגז של הקונפדרציה: בווירג'יניה, גילו שני נערים צעירים, באמצעות מגלה מתכות, תרמיל פגז חי של צבא הקונפדרציה בחצר האחורית של סבם.

בשנת 2008 - גביע זהב: מייק דה-מאר, צוללן מקי ווסט, מצא, באמצעות מגלה מתכות חפץ שהתגלה כגביע זהב מספינת אוצר ספרדית אשר טבעה ב-1622.

ומשהו חדש מעט יותר

בשנת 2014, פרסם עיתון הטלגרף הבריטי את סיפורו של לורנס אגרטון, בנאי במקצועו וחובב חיפוש אוצרות באמצעות מגלה מתכות. אגרטון, בן ה-51, החל בתחביבו לפני כעשור, ועד לממצא האחרון שלו, לרוב, שללו כלל לשוניות פחיות שתייה ומחסניות רובה ישנות. כאשר סרק שטח קרקע בסיטון, אשר במזרח דבון, לא היו בליבו תקוות גדולות בנוגע לממצאים שיעלו הפעם בידו, אולם, כאשר החל מגלה המתכות שלו לצפצף, בנוכחותם של שני מטבעות קטנים ופשוטים למראה, זה, כנראה, היה האות לתחילת הפרסום שלו, כ"אדם אשר גילה את מטמון ה- Seaton Down". נעיצת האת הבאה בקרקע, העלתה חופן מטבעות מרשימים הרבה יותר, וחפירה נוספת לעומק, גילתה 22,000 מטבעות רומיים, אשר תוארכו כשייכים לתקופה שבין השנים 260 ו-332 לספירה. חלק מהמטבעות נוצקו בשנת 332 בקונסטנטינופול ונשאו את דיוקנו של הקיסר קונסטנטין הגדול, מה שסייע מאד בתיארוך המטמון כולו.

מגלה מתכות בהיבט המקצועי

במישור המקצועי, בתחום הבניה, נעשה שימוש במגלה מתכות ובמגלי תשתיות וצנרת על מנת לאתר את מיקומן של תשתיות במבנים קיימים ותשתיות הטמונות בקרקע. איתור כזה מאפשר לאנשי המקצוע לדעת בדיוק היכן הם יכולים לקדוח או איזה חלק קיר הם יכולים להוריד, מבלי להסתכן בפגיעה בתשתיות העוברות בו. ישנם מכשירים בסיסיים, אשר מיועדים לשימוש אנשי מקצוע בתוך בתים ומבנים, וישנם גם מכשירים משוכללים ועצמתיים יותר, אשר מאפשרים לגלות צנרת תשתיות העוברת בעומק הקרקע. התאמת הכלי לתפקידו ולמטרותיו מאפשרת למצות את הפוטנציאל הטמון בו.

ליעוץ מקצועי, פנו אל המומחים, אוריאל שי בע"מ.