ציוד חשמל מקצועי - כיצד תרכוש את הציוד הנכון?

גם אם אתם אינכם חשמלאים מוסמכים, סביר להניח כי ברשותכם ארגז כלים לא קטן ובו ציוד מקצועי ומקצועי-למחצה, המיועד לתיקונים מזדמנים בבית. זה כנראה בילט-אין במנטליות הישראלית שלנו, להיות מוכנים לכל צרה שלא תבוא... ובכן, בעוד תיקונים אחרים, במידה ולא יעשו בידיו של איש מקצוע ובאמצעות ציוד מקצועי, לכל היותר יגרמו אי נוחות לבית ויושביו (למשל, הצפה של הניאגרה בשל מצוף פגום, או נזילה בשל אטם (פקונג) לקוי, בתחום זה, ציוד חשמל מקצועי איכותי ואמין הינו הכרח של ממש, ולא רק לאנשי המקצוע - החשמלאים המוסמכים.
ציוד חשמל מקצועי - אוריאל שי

למה, בעצם?

התשובה המתבקשת "כי חשמל עלול להרוג!" מתוגברת בכל שבוע בו אנחנו שומעים על אדם שהתחשמל בעת שניסה לבצע פעולה שהצריכה הזמנתו של איש מקצוע, אבל נעשתה בידי חובבן ובחוסר אחריות. לעיתים, קורבן ההתחשמלות, הוא אפילו איננו זה שנהג בחוסר האחריות, אבל הוא היה זה ששילם את המחיר על כך, ובחייו. אם כך, אין ספק, שכאשר מדובר בעיסוק בחשמל, אין זהירות-יתר ואין מחיר גבוה מידי לשלם עבור ציוד איכותי, אמין ומהימן.

אם כך, הנה מספר כללי עשה ואל תעשה, הנוגעים לרכישת ציוד חשמלי מקצועי ותחזוקתו

כל ציוד חשמל חייב להיות ציוד חשמל מקצועי, אמין ואיכותי - לכן, הקפידו לרכוש אך ורק ציוד מתוצרת וממותג ידוע ולא מתוצרת יצרנים אלמוניים. נכון, זה עשוי ליקר את הרכישה, אבל זהו איננו סיכוי שכדאי לכם לקחת ולהמר עליו בחייכם.

הקפידו לרכוש כל ציוד חשמל ספציפי אצל אחד מהמשווקים המורשים שלו - לרוב המותגים המובילים ישנם משווקים מורשים ברחבי העולם, כך שמשווק מורשה מבטיח לכם שלציוד שרכשתם יש לו רק "אבא" (היצרן), אלא גם "אמא" (המשווק), אליהם ניתן לפנות בכל מקרה של תקלה או שאלה.

הקפידו לבדוק את תווי התקן וסוג התקנים בהם עומד הציוד - מיותר להסביר למה חשוב שציוד חשמל המשמש אתכם יעמוד בבדיקות ובתקנים מחמירים, נכון?

אתם מתלבטים בין רכישת פריט ציוד אחד למשנהו? אל תתביישו, התייעצו עם איש מקצוע. לעיתים קרובות אתם יודעים שאתם זקוקים לכלי שעושה דבר-מה, אבל לא יודעים הרבה מעבר לכך. אין סיבה להתעקש ולנסות למצוא את המידע בעצמכם בספרים או ברחבי הרשת, כאשר התייעצות עם אנשי מקצוע יכולה לחסוך לכם את כל כאב הראש (והניסוי והטעיה) אשר עלולים להיות מנת חלקכם.

הימנעו מרכישת ציוד חשמל וכלי עבודה המיועדים לחשמל באתרי אונליין מהמזרח הרחוק - אתרים כמו אלי אקספרס ואליבאבא מציעים ציוד חשמל וכלי עבודה באופן קבוע. מרחוק, אין לכם דרך לוודא אם אכן מדובר במותגים מקוריים, במוצרים אמינים או בחיקויים סיניים/קוריאנים זולים. נכון, יתכן וחלק מהסוחרים עשויים להציע את האופציה להחזרת המוצר במידה והוא פגום או איננו עונה על התיאור באתר, אבל...

כיצד תאחסנו ציוד חשמל מקצועי בדרך הטובה ביותר?

  • שמרו על סדר וניקיון - הקפידו להפריד בין הציוד לכלי העבודה ושימרו כל אחד מהם מסודר, מסומן ומקוטלג באופן קבוע. הדבר לא רק יסייע לכם למצוא את הציוד והכלים הנדרשים לכם במהירות וביעילות רבה יותר, אלא גם ימנע מהכלים לפגוע ולפגום  האחד בשני וגם בציוד הנוסף המאוחסן יחד איתם. לדוגמה, שפיץ פלאייר בעל חרטום חד וארוך עלול להסב נזק לחלקי הפלסטיק של השוקולדים (מהדקים) וליצור חורים בגלילי האיזולירבנד ובצינורות המתכווצים.
  • הגנו על הציוד בצורה הנכונה - אם ארגז הכלים שלכם הפך למלכודת חדת-שיניים, סימן שיש לכם יותר מידי קאטרים ושפיץ פלאיירים וכלי חדים אחרים המרוכזים יחד. תוכלו להפריד ביניהם על ידי מיקום בארגז כלים בעל מחיצות נפרדות או על ידי כיסויים נפרדים לכל אחד מהם. במקרה זה, יש לתייג כל אחד מהכיסויים בתגית המכילה כיתוב הכולל את סוג הכלי וייחודו (לדוגמה - פלייר אף ארוך אורך 205).
  • הגנו על חלקים קטנים - חלקים קטנים (כסופיות, נעלי כבל, טבעים וכדומה) רכזו על פי מידותיהם ותכונותיהם בקופסאות נפרדות. כאשר מדובר בחלקים פגיעים, השתדלו לרפד את קופסת האחסון באופן שימנע מהם לזוז בתוכה בצורה חופשית.
  • שימו לב למצב כלי העבודה והציוד בטרם השימוש בהם - במידה ונראה לכם כי הם אינם כשירים לגמרי או תקינים, או שיש בלבכם חשש כי הם ישנים מידי - אל תעשו בהם שימוש.
  • בדיקה תקופתית - בצעו בדיקה תקופתית (למשל, רבעונית) לציוד המתכלה (לדוגמה איזולירבנד) ורעננו אותו בציוד חדש.
  • בצעו בדיקה שוטפת תקופתית לתקינות הכלים - לדוגמה, עקרון פעולתם של כלים כמו קאטרים, פלאיירים, לוחצי נעלי כבל, לוחצי סופיות וכלים דומים טמון בתנועת הציר המרכזי שלהם. ציר זה, בעיקר בכלי עבודה איכותיים פחות, עלול להחליד או  להפך, להתרופף. יש לדאוג לשימון הציר ולחיזוקו, על פי הצורך.

לסיכום

ציוד חשמל מקצועי איננו נחלתם של חשמלאים מוסמכים בלבד. כל אדם אשר מתכוון לטפל בתקלה אשר קשורה למערכת החשמל (ואין זה משנה באיזו רמה יהיה הטיפול, אפילו החלפת שקע בקיר!), חייב להשתמש אך ורק בציוד איכותי, של מותג אמין, אשר נרכש בחנות מקצועית אשר עוסקת בחשמל כעיסוקה העיקרי (לא חנות כלבו של "גם" ו"גם"). זה אולי נשמע נוקשה וקשה לביצוע, אבל זלזול בכללים אלה פירושו הימור על חייכם ועל חיי בני משפחתכם, כאשר כל הסיכויים (230 וולט!) נגדכם!

ליעוץ מקצועי ופרטים נוספים, פנה אל המומחים - אוריאל שי בע"מ.